werkbankborstel

Piepeloen

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
4
Eindhoven
Hoi,

Ik veeg mijn schaven altijd schoon met een goedkope lelijke plastic handveger. Dat gaat soms lastig omdat die te slappe haren heeft en niet goed in de hoekjes kan komen. Een kwast ofzo zou handiger zijn...
Dus even rondgekeken, dan vind je deze beauty:
Lie-Nielsen borstel

Achterlijke prijs natuurlijk, zelfs voor een hebbedingetje.

In essentie is het een dunne handveger met een verticaal handvat (zoals een kwast) ipv horizontaal (zoals een handveger). Alternatieven (tot 20 euro):
woodriver plane brush
workshop duster brush
Industrial Plasters bench dusting brush <-- van stucadoors club?
Shaper Origin DIY project

Ik heb meerdere engelse verkopers gezien, maar vroeg mij af... kennen we zoiets niet in Nederland?

Het dichtsbij wat ik kan bedenken/vinden is een schildersborstel/schildersstoffer. Maar deze hebben helemaal geen handvat! Als ze dat wel hebben, dan wordt het ook wel eens een biggetje genoemd dacht ik.

Ik vond dat verschil in hoe dingen zich ontwikkelen wel weer interessant, ben benieuwd of jullie zoiets wel kennen. Anders hoor ik graag wat je zelf dan wel altijd op de werkbank hebt liggen om gereedschap en werkjes af te vegen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.399
4.059
Terborg
Ik moet toch even kwijt dat die LN kwast een van mijn meest gebruikte stukjes gereedschap is. Lang geleden gekregen. Mijn eerste LN gereedschap. Laatst had ik het met de gever over de huidige prijs. Inderdaad veel te veel voor een kwast. Een simpele platte kwast doet het meeste ook. Is deze te slap knip je de haren af.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.108
1.518
Omgeving Leiden
Neem een willekeurige verfkwast en knip de haren op lengte net zolang totdat de gewenste stugheid is bereikt.
Te stug? Dan een nieuwe kwast kopen en opnieuw beginnen :)

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.884
1.059
Moordrecht
Is het gek als ik zeg dat alles met lucht doe ipv met een borstel? Ik zit er wel vaker naar te kijken, maar dat werkt voor mij een stuk makkelijker. Wat zou een argument zijn om dit met een borstel te doen?
Shit de lucht in gooien is geen argument, dat gebeurt met een borstel ook. Ik ben wel benieuwd!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.542
4.454
Ik heb niet altijd een compressor bij me. Vaak alleen een emmer met gereedschap. En ik ben gewend om mijn gereedschap schoon te maken, voordat het weer in de emmer gaat.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.534
863
Noord-Veluwe / Skåne
Shit de lucht in gooien is geen argument, dat gebeurt met een borstel ook.
Nou, daar valt wel wat op af te dingen hoor. Als ik mijn meter mag geloven, dan maakt dat echt wel flink uit in hoeveel stof er in de lucht blijft hangen. Tenzij jij echt als een bezetene tekeer gaat met je borstel... :LOL:

Ik weet eigenlijk niet of Axminster nog steeds direct op het Europese vaste land verkoopt na de herstructurering (dit i.v.m. bijkomende importheffingen en belasting), maar ik heb jaren terug een heel fijne werkbankstoffer/kwast bij hun gekocht voor een "normaal" bedrag waar ik erg tevreden mee ben. @Piepeloen , je zou daar eens kunnen kijken.

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
642
305
Als het met de hand kan, doe ik het liever met de hand.
Ik heb zo'n simpel schilders stoffertje in halve maan vorm op de werkbank liggen. Daarmee veeg ik heel regelmatig het werkblad schoon. Ik ervaar niet dat de haren te zacht zouden zijn. En door de vorm kom ik makkelijk in alle hoekjes, bijvoorbeeld van de gereedschapsgoot of de kikker van een schaaf.

• Leuk
Waarderingen: Piepeloen

Piepeloen

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
4
Eindhoven
Nou, daar valt wel wat op af te dingen hoor. Als ik mijn meter mag geloven, dan maakt dat echt wel flink uit in hoeveel stof er in de lucht blijft hangen. Tenzij jij echt als een bezetene tekeer gaat met je borstel... :LOL:

Ik weet eigenlijk niet of Axminster nog steeds direct op het Europese vaste land verkoopt na de herstructurering (dit i.v.m. bijkomende importheffingen en belasting), maar ik heb jaren terug een heel fijne werkbankstoffer/kwast bij hun gekocht voor een "normaal" bedrag waar ik erg tevreden mee ben. @Piepeloen , je zou daar eens kunnen kijken.
Oh ja! Die heb ik ook wel eens gezien, maar lijkt uit het assortiment. (niet beschikbaar in EU)
axminster rider dusting brush

Vladders lijken veel op schoenborstels neem ik aan?

Die van woodriver kun je op ali epress nog vinden. Zie hem daar ook als auto detaillings brush

Een kappersborstel lijkt er ook erg op
bol.com poniks kappersborstel

En dan idd de klakborstels/kwasten zoals @ccrider melde

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.534
863
Noord-Veluwe / Skåne
Helaas is dat ding inmiddels ter ziele, maar opeens schoot me te binnen dat ik vroeger altijd de kleermakersborstel van mijn vrouw haar vader gebruikte. Die was ook erg fijn voor dit soort gebruik. Heb je nog een alternatief erbij.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.566
1.376
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik een synthetische verfkwast - voor (yuck) acryllatex verven) - van betere kwaliteit om mijn schaafmal en soms schaven te kuisen. De kwast heb ik achterovergedrukt uit de verzameling bagger en betere kwasten (al naar gelang toepassing) van mijn meissie...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.