WZN

Nieuw lid
23 nov 2024
10
11
Bruinisse
TL;DR:
Ervaringen met een betonplex MFT-blad ?

Beste leden,

De tijd is aangebroken om een echte werkbank / zaagtafel / freestafel te gaan maken.
In verband met de beperkte ruimte, overige opslag en de aanwezigheid van fietsen kan ik geen riante of permanente werkbank maken.
Mijn garage is 2,95 m breed en 4,90 m diep.
Daarnaast wil ik graag de mogelijkheid hebben om met lekker weer buiten te kunnen werken.

Hierdoor heb ik besloten om een werkbank te maken op zes casterwielen met hoogteverstelling.
Verder wil ik gebruikmaken van uitklapbare tafels om extra werkoppervlak te creëren wanneer dat nodig is.

In deze werkbank wil ik mijn Skil 1340AA verwerken en een ENJOYWOOD GD7 PRO-lift voor een Makita-kantenfrees.
Mijn eerste idee is om de geleiderail van de tafelzaag te gebruiken als basis voor de freestafel.
Met de bovenliggende T-slot zou ik een split fence kunnen bevestigen en een stofafzuiging kunnen printen.
Eventueel wil ik ook twee T-slots in het blad verwerken, mocht mijn eerste idee niet bevallen.

Daarnaast wil ik graag een MFT-blad gebruiken voor het op hanteerbaar formaat maken van plaatmateriaal.
Dat doe ik namelijk altijd met de invalzaag.
Hierover heb ik een aantal vragen.

Zijn er mensen die een MFT-blad van betonplex met de gladde zijde boven gebruiken?
Zo ja, hoe bevalt dit?
Ik wil graag een redelijk glad blad, zodat ik plaatmateriaal soepel kan schuiven.
Vochtbestendigheid en vuilbestendigheid spelen voor mij ook een belangrijke rol.

Zoals eerder gezegd wordt de garage voor diverse doeleinden gebruikt, waardoor er regelmatig allerlei spullen op de werkoppervlakken terechtkomen.
Daarnaast is het een ongeïsoleerde enkelsteensgarage, waarbij de luchtvochtigheid in koude en natte periodes soms oploopt tot 70–80%, ondanks mechanische ventilatie en een elektrische kachel.
Omdat ruimte voor mij echt een luxe is, is het isoleren van de binnenwanden geen optie.
De garage staat bovendien in de uiterste hoek van het perceel, waardoor ik aan twee buitenzijden niet mag of kan isoleren.

Hebben jullie tips voor geschikt materiaal voor het werkblad? (liever geen MDF of HDF i.v.m. vocht en vuil en lijm)
Of eventueel aanbevelingen voor een bedrijf of particulier in de buurt van Zeeland dat een MFT-blad kan frezen met een CNC?
Andere tips of meningen over het bovenstaande zijn ook van harte welkom, dus brand maar los!

Alvast bedankt !

P.S. In de gedeelde foto’s vind je een snelle schets van hoe het idee er momenteel in mijn hoofd uitziet.
Ook zie je hoe dit geheel in mijn garage geplaatst zou worden, en 1 van de mogelijke werk positie's.

Bijlagen

• Werkbank V1 In gebruik.png
    Werkbank V1 In gebruik.png
    41,9 KB · Weergaven: 14
  • Werkbank V1 in opslag positie.png
    Werkbank V1 in opslag positie.png
    41,6 KB · Weergaven: 14
  • Werkbank V1.png
    Werkbank V1.png
    98,1 KB · Weergaven: 14

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.146
1.047
Enschede
ingoogni.nl
Betonplex is persoonlijk, voor mij is het te glad.

Ook persoonlijk, ik vindt het prettig om een diepe invoertafel voor m'n zaag te hebben met een geleider die ruim naar voren steekt, de breedte vindt ik minder belangrijk. Ik zou dan bijvoorbeeld het frees deel aan de voorkant van de zaag zetten om zo een invoer tafel te creeren. Een lange aanslag die door zaag en frees gedeeld kunnen worden.

Probeer in je werkruimte alle doorgangen 1, liever 1.2 breed te houden. Geen kruipdoorsluipdoor.

Alles natuurlijk binnen de ruimtebeperkingen die je hebt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
511
111
Oss
Betonplex is ook niet waterbestendig. Bij bekistingen worden platen zo geschroefd of genageld dat kop erop ligt om vochtindringing te voorkomen. Zelfs bij goed sealen komt er vocht in en gaat plaat zwellen. Alleen bij bekisting is de plaat op gegeven moment stort of 5 bij berken helemaal vol en verzadigd door vocht waardoor zwellen niet opvalt. Althans heel plaat zet 1 a 2 mm uit ipv plaatselijk. Beter is dat te kiezen voor kunststof volkern ( trespa, plastica, kikern ) of iets soortgelijks

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
516
529
Geen ervaring met betonplex maar in een zelfde ongeisoleerde garage heb ik nooit problemen met m'n MDF MFT. (afgewerkt met OSMO hardwax weliswaar).

Als je vaker MFT bladen wil maken is het misschien een beter idee om daar zelf een parf guide of template voor te kopen ipv uitbesteden aan iemand met een CNC.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.416
1.112
Enschede, Twente
De gewone betonplex uit de bouwmarkt is niet echt geschikt. Wordt hierboven al uitgelegd. Maar er is ook een kwaliteit die onze oosterburen Siebdruckplatte noemen en die is watervast, heel stabiel en absoluut vlak.
Ik zou trouwens eerder kiezen voor berkenmultiplex met een HPL toplaag. Ga voor een lichte kleur, dat werkt prettiger. Is trouwens ook bij de betere houthandel kantenklaar te koop, waarbij het HPL vaak een beetje structuur heeft, wat in de praktijk goed uitpakt omdat die structuur als een soort luchtkussen fungeert.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.829
1.327
Omgeving Leiden
Je ziet het wel vaker dat de geleider van de zaagtafel ook wordt gebruikt voor de aangebouwde freestafel.
Dat vind ik onhandig want je wordt dan min of meer gedwongen om, net als bij de zaagtafel, je werkstuk op de frees van voor naar achter te bewegen. Of erger: van achter naar voor ( ivm de draairichting van de frees).
Liever beweeg ik het werkstuk van rechts naar links, zodat ik het goed tegen de geleider kan houden en zicht heb op mijn werk.
Een MFT geeft veel gemak, maar of je een volledig gatenpatroon nodig hebt is de vraag. Door die gaten valt van alles. Al kan je daar weer dopjes voor kopen weet ik.

Boktor026

Actieve deelnemer
TL;DR:
Ervaringen met een betonplex MFT-blad ?

Beste leden,

De tijd is aangebroken om een echte werkbank / zaagtafel / freestafel te gaan maken.
In verband met de beperkte ruimte, overige opslag en de aanwezigheid van fietsen kan ik geen riante of permanente werkbank maken.
Mijn garage is 2,95 m breed en 4,90 m diep.
Daarnaast wil ik graag de mogelijkheid hebben om met lekker weer buiten te kunnen werken.

Hierdoor heb ik besloten om een werkbank te maken op zes casterwielen met hoogteverstelling.
Verder wil ik gebruikmaken van uitklapbare tafels om extra werkoppervlak te creëren wanneer dat nodig is.

In deze werkbank wil ik mijn Skil 1340AA verwerken en een ENJOYWOOD GD7 PRO-lift voor een Makita-kantenfrees.
Mijn eerste idee is om de geleiderail van de tafelzaag te gebruiken als basis voor de freestafel.
Met de bovenliggende T-slot zou ik een split fence kunnen bevestigen en een stofafzuiging kunnen printen.
Eventueel wil ik ook twee T-slots in het blad verwerken, mocht mijn eerste idee niet bevallen.

Daarnaast wil ik graag een MFT-blad gebruiken voor het op hanteerbaar formaat maken van plaatmateriaal.
Dat doe ik namelijk altijd met de invalzaag.
Hierover heb ik een aantal vragen.

Zijn er mensen die een MFT-blad van betonplex met de gladde zijde boven gebruiken?
Zo ja, hoe bevalt dit?
Ik wil graag een redelijk glad blad, zodat ik plaatmateriaal soepel kan schuiven.
Vochtbestendigheid en vuilbestendigheid spelen voor mij ook een belangrijke rol.

Zoals eerder gezegd wordt de garage voor diverse doeleinden gebruikt, waardoor er regelmatig allerlei spullen op de werkoppervlakken terechtkomen.
Daarnaast is het een ongeïsoleerde enkelsteensgarage, waarbij de luchtvochtigheid in koude en natte periodes soms oploopt tot 70–80%, ondanks mechanische ventilatie en een elektrische kachel.
Omdat ruimte voor mij echt een luxe is, is het isoleren van de binnenwanden geen optie.
De garage staat bovendien in de uiterste hoek van het perceel, waardoor ik aan twee buitenzijden niet mag of kan isoleren.

Hebben jullie tips voor geschikt materiaal voor het werkblad? (liever geen MDF of HDF i.v.m. vocht en vuil en lijm)
Of eventueel aanbevelingen voor een bedrijf of particulier in de buurt van Zeeland dat een MFT-blad kan frezen met een CNC?
Andere tips of meningen over het bovenstaande zijn ook van harte welkom, dus brand maar los!

Alvast bedankt !

P.S. In de gedeelde foto’s vind je een snelle schets van hoe het idee er momenteel in mijn hoofd uitziet.
Ook zie je hoe dit geheel in mijn garage geplaatst zou worden, en 1 van de mogelijke werk positie's.

Mijn ervaring sinds ik meer en groter maak; combineer zo min mogelijk functies. Het lijkt handig maar is het niet. Koop lekker veel stevige schragen, de blauwe van de Hornbach kosten € 17,- per stuk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.