Werkbank afwerken welke olie?

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Hoi,

Ik ben in de laatste fase van mijn eindeloze "project werkbank". Dus nu moet ik definitief een afwerking kiezen.
Ik zelf zat te denken aan gekookte lijnolie (boiled linseed oil, BLO).

Aangezien de werkbank ook nog wel eens in de berging gaat staan, wil ik wel echt een 'beschermende laag' aanbrengen. maar geen lak of iets dergelijks dat het glad maakt.

Het blad van massief eiken en de poten van eiken/vuren.

Als het BLO is, is daar dan nog verschil tussen? Want ik heb wel een fles staan van de hornbach en gebruikt op een handvat van mijn zaag. Ik vond eigenlijk dat het erg lang 'vettig' bleef. Tips daarvoor?

Het meubel rechts op de foto is afgewerkt met HORNBACH Kleurloze houtolie 2,5 l kopen! | HORNBACH
Kleurloze houtolie van de hornbach.20231204_190713.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb mijn werkbank afgewerkt met twee lage van een mengsel van gelijke delen BLO, lak en geurarme terpentine. Dit trek goed in en vormt een niet te gladde, maar toch redelijke beschermde laag .
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Mijn werkbank heb ik in de vloerolie gezet. We hebben een houten vloer en had nog een fles staan. Bevalt prima, makkelijk te verwerken en goede bescherming. Het merk is Royl.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Knappe werkbank. Lijnolie is prima, dun aanbrengen en anders nog even het overvloedige met een droge doek afnemen, bij een te dikke laag is de droging slecht en blijft het lang plakken. Eventueel kan je ook verdunnen met terpetine of terpetijnolie. Doeken uiteraard altijd uithangen, luchtdicht afgesloten bewaren of in water dompelen i.v.m. brandgevaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik zou ook voor lijnolie of hardwax (gekocht, of zelfgemaakt uit lijnolie en bijenwas) gaan. Ik ga mijn werkbank in de hardwax zetten, om de simpele reden dat ik nog een pot over heb van de houten vloer.

Volgens mij zit er niet echt verschil tussen verschillende lijnoliën. Het is zaak de laag op tijd af te poetsen, want een te dikke laag gaat inderdaad plakken.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Zou er Tungolie op aanbrengen eerst verdunde versie (met terpetijnolie) en ook beide zijden
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb mijn werkbank afgewerkt met twee lage van een mengsel van gelijke delen BLO, lak en geurarme terpentine. Dit trek goed in en vormt een niet te gladde, maar toch redelijke beschermde laag .
Feitelijk heb je dan een 'Danish Oil' gemaakt ;-) Lijkt me op zich een goede afwerking, mits je ervoor zorgt dat de uiteindelijke viscositeit zodanig is that het idd intrekt - en net als met olie, na 15 overschot afnemen...
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Feitelijk heb je dan een 'Danish Oil' gemaakt ;-) Lijkt me op zich een goede afwerking, mits je ervoor zorgt dat de uiteindelijke viscositeit zodanig is that het idd intrekt - en net als met olie, na 15 overschot afnemen...
Als je gelijke delen doet krijg je een vrij dun mengsel. De eerste laag kon ik vrij royaal opbrengen, werd allemaal opgenomen door het hout. De tweede laag kon / moest veel dunner. Maar inderdaad, net als met iedere olie gebaseerde afwerking, even afnemen met een schone doek na een kwartiertje. En de gebruikte doeken uithangen om op te drogen omdat ze kunnen gaan 'broeien' en ontvlammen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.