werkbank opdikken met beuken delen

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dag allemaal, ik zou graag wat advies hebben over het volgende; Ik heb in mijn garage een grote werkbank staan. Ik wil deze gaan opdikken met beuken delen. Het huidige blad is van multiplex zo'n 3,5cm dik. Ik heb beuken tafelbladen welk ik in delen heb verzaagd en geschaaf van 2,5 cm dik. Deze wil ik verijmen op het mulitplexblad. Nu heb ik de volgende vragen:

- kan ik icm met de lijm de delen ook vanaf de onderzijde schroeven. (ruime gaten in het multiplex)
- welke lijm? Huidige blad is nogal viezig/vettig dus gewoon houtlijm leek mij minder geschikt. Of blad eerst schoon schuren, schaven?
- de delen hebben nogal de neiging te werken. Ze waren volledig haaks, maar de lang kanten zijn toch wat kromgetrokken en de delen zijn wat bol komen te staan. Dat bolle trek ik dan eventueel met de schroeven wel recht en de lange zijde kan ik opnieuw vlakken en direct verwerken, maar als ik dan de delen op het werkblad verlijm (halfsteensverband) gaat dit dan goed irt het werken van het hout.
- moet ik ook de onderkant van het mulitplexblad ook met deze delen bekleden ivm eventueel kromtrekken. Of zal dit meevallen gezien de dikte van de multiplex irt beuken delen en het feit dat deze ook reeds samengesteld zijn.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. Ter illustratie enkele foto's:

hier de reeds gezaagde en geschaafde delen (het uitsparingtje komt omdat er onder de tafelbladen een stalen strip zat tegen kromtrekken)
CIMG1986.jpg


het is een vrij lange werkbank......
CIMG1987.jpg


Dit is het idee, er komt nog wel een massief beuken randbalk voor.
CIMG1989.jpg


hier zie je dat 1 deel als iets bol is komen te staan, maar dat lijkt verder mee te vallen..
CIMG1990.jpg
 

tuoh

Oud hout
Dat lijkt mij een problematische job te kunnen worden.
In dit geval is het massieve hout te droog voor de ruimte waar het moet komen te liggen, vandaar het bol trekken. De diverse onderdelen zijn ook veel te breed om zo te verlijmen op het multiplex blad. Hoe breder de stukken hoe harder ze kunnen vervormen.

Of je origineel werkblad vlak gaat blijven bij een éénzijdige verlijming hangt voor een stuk af aan het onderstaande frame. Als dit metalen frame voldoende dwarsverbindingen bevat waar het multiplex aan vastgeschroefd is gaat het blad vermoedelijk wel vlak blijven.

Elke ondergrond waar op gelijmd gaat worden moet proper, ontvet, en vlak zijn, anders krijg je sowieso hechtingsproblemen, eender welke lijm je gebruikt. Hier is gewone witte Pvac lijm ruimschoots voldoende.
Schroeven langs onder is geen probleem bij korte stukken hout.

Het heeft geen zin om deze delen snel vlak of haaks te schaven en daarna direct op de ondergrond te kleven, die vervormen toch, de lijm kan dat onmogelijk tegen houden. Je gaat dan eindigen met een stapel brandhout.

Laat dus eerst het hout voldoende tijd klimatiseren in de toekomstige ruimte, en maak de Beuken delen smaller.(max. 8à 10 cm) Dosse gezaagde delen moeten altijd een stuk smaller worden dan kwartiers gezaagde exemplaren.


Mvg,

André
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Het is wel zonde van het materiaal.

Bij mijn schoonmoeder op school leggen ze hardboard op de tafels.
En als deze op of lelijk zijn worden ze vervangen voor nieuwe platen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dag Andre,

hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal de delen smaller zagen en kijken wat ze dan doen. De tafelbladen staan al een tijd in mijn garage, maar zijn recent in delen gezaagd. Het feit dat er geen constante temparatuur is zal wel niet helpen denk ik zo... Maar de garage is te groot om continu te verwarmen, dus dat is geen optie. Dat vervormen qua smalle delen, ik snap dat ze minder snel bol gaan staan idd, maar blijven de delen in de lengte richting dan ook sneller recht? Gevoelsmatig zou je zeggen hoe breder de delen hoe minder snel het kromtrekken in de lengterichting plaats vind.

@primera. Het zijn oude tafelbladen die zo een 2e leven krijgen ipv weggegooid. Dus zonde van het materiaal lijkt me wel mee te vallen. Ik wilde het liefst een mooi beuken blad, dus dit leek me wel een mooie manier. Hoop dat het goed gaat....
 

tuoh

Oud hout
Elke maal wanneer je Beuk doorzaagt trekt het hout wel ergens, daar is weinig aan te doen, tenzij je eerst de delen zaagt, enkele dagen laat liggen, en dan pas recht schaaft.

Wat je met die brede delen anders ook kan doen is de stukken doodzagen. Als je de beschikking hebt over een tafelzaag is die klus redelijk snel uit te voeren.

Doodzagen wil zeggen dat men aan de onderzijde van het stuk in de lengte enkele zaagsneden aanbrengt die evenwijdig met de rand lopen, en tot op 2/3 van dikte van het hout worden ingezaagd. Je krijgt dan het zelfde effect als met smallere delen, maar je hebt minder voegen.

Om de 5 à 8cm een zaagsnede is voldoende, maar beter eentje meer dan één te weinig.


Mvg,

André
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb een tafelzaag, dus dat doodzagen ga ik zeker eerst proberen. Daarnaast heb ik het verleden keer direct gevlakt en geschaafd na het zagen van de delen. Daar kan ik dus beter eerst een tijdje mee wachten. Ik laat weteb hoe het gaat. Bedankt voor het advies
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je het beuken maar aan 1 kant van het multiplex verlijmt, dan is kromtrekken bijna gegarandeerd. Je zult aan beide zijden een laag multiplex aan moeten brengen, lijkt me. Dat doodzagen zie je ook bij parket, om de delen vlak te houden, maar ik ben bang dat in dit geval het hele blad in beweging komt.

jaap
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Opdekken met hardboard of mdf.. En van het beuken leuke snijplanken,
Meubeltjes, ladewangetjes of weet ik veel maken.. Doodzonde, en ik
Denk dat het nooit het gewenste resultaat zal bereiken..

Gr rick
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Zo een update.... Ondanks de wat negatieve adviezen hierboven heb ik enige tijd geleden de beuken delen doodgezaagd. (eigenwijs) Ze lagen al een tijd te wacht om gebruikt te worden voor het opdikken en verfraaien van mijn werkblad. Op zichzelf is het oude werkblad al een behoorlijk massief ding, maar nu helemaal...:D Eigenlijk volledig gemaakt met rest hout/delen die ik nog had liggen. Dus af en toe een extra naadje omdat de afmeting net te kort was, maar voor een werkblad prima. Leuk vond ik zelf dat er in de balken behoorlijk wat delen met "slaap" zat. Maar nog wel massief genoeg om te gebruiken. Het doodzagen heeft perfect gewerkt, want die delen doen nu echt niks meer.

Ik ben begonnen met het schoonmaken van het bestaande blad.
CIMG3916_zps014d19b3.jpg


Vervolgens de ingezaagde beuken delen verlijmen, klemmen heb je nooit genoeg...;) In het midden van onder af geschroefd.
CIMG3921_zps19eadc50.jpg


Randbalken plaatsen. En een stripje noten ertussen, het oog wil ook wat....
CIMG4012_zpsb0cf3de3.jpg


Het achterste deel wat wat te hoog verlijmt, dus eerst even met de bovenfrees. (met een snel in elkaar geprutste slede) Werkt prima. Daarna met de handschaaf mooi vlakken.
CIMG4108_zpsa8cd50b9.jpg


Vlak schaven.
CIMG4109_zpse9ec1343.jpg


Nu nog afwerken en de gaten voor de benchdogs boren.
CIMG4113_zps659711db.jpg


CIMG4114_zpsb1f51475.jpg


Toch een hele lengte.... De bankschroef bevestigt. Moet met een proppenboor nog de gaten dichtzetten tbv de extra bevestiging van de randbalken.

CIMG4115_zps8d621de4.jpg
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je had het in je eerste post over halfsteens verlijmen en nu heb je alles overdwars gedaan. Nu heb je een werkbank van pakweg 3 meter breed waar het hout geen ruimte heeft om te werken. Het doodzagen helpt wel tegen kromtrekken, maar niet tegen het uitzetten op zich. Of heb ik dat ,is?
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
ja ik word ook een beetje eng van die balken in verstek die de hele constructie opsluiten, maar ik hoop dat iemand een geruststellend antwoord klaar heeft :)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dank voor de reacties. Ik had deze werkbank al enige tijd staan, dus de afmetingen van de lengte van het blad waren voor mij een gegeven. Ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vind. Nu vallen de kastjes negatief op idd.. voorheen was dat het blad..:) Wie weet dat ik de frontjes nog eens aanpak, maar voorlopig laat ik het zo en liggen er nog een hele hoop andere projecten te wachten...

In theorie zouden de delen nog kunnen uitzetten en scheuren, of ze dan horizontaal of verticaal zijn verlijmd maak m.i. dan niet veel uit. Het gaat erom dat ze volledig zijn verlijmd. Zie het als een verlijmde vloer. De delen zijn ver ingezaagd icm dat ze al jaren in mijn garage liggen verwacht ik dat dat werken nu heel beperkt is. De lijmlaag zal dan ook nog iets kunnen opvangen, alhoewel ik geen hele speciale elastische lijm heb gebruik. We gaan het ontdekken. (zit er overigens al enkele weken op)

De hoekbalken kunnen iig naar een zijde uitzetten. Daar verwacht ik dan ook niet teveel van, hooguit dat de verstek iets uit elkaar komt te staan.

Ik ben geen expert op dit vlak, maar heb er wel een goed gevoel bij. Verder het risico ingecalculeerd dat er iets kan gebeuren qua werking. Maar dat zie ik dan maar weer als leerpuntje... (zoals meerdere dingen aan dit blad..)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik vind het een schitterend blad geworden, zeker dat randje noten doet het oog strelen. Ik schrok alleen wel toen bleek dat het in zijn geheel hebt opgesloten en dat lijst ook nog volledig hebt verlijmd. Op dat moment kreeg ik een deja vu gevoel van een eiken luik dat ik een keer heb gemaakt. Massief eiken, 3 cm dik waaronder ik aan beiden zijden een eiken lat had gelijmd en geschroeft. Die lijst was 3 dik en 6 hoog.. In eerste instantie zag het er erg mooi uit. Toen het seizoen echter ging wisselen merkte ik dat er wat veerkracht in het luik kwam als ik erover heen liep. Weer wat later was die veerkracht weg... Wat bleek, die eiken lat die de boel had vastgezet was volledig in gevecht met die eiken planken die er haaks oplagen tov van die latten. ( net als bij jou ongeveer).

Ondanks dat ik niet instaat was geweest die lat ook maar een greintje handmatig te verbuigen hadden de eiken planken er totaal geen moeite mee. OP het laatst standen de latten van 3 bij 6 die als lijst dienden en 1,60 lang waren in het midden bijna 4 cm bol.... Met mijn 90 kg was ik niet in staat om ze vlak te duwen. Zelfs met mijn vriendin erbij kregen we het eigenlijk ook niet vlak... Uit eindelijk die latten met een japans zaagje op de lijmnaad losgezaagt en terug gezet met een zwaluwstaart verbinding van 1,60 lang....
Daarna hadden die dikke eiken planken de ruimte om te leven...

De reactie van mijn pa destijds... Ja jong, als hout gaat gaat het, tis soms net een vrouw, doe je niks tegen...
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
@ gompy. Dank voor de reactie. Qua werking; het massieve gedeelte van het blad is maar een halve centimeter dik. De delen zijn ingezaagd dus het grootste gedeelte kan werken, waarbij de ondergrond wel verlijmd is. (beetje lastig uitleggen, daar niet echt een foto van) Ik heb er wel vertrouwen in. Inmiddels is de luchtvochtigheid weer aardig aan het stijgen buiten, maar merk nog geen verschil.

verder nog even een update, inmiddels zitten de gaten er in en heb ik de bankschroef afgerond. Zoals bij de meeste werkbanken gebruikelijk kan ik aan de rechterzijde op de kopse kant geen bankschroef plaatsen. Daar heb in onder het werkblad geen ruimte voor. Ik kijk het even aan wat ik ga doen, ik zag van veritas een inset vise http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=66819&cat=1,41659 wellicht is dat wat. Iemand daar ervaring mee?

Ik moet het blad nu alleen nog olieen, wel zorgen dat het niet te glad wordt..



 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het is bijna zonde om er aan te werken.

Mocht het hout toch wat bol gaan staan, dan zal het misschien wel helpen als je er wat meer van die gaten in boord. Dat geeft dan toch wat meer ruimte aan het hout.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.