Werkbank

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Hallo,

Ik ga een nieuwe werkbank maken. Voor het blad zijn er natuurlijk genoeg opties maar de voorkeur gaat uit naar een behooorlijke dikte voor bankhaken enz. Liefst natuurlijk een beuken blad, dit is nogal bewerkelijk en kost als snel een paar centen en kan kromtrekken
Nu denk ik erover om 3 platen berken multiplex van 18mm op elkaar te lijmen. Heeft iemand hier ervaring mee, kromtrekken welke lijm en hoe klemmen? Of zijn er andere soorten beter geschikt voor dit doel?

Grtz Jaak
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Hallo,

Ik ga een nieuwe werkbank maken. Voor het blad zijn er natuurlijk genoeg opties maar de voorkeur gaat uit naar een behooorlijke dikte voor bankhaken enz. Liefst natuurlijk een beuken blad, dit is nogal bewerkelijk en kost als snel een paar centen en kan kromtrekken
Nu denk ik erover om 3 platen berken multiplex van 18mm op elkaar te lijmen. Heeft iemand hier ervaring mee, kromtrekken welke lijm en hoe klemmen? Of zijn er andere soorten beter geschikt voor dit doel?

Grtz Jaak
Gaat vast goedkomen met berken multiplex. Maar gratis is dat ook niet. Als je latten beuken verlijmd gaat het echt geen kant op en hebt je mijn inziens een veel steviger eindresultaat.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik heb er zelf eentje van douglas hout, want eerste project, goedkoop en hoeft nog niet perfect te zijn. Als het krom trekt gewoon met de schaaf er overheen totdat het weer vlak is. Mijn ervaring met berken multiplex is dat het alsnog krom wil trekken. Ik gok dat het dan beter is om een torsion box te maken:
. Zelf nooit gedaan, maar de resultaten mogen er wezen
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb ooit latten op een plaat moeten lijmen. Daarvoor had ik 'kromme' balken (ik noem het drukbalken) gemaakt waarbij beide uiteinden in niet geklemde toestand ongeveer een cm boven het oppervlak hingen. Door de uiteinden naar beneden te drukken ontstaat er ook druk/klemkracht in het midden. De kromming is een cirkel met een straal van zo'n 25 meter.
 

Bijlagen

  • 20211213_150044.jpg
    20211213_150044.jpg
    118 KB · Weergaven: 64

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een beetje zoeken op het internet levert ook interessante inzichten op. (YouTube dus). Paul Sellers heeft nog niet zo heel lang geleden een item gepubliceerd over het maken van een werkbank uit stroken multiplex. Dan ben je vrijer in de keuze van de werkbladdikte. Ook Mitch Peacock heeft een paar jaar geleden laten zien hoe je een knappe werkbank uit pallethout kunt maken. Ook op het kanaal van Pask makes staan wat leuke voorbeelden. Succes!
 

Thei

Nieuw lid
12 nov 2023
10
2
Limburg
Beste lezer
Je kunt ook bij de betere houthandel een multiplex plaat kopen van 4 cm dik deze zijn in verschillende maten lengte en breedte. Gr Thei
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan dan beter een multiplex deur uit een container trekken. Of van marktplaats.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Je kan dan beter een multiplex deur uit een container trekken. Of van marktplaats.
Dat schijnt hier niet te mogen. Het is de bedoeling dat je op zoek gaat naar de meest ingewikkelde constructie om een werkbank te maken. Liefst gemaakt van een houtsoort die niet te vinden is bij een bouwmaterialen of dhz handel.
Vervolgens is ie zo mooi dat je hem niet mag gebruiken omdat ie dan beschadig. 🤷🏻
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Dat schijnt hier niet te mogen. Het is de bedoeling dat je op zoek gaat naar de meest ingewikkelde constructie om een werkbank te maken. Liefst gemaakt van een houtsoort die niet te vinden is bij een bouwmaterialen of dhz handel.
Vervolgens is ie zo mooi dat je hem niet mag gebruiken omdat ie dan beschadig. 🤷🏻
Dank voor alle reacties, heb intussen multiplex plaat gekocht van €70 bij de Gamma. Gisteren 3 lagen op elkaar gelijmd, best moeilijk mede omdat ik niet genoeg lijmklemmen heb.
Het resultaat is niet perfect maar ik heb besloten om het blad te schroeven op de onderconstructie, kan ik nog vervangen indien versleten.
Liefst doe ik de verbindingen traditioneel, pen en gat enz. maar een werkbank is een middel en geen doel op zich. Moet vooral handig en stevig zijn met voldoende massa.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand en TonP

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
De werkbank die ik gebruik om op te zagen heeft een topblad die met 4 schroeven in de hoek vast zit. Je hebt soms een oepsie met je invalzaag en dan is niet gelijk je mooi gelakte tafel kapot. Als ik platen zaag liggen er wel latjes onder. Vind het dan weer zonde om BEWUST in mijn plaat te zagen….
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Zo, werkbank bijna klaar. Onderstel is van sloophout en een pakje SLS, misschien een rare constructie met de dubbele poten maar is wel stevig en kan nog uit elkaar gehaald worden. De horizontale verbindingen zijn 10mm in de dubbele poten ingefreesd.
Ook nog een paar intrekbare wieltjes onder de zwaarste zijde gezet, voet erop, blokje hout ertussen en rijden maar. Nu nog een gatenpatroon verzinnen voor bankhaken en dergelijke. Tafelzaag kan nog 90 gr. draaien, leek me handig.
Ik heb enkel een paar simpele schetsen gemaakt en verder zo veel mogelijk gebruikt wat ik had liggen.
Alles samen toch nog ongeveer €250 gekost, plaat multiplex, SLS, bouten en schroeven, wieltjes en de werkbank spindel.
 

Bijlagen

  • 20231231_171813[1].jpg
    20231231_171813[1].jpg
    63,8 KB · Weergaven: 52
  • 20231216_164049[1].jpg
    20231216_164049[1].jpg
    73,8 KB · Weergaven: 47
  • 20231216_164109[1].jpg
    20231216_164109[1].jpg
    80,6 KB · Weergaven: 43
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.