Werkbank maten omzetten naar NL houtmaten

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Hoi,

Ik ben een redelijke klusser, maar beginner als (fijn)hout bewerker. Ik woon in een appartement en wil graag een compacte werkbank maken die ook uit elkaar te halen is.

Op youtube zie je genoeg voorbeelden waar ze met ' construction lumber' iets moois bouwen zoals:
Een Moravian werkbank.
(zoiets als deze: https://amfinefurniture.co.uk/wp-content/uploads/2015/08/moroubo-workbench.jpg)
Of deze serie van Wood by Wright:

Dat lijkt mij redelijk ingewikkeld, maar ik heb geen haast. Daarnaast is er een flinke selecte selectie powertools, inclusief zaagtafel beschikbaar. (die staat op mobiel karretje wat ik uit mijn berging kan rollen en eventueel zelfs de lift in...). Met dit soort gedetailleerde instructies kom ik er wel uit.

De quick-stack work bench van Rex Krueger lijkt mij een prima alternatief:
Net zo stevig en ook uit elkaar te halen.

Wat ik ondertussen heb ontdekt, dat de meeste Amerikaanse tekeningen niet matchen met de hout afmetingen in onze bouwmarkten (Hornbach, Praxis, Gamma)
een 2x4 (38x89mm) kun je nog wel vinden, maar dan houd het wel op. Daarnaast hebben die alleen het zachtste vuren, terwijl in de filmpjes regelmatig wordt gesproken over harder zachthout zoals douglas of southern white pine

Mijn vraag is dus eigenlijk twee ledig... Moet ik op andere plaatsen kijken voor hout? Of toch de tekening/ontwerpen aanpassen naar NL-maten?
Hoe pakken jullie dat aan?

uiteindelijk wil ik een werkbank maken van ongeveer 120x50cm, met een top van 30cm en een toolwell van 20cm. Die toolwell kan omkeerbaar zijn om een groot werkvlak te maken.

Mvg,

Jeroen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik denk dat het meest handig is om je ontwerp aan te passen aan de hier beschikbare maten. Zeker voor het blad en het frame (de poten etc) hoeft dat geen probleem te zijn; als die een paar cm gaan afwijken maakt dat niet uit. Moet je wel zorgen dat je die afwijking overal in doorvoert, anders is de ligger onderop ineens te kort of te lang...
Dan hoef je misschien maar een paar cruciale delen in US-maten te maken (als dat al nodig is). Maar je schrijft dat je een zaagtafel hebt, dan moet dat ook goedkomen denk ik. Eventueel eerst twee delen op elkaar lijmen om vervolgens op de juiste breedte/dikte te zagen.
Gewoon rondkijken wat beschikbaar is aan hout, en een tekening maken van alle aanzichten om te bepalen of het mogelijk is.

Voor de bovenste laag van je blad is het misschien handig om een iets hardere houtsoort dan vuren te nemen. De meeste werkbanken worden van beuken gemaakt; in vuren komen sneller deuken en beschadigingen. Maar misschien kan je net zo goed nu een blad uit vuren maken, en er later een dunne laag (1-2 cm) beuken overheen leggen als blijkt dat de bovenkant te snel beschadigt. Moet je nu wel de poten zo ontwerpen dat je daar dan straks ook die 2 cm vanaf kunt zagen om de hoogte gelijk te houden. Of dit eventueel al meteen toepassen in je werkbank (al wordt het dan wel iets duurder natuurlijk).
Douglas zou eventueel kunnen, maar je moet dan wel uitkijken met hars-pockets, en ook dat is nog steeds redelijk gevoelig voor beschadigen. Inderdaad wel iets minder dan vuren.
Of, houd Marktplaats in de gaten en scoor daar een oude eiken tafel. Moet je wel opletten of het inderdaad massief eiken is, maar dan heb je ook een mooi stevig werkblad.

Ik zie dat je uit Eindhoven komt. Ga voor vuren dan eens kijken bij Van der Vleuten in Best. Die zijn stukken goedkoper met vuren balkhout dan de bekende bouwmarkten, met nog eens betere kwaliteit. Ze hebben eventueel ook douglas.

Qua ontwerp voor een werkbank, ik heb ruim een jaar geleden een opzet-werkbankje gemaakt, dat in principe op iedere normale tafel te zetten is (mits die stevig genoeg is, als je er echt aan wilt gaan schaven/beitelen).
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Qua ontwerp voor een werkbank, ik heb ruim een jaar geleden een opzet-werkbankje gemaakt, dat in principe op iedere normale tafel te zetten is (mits die stevig genoeg is, als je er echt aan wilt gaan schaven/beitelen).
zoek op Moxon (vise) dan krijg je genoeg ideeen, ook hier op het forum
 

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Thanks voor de input. Ondertussen het ontwerp inderdaad goed bestudeerd en denk dat ik het wel kan aanpassen. Het komt ook niet op de centimeter, ook niet qua materiaal.

Ik ga zeker even bij die houthandel kijken voor vuren.

is beuken nog voor redelijke prijs te krijgen?

(zoals je merkt, moet ik mijn weg in hout-land nog vinden)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.