Werkbankverhogers en zagen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Voor een aantal werkzaamheden, zoals aftekenen, is de werkbankhoogte nog niet helemaal naar het zin. Ook moet ik weer met de invalzaag en de liniaal aan de gang, maar het pannenlatten hekwerk dat ik daar ooit voor heb gemaakt is niet meer bruikbaar.

Ik heb nog e.a. aan alu profielen en was daarmee aan het prutsen voor wat inspirate. Twee leggers van 2.6m en dan .... Neen. Dat werd me allemaal te zwaar en ik wil ook geen hele platen meer tillen. Je wordt ouder pappa ....

verhoging_01.jpg

Ook staat er nog een hele stapel MDF platen, 60x60 cm. Mmm, wat nu als ik gewoon een paar losse verhogingen maak? Zo gezegd, zo gedaan .. grrrr, waarom zijn die platen niet even dik? De werkbank is iets meer dan 59 cm diep, de verhogers vallen er mooi over heen. Aan de 'achterzijde' tzt wat bouten plaatsen om ze strak tegen de bank te trekken.

verhoging_02.jpg

Met prutsen en sorteren zitten er nu drie in elkaar. Een met een extra lange zijde zodat die in de achterse bankschroef geklemd wordt. De eerste kan in de pootklem vast gezet worden. Nummer 4 moet nog gemaakt worden.

verhoging_03.jpgverhoging_04.jpg


Rommelend met lineaal en verstelbare aanslag, wacht eens, er zitten T-slots in de achterkant. De breedte is gelijk aan die van een 80/40 profiel. Nu begint he puzzelen. Een scharnier aan de aanslag, ipv direct op de lineaal. Da's handig met hoeken.

verhoging_06.jpg
verhoging_05.jpg

Misschien ook een 20mm gaatjes patroon in een verhoger? De platen liggen er toch los in, uitwisselbaar.
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ziet er goed uit.... was zelf ook al aan het brainstormen over ongeveer zo iets om mn werkbank makkelijk te gebuiken als zaagstation voor mn afkortzaag en eventueel een MFT-grid in de verhogers te maken zodat ik daar ook gebruik van kan maken. Ik wil het dan wel weer makkelijk uit elkaar kunnen halen en op kunnen bergen, aangezien ik geen plek heb om een aantal van die grote stukken op te bergen in de garage.... het liefst zo klein en plat mogelijk op te bergen iig
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Ziet er goed uit....
Dank je. Ben vandaag aan het zagen geweest en dat gaat prima. Eerst lange planken schulpen, op vier van die opzetstukken. Later dingen afkorten en dan voldoen twee of drie, afhankelijk van de materiaal lengte.

Als je een gatenpatroon wilt maken, let dan wel op de hoogte, zodat de klemmen en hondjes voldoende ruimte aan de onderkant hebben. Bij die van mij zit 4 cm ruimte onder de plaat. Ik had daar niet over nagedacht en weet ook nog niet of het genoeg is. Gevoelsmatig wat aan de krappe kant.
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Als je een gatenpatroon wilt maken, let dan wel op de hoogte, zodat de klemmen en hondjes voldoende ruimte aan de onderkant hebben. Bij die van mij zit 4 cm ruimte onder de plaat. Ik had daar niet over nagedacht en weet ook nog niet of het genoeg is. Gevoelsmatig wat aan de krappe kant.
Weet iemand wellicht hoeveel ruimte je onder een MFT werkblad nodig hebt om de meeste MFT-hulpstukken te kunnen gebruiken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.