Zoals zovelen kom je op Youtube veel mooie voorbeelden tegen.
Zo kwam ik meerdere keren voorbeelden van Ron Paulk zijn werkbank tegen.
Deze heb ik dus gemaakt met natuurlijk mijn eigen maatvoering.
Meeste keren begin ik tegenwoordig met een tekening:

Makkelijk voor het materiaal klaar zagen. Ik heb Berken multiplex gebruikt met een dikte van 15mm

verbinding in de hoeken en midden

Voor de uitsparingen kon ik ook mooi mijn nieuwe bovenfrees gebruiken die inmiddels mooi wat uren heeft gemaakt.

Na alle rondingen gefreesd te hebben, begonnen met de invalzaag. En dat klusje was zo gepiept.

Daarna komt monteren:

Foto's maken en dat bijhouden is niet mijn sterkste punt als ik lekker bezig ben haha.
Dus de dag erna ben ik begonnen met gaten te frezen:

En zo was het ''blad'' klaar
Afmeting is 900 x 1600 mm en 280 mm hoog. Hij is mooi stevig geworden en het werkt mooi.
Nu moest er natuurlijk nog een onderstel onder.
En de hoogte van de werkbank word vaak op de hoogte van de aanwezige tafelcirkezaag gezet of word aan de tafel gehangen.
In eerste instantie wou ik de tafel ook op die hoogte van mijn tafelcirkelzaag zetten. Maar omdat ik het blad op mijn zaagbokjes had te staan kwam ik er achter dat 109 cm hoogte ook wel fijn werken is(klusjes met dingen lijmen e.d.).
Dus zo werd mijn plan geboren om een hef tafel te maken voor mijn blad. En dit alles zo veel mogelijk van hout natuurlijk.
Ik was nu weer begonnen met tekenen, en aangezien mijn techniek in sketchup nog niet voorbeeldig was heeft het een paar uurtjes gekost.
Daarna weer een lijstje met materiaal afgewerkt om zo een bijna bouwpakket te creeeren.
Zo kwam de bovenfrees ook weer van zijn plaats:

Er moesten 16 wieltjes gemaakt worden.
En zoals ik al zij neem ik soms de tijd niet om foto's te maken.
Dit kwam ook doordat ik alles tussen klussen bij anderen door moest doen.
Hier wat foto's van montage en waarmee het ontwerp ook duidelijk word.

Versteviging voor het zijdelings bewegen. Meteen de kans gepakt om mijn initialen in te frezen.

Daarna kon het blad gemonteerd worden.

En tot zover klaar.
De werkhoogte kan versteld worden van 80 naar 110 cm
De enkele spindel in de midden ga ik voor 2 vervangen aan elke kant. Zo kan ik het laatste beetje stevigheid creeeren wat ik ruim voldoende vind voor dit eindresultaat.
Zo kwam ik meerdere keren voorbeelden van Ron Paulk zijn werkbank tegen.
Deze heb ik dus gemaakt met natuurlijk mijn eigen maatvoering.
Meeste keren begin ik tegenwoordig met een tekening:

Makkelijk voor het materiaal klaar zagen. Ik heb Berken multiplex gebruikt met een dikte van 15mm

verbinding in de hoeken en midden

Voor de uitsparingen kon ik ook mooi mijn nieuwe bovenfrees gebruiken die inmiddels mooi wat uren heeft gemaakt.

Na alle rondingen gefreesd te hebben, begonnen met de invalzaag. En dat klusje was zo gepiept.

Daarna komt monteren:

Foto's maken en dat bijhouden is niet mijn sterkste punt als ik lekker bezig ben haha.
Dus de dag erna ben ik begonnen met gaten te frezen:

En zo was het ''blad'' klaar
Afmeting is 900 x 1600 mm en 280 mm hoog. Hij is mooi stevig geworden en het werkt mooi.
Nu moest er natuurlijk nog een onderstel onder.
En de hoogte van de werkbank word vaak op de hoogte van de aanwezige tafelcirkezaag gezet of word aan de tafel gehangen.
In eerste instantie wou ik de tafel ook op die hoogte van mijn tafelcirkelzaag zetten. Maar omdat ik het blad op mijn zaagbokjes had te staan kwam ik er achter dat 109 cm hoogte ook wel fijn werken is(klusjes met dingen lijmen e.d.).
Dus zo werd mijn plan geboren om een hef tafel te maken voor mijn blad. En dit alles zo veel mogelijk van hout natuurlijk.
Ik was nu weer begonnen met tekenen, en aangezien mijn techniek in sketchup nog niet voorbeeldig was heeft het een paar uurtjes gekost.
Daarna weer een lijstje met materiaal afgewerkt om zo een bijna bouwpakket te creeeren.
Zo kwam de bovenfrees ook weer van zijn plaats:

Er moesten 16 wieltjes gemaakt worden.
En zoals ik al zij neem ik soms de tijd niet om foto's te maken.
Dit kwam ook doordat ik alles tussen klussen bij anderen door moest doen.
Hier wat foto's van montage en waarmee het ontwerp ook duidelijk word.

Versteviging voor het zijdelings bewegen. Meteen de kans gepakt om mijn initialen in te frezen.

Daarna kon het blad gemonteerd worden.

En tot zover klaar.
De werkhoogte kan versteld worden van 80 naar 110 cm
De enkele spindel in de midden ga ik voor 2 vervangen aan elke kant. Zo kan ik het laatste beetje stevigheid creeeren wat ik ruim voldoende vind voor dit eindresultaat.
Laatst bewerkt door een moderator: