Werkbank maken van vers/luchtgedroogd douglashout

RubenV

Nieuw lid
22 feb 2021
6
6
Beste woodworkers,

Onlangs heb ik een veranda gemaakt met een paar eiken palen en nog wat meer palen van vers gezaagd douglashout (dat misschien ook even heeft gelegen). Hier wilde ik authentieke timber framing voor gebruiken om de houtverbindingen te maken. Ik heb een 1 1/2 inch timmermansbeitel en een paar grote slangenboren gekocht en de pakweg 40 gaten uitgeboord en handmatig uitgehakt. Kortom, een mooi project!

Nu is er nog een beetje hout over en ben ik inmiddels toe aan het bouwen van een werkbank om meer en beter meubels te kunnen gaan maken. Ik heb hiervoor het ontwerp van Christopher Schwartz in gedachten uit zijn boek The Anarchist's Workbench, hier overigens gratis te downloaden en een aanrader: Updated ‘Anarchist’s Workbench’ PDF. In zijn ontwerp werkt hij veelal met 2 duims-materiaal, dat in de praktijk 1,5 inch dik is en dan teruggeschaafd wordt naar 1 1/4 inch. Vervolgens verlijmt hij daar een werkblad mee van ongeveer 12,5 cm (5 inch) dik, en een stel poten van eveneens 5 inch dik.

Wat ik over heb is 2 palen van 150x150 - een van 2,5m en een van 1,5m en daarnaast nog een 4 meter lange balk van 150x100. Ik heb in gedachten om daar nog een paal van 150x150 van 5m lang bij te halen (luchtgedroogd) en er vervolgens een blad van ongeveer 2,5 m lang te maken en 55 cm breed.

Dat betekent dus:
  • dat ik ergens in het blad ook in de lengte 2 verschillende delen met de kopse kanten tegen elkaar moet leggen
  • dat het om vrij dikke delen gaat die ik lamineer
  • dat het toegevoegde hout misschien niet precies even droog is als het hout dat ik al heb liggen
  • dat het hout voor het onderstel dat ik er ook bij wil kopen (eveneens 150x150) ook niet kiln-dried is
Denken jullie dat dit gaat lukken of levert dit problemen op? Gaat het onderstel van luchtgedroogd hout stabiel genoeg zijn om het werkblad van forse delen die misschien ook nog gaan proberen te torderen enigszins recht te houden? Zou het beter zijn als ik al het hout in de lengte nog doorzaag en anders verlijm? Of als ik voor het onderstel dunnere delen haal die ik verlijm of zelfs kiln-dried hout regel?

Ik ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop!
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Ruben,

Jouw plannen lijken erg veel op de werkbank die ik gemaakt heb.
Deze is ook van Douglashout. Dat er in het midden 2 korte delen met de kppse kanten tegen elkaar aan liggen is bij mij ook en tot op heden geen klachten.
Wat ik wel gedaan heb is het hout kopen aan het begin van de zomervakantie en daarna heeft het hout zo'n 6 weken in een kas liggen drogen. Dus bij mij wss het hout ongeveer even droog.
In alle info die Chris Schwarz heeft geschreven staat volgens mij dat het niet zo'n probleem is als het hout reletief nat is. Als je de balken zo lijmt dat de jaarringen tegenovergesteld zijn, zal het blad betrekkelijk weinig torderen. Wat wel kan gebeuren dat er over de lengte ruggen en kuilen ontstaan. Volgens de werkbank-guru is dat ook geen probleem, want ééns in de zo veel tijd het blad vlakken hoort bij het onderhouden van je werkbank.

Groeten,
Martin
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.