Werkbank overstek

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat wil je nu horen.... een zinvolle onderbouwing waarom een overhang soms zinvol kan zijn of alleen maar een bevestiging dat de poten ook op de hoeken kunnen staan omdat jij toevallig geen klemmen in je werkbank gaat maken en je de maten laat bepalen door het hout wat je toevallig hebt liggen?

Buiten een paar random plaatjes van het internet zie ik vooral een discussie zonder veel inspanning aan jouw kant om de achtergrond van keuzes te verklaren. Een map met plaatjes is redelijk zinloos als je de beweegredenen van ontwerpkeuzes en het gebruik van de werkbank niet kent of niet uitzoekt.

Er is genoeg leesmateriaal van mensen die onderbouwingen geven van keuzes en die al vele werkbanken hebben gebouwd. Je doet nu alsof het het een zwart/wit keuze is en dat iemand de enige waarheid zou hebben..... terwijl de vorm van een werkbank een set van keuzes is op basis van het werk dat je erop doet en hoe je persoonlijk graag werkt. Ik zie bijvoorbeeld helemaal niets over wat je op je werkbank gaat doen en waarom je voor bepaalde afmetingen kiest......

Begin eerst eens met die vragen en verdiep je dan in de ontwerp details die voor jou zinvol en betaalbaar zijn.

Ens als je even zoekt is er een hele verzameling beschrijvingen en argumenten te vinden alleen al over hoe de verhouding van poten en het blad van een traditionele werkbank kan zijn, zoals:
enz...
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Er is genoeg leesmateriaal van mensen die onderbouwingen geven van keuzes en die al vele werkbanken hebben gebouwd. Je doet nu alsof het het een zwart/wit keuze is en dat iemand de enige waarheid zou hebben..... terwijl de vorm van een werkbank een set van keuzes is op basis van het werk dat je erop doet en hoe je persoonlijk graag werkt. Ik zie bijvoorbeeld helemaal niets over wat je op je werkbank gaat doen en waarom je voor bepaalde afmetingen kiest......

Begin eerst eens met die vragen en verdiep je dan in de ontwerp details die voor jou zinvol en betaalbaar zijn.
De artikelen waar je naar verwijst ken ik. De eerste geeft geen antwoord op de vraag waarom, er wordt alleen verteld hoe en "Simple. And it looks good". Het tweede geeft klemmen als argument.

Mijn vraag is gewoon dat, een vraag omdat me iets opvalt en ik geen duidelijk antwoord kan vinden. Waarom (zoveel) overhang?
Verder snap ik je opmerking over zwart wit niet. Ik heb veel van de langsgekomen argumenten gezien/bedacht en heb vaak een wedervraag/argument waardoor ik denk is dat nu echt de reden voor overhang? Is dat zwart wit? Voor mij is dat onderzoek doen. Als het antwoord uit een heleboel redenen bestaat, het zij zo.

Is het zo gek dan dat je je afvraagt waarom?

Ten slotte, het gaat niet over "mijn" bank. De vraag om een plaatje daarvan kwam van anderen en is m.i. niet echt interessant voor de vraag. Opgedane kennis en inzicht zal er echter wel in verwerkt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Beide werkbankboeken (epub) van Schwartz er nog eens op nageslagen. Het woord "overhang" komt ca. 10 keer voor. Een aantal keer gaat het over de overhang aan de voorzijde van de schaafbank.

Over de overhang aan de linker- en rechterzijde zegt hij: (uitgaande van een rechtshandige gebruiker) De benodigde ruimte voor de bankschroef aan de rechterzijde bepaald daar de overhang. Vervolgens bepaald die overhang, in combinatie met de totale lengte, de benodigde afstand tussen de poten die nodig is om tot een stabiel geheel te komen. Met die lengten als gegeven is dan ook de overhang aan de linkerzijde gedefinieerd. Die kan op nul uitkomen. Dat betekend dan dat de keus in types bankschroef op die plek beperkt is.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.790
940
Leeuwarden
Afgaande op de door jou geplaatste foto’s is de overhang nodig om langere te bewerken houtdelen verticaal in de bankschroef te kunnen plaatsen. Die kunnen dan zelfs tot op de grond reiken zonder dat het onderstel in de weg zit. Vooral bij de zg. “eindtang” is dat een bekende toepassing, denk maar aan het zagen van pennen aan wat langere regels.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Volgens mij moet je beginnen met de banken op te delen in twee groepen. Je hebt mensen die een werkbank bouwen om vooral op te werken en je hebt een groep mensen die het bouwen van een werkbank vooral als een soort meester proef ziet. De tweede groep is commercieel het interessantst, dus krijgt de meeste aandacht. Als je een legvise wil, is het handig dat die poot gelijk ligt met de rand van het blad. Als je rechthoekige bankhaken wil, is het handig dat die voor je poten zitten. Veel van deze , ik zal ze voor het gemak , nooitgedagt banken noemen, hebben een wat minder zwaar onderstel, met ook aan de bovenkant een verbindingsbalk. Als je bankhaken daar achter zitten, kan je er niet goed bij. Als je een klem hebt waarbij je het hout recht op in je bank kan klemmen, is het fijn als daar geen hout van het onderstel zit. Iedereen kiest uit de mogelijkheden een opstelling die bij zijn werkstukken, budget en ruimte past. Veel zelfgebouwde werkbanken zijn afgeleid van een commercieel verkrijgbare bank. Die banken zijn over het algemeen een compromis dat bruikbaar is voor de meeste gangbare werkzaamheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: chrisvanaar en knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.