Werkbank overstek

J

j1eke

Guest
Een traditionele houten werkbank voor een rechtshandige heeft meestal de werkbankklem linksvoor zitten. Soms hangt het blad daar wat over om wat ruimte te creëren om zaken te klemmen oid. De rechts steekt het blad verder uit om ruimte te bieden aan de klem op de kopse kant die in het blad verwerkt zit. De hoeveelheid hangt af van de slag van de klem.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Als de werkbank oversteekt dan zit de voorste bankschroef of helemaal in het overstekende deel of deels in/om de poot. Het mechaniek van de schroef maakt het niet mogelijk om daar diepe lijmklemmen te gebruiken.

Voor de constructie van de achterste klem is al die overhang ook niet nodig. Er zijn banken waar de poot bijna helemaal achterop staat.

Ik snap het lijmklem argument maar zie het nog niet als de reden om geen bank met de poten op de hoeken te bouwen.
 
J

j1eke

Guest
Er zijn geen regels voor een werkbank ofzo. Je lunt het maken zoals je wilt. Iedereen verwerkt de eigenschappen die hij(m/v) het belangrijkst vindt. Dat het op een bepaalde manier veel gedaan heeft zal ook te maken met de eenvoud van de constructie waarschijnlijk. Een werkbank waarbij de bankschroef alleen in het blad verwerkt hoeft te worden is een stuk eenvoudiger te produceren dan eentje waar je ook de verbinding tussen de poten en het blad moet aanpassen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor een werkbank waar je veel met handgereedschap werkt is het soms ook prettig als je werkstuk boven of dichtbij een poot kan liggen, bijvoorbeeld als je met een beitel aan de gang gaat. En dan is een poot op een hoek helemaal niet handig omdat je werkstuk dan voor een deel geen ondersteuning heeft.

En het verhaal met klemmen is al gezegd.

Maar een extreme overhang is vaak ook niet nodig.

En er zijn ook veel mensen die graag zitten voor bepaalde werkzaamheden, ook dan is voldoende overhang vaak gewenst.

De meeste traditionele modellen kennen een lange geschiedenis, en sommige dingen werken gewoon voor de meeste gebruikers…. Lees eens een paar goede boeken over werkbank ontwerpen en bedenk dan zelf hoe je graag wilt werken. Maar de conclusie is vaak wel dat je het niet beter weet dan honderden jaren ervaring door de echte professionals.

Hooguit de conclusie dat handwerk en machinaal werk soms andere eisen stelt. Beetje traditionele zware werkbank vs lichte MFT.
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Lees eens een paar goede boeken over werkbank ontwerpen en bedenk dan zelf hoe je graag wilt werken. Maar de conclusie is vaak wel dat je het niet beter weet dan honderden jaren ervaring door de echte professionals.
De afgelopen maand zit ik met de poot omhoog en kan niets doen. Dus, ja boeken lezen etc. De (extreme) overhang wordt echter niet uitgelegd.
Ik ben me zeer bewust van traditie, maar dat neemt niet weg dat ik wel wil weten waarom. "T'is altied zo wes" is niet voldoende. Wellicht is die opgedane kennis dan ook elders toepasbaar.

Zitten is wel een mooie en inderdaad een waar ik mee worstel. Als je in het midden aan de bank wil zitten kost het je aan een kant de onderste legger en eventueel de plank tussen de leggers.

@ZotVanHout Helaas geen plaatje, wel tekeningen. Zal er eens een wat verder uitwerken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Het kan zo simpel zijn als een korter onderstel kost minder hout en is dus goedkoper te produceren. Je ziet bij een hoop banken dat het onderstel niet groter is dan nodig.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
tekeningen volstaan
Maar eerst iets anders omdat het me niet specifiek om mijn werkbank(en) gaat maar om het concept, het waarom.

Even wat achtergrond bij mijn overstek vraag. Al bijna 45 jaar brouw ik bier op het aanrecht. Ik heb me verdiept in allerhande oude processen. Als ik naar het moderne brouwen kijk dan is dat een willekeurige mix van oude processen geworden. In een historisch proces heeft een bepaalde handeling een functie. Die handeling heeft positieve en negatieve effecten. Door andere handelingen in het proces worden de eerdere negatieve effecten teniet gedaan. Als je je proces opbouwt door alleen de krenten uit de pap te pikken, dan is de kans groot dat het resultaat tegen valt omdat het geen logisch, gebalanceerd geheel meer is.

Nu heb ik een hele map met werkbankplaatjes verzameld, helaas weet ik niet meer waar ze vandaan komen en kan dus helaas geen krediet aan de makers geven.

In het eerste plaatje een typische moderne werkbank vrij naar Rubo. Het gaat me hier specifiek om het mechanisme dat de bankstop heen en weer beweegt. Er is voor dat mechanisme geen reden om de poot niet verder naar achteren te zetten. Misschien moet je een dikkere poot maken, misschien een kortere bankhaak gebruiken. Niets onoverkomelijks. Dus waarom die overstek?

tail_vice.jpg

Volgende plaatje, ook hier worsteld iemand met die overstek en komt m.i. tot een halve oplossing.

halve.jpg

Volgende plaatje en wellicht de historische reden voor de overstek. Het bankstop heen en weer beweeg mechanisme is ineens een multifunctionele bankschroef. Hier heeft de overhang zin. Zonder dat zou de voorste inkeping niet kunnen functioneren. De achterste bek geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om een stoel in te klemmen met de zitting in de richting van de werkbank. Dit is m.i. een logische constructie.

hobelbank.jpg

Terug naar het brouwverhaal. Als je het eerste en laatste plaatje vergelijkt, is dit de krenten uit de pap pikken zonder het proces verder door te denken? Is alle klem-functionaliteit van het 'origineel' verwijderd en heeft men de rest maar zo gelaten omdat het altijd zo was? Mij bekruipt heel sterk het gevoel omdat ik geen zwaarwegende reden voor die grote overtek zie. Maar, zoals altijd, ik heb zeker de waarheid niet in pacht.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Het kan zo simpel zijn als een korter onderstel kost minder hout en is dus goedkoper te produceren. Je ziet bij een hoop banken dat het onderstel niet groter is dan nodig.
Maar dan wel 30 cm massief beuken met wenge zwaluwstaarten en een afselia slinding dead man ... ;) Voor commerciele werkbanken zie ik dat argument wel, die hebben ook relatief dunne pootjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Bij mijn werkbank die al lange tijd in wording is, heb ik keuzes gemaakt op basis van het hout dat ik had. Voor de functionaliteit maakt het volgens mij niet zo veel uit of de poten 20cm verder uit elkaar staan.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Poten niet helemaal op de hoeken is een steviger blad.
Hoe stijf / stevig je werkblad is hangt niet alleen van de dikte van het blad maar ook sterk af van de afstand tussen de poten. Een blad met poten op de uiterste hoeken is minder stevig dan het zelfde blad met poten die wat (dus beperkt) terug geplaatst zijn terwijl het overstek net zo stevig blijft (mits klein). Ook gebruik ik soms de plek op het blad waar de poot recht onder staat als ik erg veel draagkracht wil hebben en dan is een extra stukje blad handig.
 
J

j1eke

Guest
Het is toch wel voor dat mechanisme en voor het feit dat je de rechterpoot niet al te ver van de bankschroef aan de voorkant wilt hebben. Je wilt ook voorop je werkbank willen klemmen, dus de poot moet helemaal gelijk met het blad zijn. Bij een poot op de hoek zou dat alleen met erg lange stukken kunnen. De andere bankschroef wil je ook zover mogelijk naar voren zodat je bij het klemmen en bewerken van smalle stukken niet over de bank hoeft te reiken.
Je ziet op al je foto's dat de oversteek precies de lengte van de slag van de bankschroef heeft.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Je ziet op al je foto's dat de oversteek precies de lengte van de slag van de bankschroef heeft.
Maar op de eerste twee foto's is dat niet nodig. Kwa constructie staat niets je daar in de weg om de poot op de hoek te zetten. Het gehele schroefmechaniek zit in het blad verwerkt. Er hangt niets onderuit. In de sleuf zelf klem je ook niets want daar loopt de spindel door.

@ilex Eens. Het zorgt voor meer stijfheid in het midden van de bank. Hoe langer de bank hoe groter de rol dat dat speelt. Bij de bank in het laatste plaatje is het werkblad 2.30 m lang, het uitstekende deel van de bankschroef niet meegeteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.