Werkbank goudsmid

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
85632136-62CC-4E4A-A369-2414818E7F48.jpg
Werkbank goudsmid klaar. Nu nog de handvatjes er op en dan afleveren.
Gemaakt voor een vriendin dus enkel voor de orijs van het materiaal.
(Ps ik ben zeker geen concurrentie voor Benchworks , die hier een 10 tal km verder woont)
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Lijkt mij een mooi beroep, goudsmid. Komen er ook foto's wanneer hij in gebruik is? Ik ben wel benieuwd hoe die uitsparing gebruikt wordt.

Mooi bureau, ziet er erg solide uit.

groet,
meron
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Die vijlpen met zo'n klem op je tafel, is laat ik het voorzichtig zeggen, niet optimaal. In nederland kan je bij bijvoorbeeld bijou moderne inbouw vijlpen houders kopen, die je in een gefreesde sponning inbouwt. Het aambeeld ligt dan gelijk met de bovenkant van de tafel en is vlak en veel groter. Je kan dit aambeeld dan bv gebruiken voor je uitkap set, zodat je geen deuken in de tafel slaat. De vijlpen gaat hier dan aan de voorkant in. Ze zijn er in twee maten, maar op een stavelij zoals jij gebouwd hebt zou ik voor de grotere uitvoering gaan. Het artikelnummer is 08107144.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ik heb zoiets gemaakt voor mijn schoondochter die nu zilversmid is in Berlijn. Inderdaad een vijlpen van Bijou Moderne geplaatst en een rand op het bovenblad zodat de losse spullen op hun plek blijven.. Er is ook een voorziening om (kostbaar) vijlsel op te vangen.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ps, we moeten Goudsmid zeggen .
En idd ook een vijlpen ligt er op van HBM, maar ga ze inwerken met een metalen plaat langs onderen.
En om het vijlsel op te vangen komt er een lederen zak onder.
De omboording is idd nog een goed idee.

Een paar dagen geleden een ongevalletje gehad, gebroken knieschijf 🤕, afwerking ligt dus helemaal stil nu en aflevering wat uitgesteld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Misschien een idee om toch een vijlinglade te maken. Je hebt al een gereedschapslade en die zit in de weg als je die dode geit op wil hangen.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
chevy66,
het is niet goed zichtbaar, maar er staan nu ook 2 geleiders. bovenste voor gereedschapslade , onderste voor de lade om het vijlsel op te vangen. Ze wilde geen geit op hare schoot...:eek:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Dat is ook veel strakker. Ik vindt zo'n schootsvel altijd wat rommelig staan. Dat wordt echt een mooie werkbank. Geef je de vijlinglade nog een ronding zodat hij om de goudsmid heen valt?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bedankt chevy66

....Geef je de vijlinglade nog een ronding zodat hij om de goudsmid heen valt?

Dit dacht ik ook eerst te doen, maar ze zei dat dat niet hoefde. Blijkbaar zit de goudsmid niet in het gat maar er juist voren. De uitsparing is meer nodig voor de vrije ruimte van de armen.

Nu, aangezien deze lade toch gewoon uitneembaar is, ga ik er later wel nog een proberen te maken met ronding, gewoon om het te proberen.. hout buigen kan ik nog niet (geen stoomruimte met boiler), dus ik weet nog niet hoe...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
De vijlinglade ligt op je schoot, net zo als het schootsvel. Hij is vooral bedoelt om edel metaal vijlsel op te vangen. In de praktijk is het ook de gereedschapslade. Dat hout buigen is echt heel leuk. De investering kan heel klein zijn. Stuk pvc pijp en een tweedehands behangstomer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Het is op je foto niet goed te zien, maar de ronding lijkt vrij diep, zodat je niet veel ruimte overhoudt voor de gereedschapslade. Die wil je onder het blad kunnen schuiven als je aan het werk bent. Meestal is de ronding ongeveer de diepte van je vijlpen. Komen er nog knopjes of handvatjes op de laden aan de zijkanten? En de opstand loopt ver door, geeft dat geen problemen met het monteren van een hangmotor? En een bankschroef?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Tja, met mijn breedhoek lens zijn de verhoudingen wel even zoek natuurlijk :
Breedte = 1m50 / Diepte = 60 cm, en de uitsparing is ong 20 cm diep.

De handvatjes (schelp vorm) heeft ze zelf besteld, maar zijn nog niet aangekomen, dus dat wordt even wachten.
De voorziening om de brander aan op te hangen kan ik pas bevestigen als de bank in haar atelier staat. Het smeden doet ze op een grote blok hout op zijn kopse-kant, dus daar moest ik geen rekening mee houden. Voor de bankschroef en de hang-motor is er nog plaats zat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
De meeste hangmotor standaards die ik ken hebben een soort klem onder de tafel. Het zou zonde zijn als dan de bovenste la niet open zou kunnen. Hetzelfde geld voor de bevestiging van een bankschroef. De kleine bankschroefjes hebben ook vaak een klem aan de onderkant. De grotere worden met bouten vastgezet. Die steken dan ook weer onder de tafel uit. Als ze een hangmotor statief heeft met een platte onderkant, die met schroeven in de tafel wordt vastgezet, heb je daar geen last van. Het zelfde gaat ook op voor de werklamp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.