Werkbank voor buiten.

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Hallo allemaal.

Ik wil een houtbewerkingswerkbank maken in de tuin. Die dus last kan krijgen van vocht.
Ik neem aan dat bescherming dmv beits ed niet gewenst is (op het werkblad).

Kan ik het beste een soort tuin hout gebruiken of een soort deksel maken?

Alvast bedankt.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Gaat helaas niet werken op die plek. En kan hem niet groot genoeg maken om het oppervlak compleet te beschermen.
 
P

Pel

Guest
Misschien maken van geïmpregneerde palen 6.5 x 6.5 cm en op het blad een triplex plaat Bruynzeel Suprahecht 20JR?

Groet Pel.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Bedankt voor de reactie.
Ik wil een soort Roubo werkbank maken.
Ik vraag me af of een werkblad van gelamineerd geïmpregneerd hout geen "vervuiling" aan een werkstuk kan geven.
Of dat ik gewoon vuren balken kan gebruiken en het blad afdekken met een plastic of gegalvaniseerd stalen deksel.

Kan geïmpregneerd hout een onbewerkt hout project nadelig beïnvloeden zodat afwerking niet goed hecht?

Alvast bedankt voor uw tijd.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Ik wil ook een werkbank in de schuur maken maar heb hier nu geen ruimte. Werk met een workmate en een kleine opklapbare Keter werkbank.
Omdat ik meer handwerk wil dien zoals schaven wil ik deze zwaar maken en aan de muur van de schuur bevestiging met kastjes er onder.
Hij zal dus tegen het warme Nederlandse weer moeten kunnen. De zijkanten kan ik best beitsen of zelfs verven maar het oppervlak van het werkblad niet. Ook moeten er gaten in komen voor klemhaken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De werkbank kun je beter vrijstaand maken. Dan kun je aan de achterkant ook bijv. een lijmklem plaatsen. Qua hout zou ik deze gewoon van Douglas maken, in de tungolie zetten en een zeil erover trekken. Zeil is dacht ik in de aanbieding bij de Lidl of Aldi.

Ik zou de tafel verplaatsbaar maken met deze wielen: http://www.axminster.co.uk/axminster-workbench-castors-507151. Voordeel is dat je de bank dan op kunt tillen zodat er ook geen contact met de grond is. Optrekkend vocht heeft dan ook geen kans. En je kunt de tafel iets handiger wegzetten, of naar voren halen als je grote stukken erop moet klemmen of aan beide kanten moet werken.

De werkbank staat buiten en heeft veel last van wisselende luchtvochtigheid. Houd daar rekening mee tijdens de constructie: zet bijv. alles vast met wiggen. De kasten zou ik weglaten. Alles wat je in die kasten opslaat heeft ook last van de luchtvochtigheid. Gereedschap zal snel gaan roesten als je het daar opslaat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dat de werkbank zelf wat zou werken lijkt me het probleem niet.
ik zou eerder een probleem hebben met nat worden en vuil (groene aanslag etc)
maar misschien voorkom je dat ook met een zeil of een deksel
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik beaam wat hier gezegd is: goed in de olie (tungolie of lijnzaadolie) zetten, ook het werkblad. Dan altijd afdekken met zeil. Indien je nog nooit met tungolie of lijnzaadolie gewerkt hebt: na gebruik de vodden goed te drogen hangen! Ze kunnen namelijk spontaan ontbranden en dat duurt nog niet eens zo gek lang.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik wil een soort Roubo werkbank maken.
Ik hoop toch dat je niet een werkbank met een verzonken gedeelte voor je gereedschap bedoelt?
Want die loopt buiten gegarandeerd vol.
Gewoon regelmatig goed in de olie zetten en een stuk zeil erover heen spannen zoals Bossy zegt.
Als je er wieltjes onder maakt dan kan je misschien ergens een afdakje maken (zijkant schuurtje, huis of garage) waar je 'm onder rijdt als je klaar bent met werken.
Of (dat bedenk ik net) je maakt op de hoeken gaten en je maakt een plaat betonplex/kunststof met buisjes/balkjes die je erover heen zet en een beetje schuin afloopt.
Heb je toch een soort afdakje.
 
Laatst bewerkt:

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Bedankt voor alle reacties.
Een verplaatsbare zou kunnen maar heb deze liever stevig staan. De tegels zijn niet helemaal gelijk dus zou al snel ergens onstabiel staan. Als ik grotere dingen moet ondersteunen dan zou ik schagen gebruiken.
Er komt dan geen verzonken bak in maar wel een gespeten blad de kastjes/opslag er onder zouden vooral voor gewicht zijn en spullen die geen last van vocht hebben. Zou de kasten verven.
Ik ben van plan om in de schuur als deze meer op orde is een betere grotere versie te maken. Zit te denken om dan een deksel te maken.
Heeft het oliën van het hout geen invloed op onbewerkt hout dat contact maakt met het werkblad?

Denk dat ik gewoon moet beginnen en zien hoe het gaat. Op z'n minst is het een leer moment ☺.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je nog geen ervaring hebt met oliën; neem als eerste goede meubelolie/lijnolie en niet van de supermarkt een merk als Johnson oid.
Zeker voor buiten, je oliet 'm in en laat het even intrekken en dat doe je in ieder geval 2 a 3 keer zodat er een goede verzadiging plaatsvindt en met enige regelmaat weer inoliëen zolang het buitenstaat.
Zorg wel bij de herhaling dat je werkblad niet vochtig is.
Hier een beschrijving; http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d340_lijnolie_tips.html
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik heb voor buiten 2 metselschragen en 5 losse balken met dubbel blokhut profiel. deze schuif ik in elkaar
onderin de balk een kleine uitsparing gemaakt waar de schraag in valt.
daaroverheen leg ik een abet (volkern) plaatje 6mm welke ik weer in de blokhutprofiel schroef. zodat het één vlak is.

en op de onderste sport van de schraag heb ik weer 2 balken leggen waar ik mn gereedschap op neerleg.

meer een werktafel dan een werkbank... 5 min. werk.

en als het nodig is kan hij een avondje buiten blijven staan.
balken heb ik overigens helemaal geschilderd. en sla ik buiten op.

wel even je straatwerk goed bekijken en de stenen merken waar je de schragen op zet.
ik heb gewoon een klein gaatje geboord in een steen zodat ik weet waar het moet komen te staan.
sta ik nog redelijk waterpas ook.

je kunt heel moeilijk doen... maar ook heel basic en praktisch houden...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je de werkbank buiten wil houden dan kun je hem van Ipe hout maken, gaat vele jaren mee (60 of meer) en is moi hard hout, je zult je zaag en dergelijke wel een paar keer moeten scherpen, het is hout dat het gereedschap vlug bot maakt, maar je hoeft het maar een keer in je leven te doen ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor het afdekken zou ik geen zeil gebruiken, maar een kap of afdak zodoende dat de wind vrij spel heeft. Als de werkbank in een zeil inpakt, kan het vocht onder het zeil moeilijk weg. Hout dat nat wordt is geen probleem, zolang het maar terug kan opdrogen.
Maar als je er jaren plezier van wil, zou ik zoals Leo zegt voor duurzaam hout gaan.
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken voor gebruikt azobé (scheepshout of meerpalen). Is wat moeilijker te verwerken, maar dan heb je een werkbank waar het weer geen invloed op heeft.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb mijn werkbank een tijd lang op het dak gehad in de open lucht, dus heb wel de enige ervaring daarmee. Het belangrijkste is om in het ontwerp rekening te houden is dat hout buiten veel meer werkt dan binnen. Mijn werkbank scoorde op dat vlak onvoldoende waardoor de bankschroef niet goed functioneerde. Met de kennis van nu zou ik denk ik een Roubo maken voor buiten met de poten doorlopend in het blad, een bewezen effectief ontwerp.
complete-roubo-no-vise.jpg

Qua bescherming, een zeil werkt niet. Daar komen heel snel gaten in, vooral in de hoeken, vocht wat eronder komt etc. Je zou een houten frame kunnen maken op afschot met een golfplaat erop, dan blijft het wel goed. Een paar keer in de rauwe lijnolie zetten tot het hout enigszins verzadigd is en eens in de zoveel tijd even een onderhoudslaagje aanbrengen is dan voldoende.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Wederom veel goede tips. Het is niet mijn doel om een 100% perfecte onverwoestbare werkbank te maken.
Dit is zodat ik iets meer kan dan met de workmate die ik nu heb. Vooral handschaven ed.
In de toekomst moet er dan ook mooiere in de schuur komen.
Denk dat het een split-top roubo van Douglas of soortgelijk tuinhout wordt. Wel verplaatsbaar maar met een soort haak of iets om hem aan de muur te borgen.
Met een deksel van hout, metaal (aluminium) of misschien twee gelijmde wasmachine lekbakken.
Wil vooral hout verbinding gebruiken. Zie dit ook als een oefening en moet een gebruiksvoorwerp worden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.