Werk-/geleidingstafel voor zaagmachine

dizajn

Nieuw lid
11 jan 2011
5
0
Ik heb me onlangs een zaagtafel Metabo (budgetmodel) aangeschaft. Ik merk dat echt mooi recht zagen nogal moeilijk is en dat ik ook grote stukken wil kunnen zagen. Dus ik dacht eraan zelf een tafel te maken die ik er naast kan zetten met een soort railsysteem om dus panelen mooi recht erlangs te kunnen duwen.

Hier zie je het ontwerp.


Ik zoek nog een railsysteem. Ik had eerst gedacht aan een schuifdeurrail maar ik heb de indruk dat hier nogal veel speling op zit. Iemand nog ideeën?
Ik moet ook nog een systeem bedenken om de tafel exact recht naast de zaagtafel te kunnen opstellen?

En dan heb ik nog een vraag ivm een andere werktafel die we zijn aan het maken. We hebben daarvoor een grote mdf plaat van 38mm en een even grote multiplex plaat van 18mm gekocht. We zouden deze tegen elkaar willen vijzen, multiplex aan de bovenkant zodat we na verloop van tijd evt. gemakkelijk de multiplex kunnen vervangen als deze te hard beschadigd is. En ons onderstel met dik blad kan blijven. Ik vroeg me af of ik deze voor we ze op elkaar vijzen best kan vernissen allebei apart of is het voldoende om ze op elkaar te schroeven en dan het geheel te vernissen?

Alvast bedankt
Peter

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
op bapist .nl kun je allerlei rails kopen en op fine-tools.com groetjes en succes
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik wil je niet ontmoedigen Peter maar ik denk dat je op deze manier geen strak werk gaat zagen. Zeker omdat je deze 'rol/slide' tafel er los naast gaat zetten op wielen. Ook zelf een nauwkeurige/duurzame lineare geleiding bouwen lijkt me niet te doen. De aluminium track systemen die je bij Baptist and the like ziet zijn hiervoor ook veel te onnauwkeurig/te licht imo.

Maar goed ik begrijp wel dat je zelf iets handigs wil maken om het op te lossen, dat probeerde ik 'vroeger' ook. Heb zelf ook wat af lopen knoeien op deze manier. En achteraf bleek ik nog meer geld kwijt te zijn dan een dure/grote/kwaliteits zaagtafel.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik denk dat het wel mogelijk is, maar je moet degelijk te werk gaan, Die T-rack profilen zijn idd veel te licht voor dit werk. Ik zou eens op marktplaats kijken naar geextrudeerde aluminium machine profielen zoals:

Aluminium%20profiel%2030x30%2040x40L%2040x40N%2045x45N.jpg


Zorg ook dat je in je design alles afstelbaar houdt!

Succes

PS. Dit is een aardige link met informatie om een degelijk "table saw fence" te bouwen a la Biesemeyer: Zaag Tafel Lineaal
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Wat je kan overwegen is......(ademteug):

Een grote tafel makel die je in combinatie met een invalcirkelzaag met geleider gebruikt.

Dit ben ik zelf van plan te doen in mn toekomstige werkplaats( daar ga ik me dit jaar installeren).
Ik heb wel een zaagtafeltje met afkortslede(scheppach), maar die is niet gebouwd om grote platen te verzagen.

Er komt in ieder geval een aanslag op om de plaat tegenaan te leggen, daarop een verstelbare afkortaanslag(of een blokje hout met lijmklem) en de geleiderails op een vaste plek. Eigenlijk een grote zelfbouw MFT dus. Hier zijn voorbeelden van te vinden op festoolownersgroup.com .

Ik weet niet of dit voor jou een optie is.
 

dizajn

Nieuw lid
11 jan 2011
5
0
Bedankt voor de reacties. Een tafel met invalzaag met geleider is op de moment geen optie omdat ik de zaagtafel juist heb en hiermee verder aan de slag wil. Het is wel een goed idee voor in de toekomst.

Iemand een antwoord ivm het vernissen van de panelen?
Ik vroeg me trouwens ook af of mdf of multiplex werkt/kromtrekt?
 

tuoh

Oud hout
Voor wat je werkblad betreft is op elkaar schroeven en daarna alles te vernissen een prima keuze, al moet je er wel rekening mee houden dat het werkblad dan spiegelglad word. Wil je een beschermlaag maar mag het toch niet glad worden, smeer alles dan in met een laagje lijnolie.

Alle plaatmateriaal (mdf, multipex, osb plaat, etc,) kan kromtrekken, voorzie voldoende regels onder het blad om één en ander vast te schroeven. Geef onder- en bovenkant ook steeds dezelfde afwerking, dat voorkomt kromtrekken.

Een tafelverbreding die niet vast gekoppeld is aan de machine gaat niet ( juist) werken, dat vraagt om problemen.

Mvg,

André
 

dizajn

Nieuw lid
11 jan 2011
5
0
Ik ben wel van plan een systeem te bedenken om mijn sledetafel aan mijn zaagmachine te bevestigen. Hoe ik dit juist ga doen weet ik nog niet maar dit is wel sowieso nodig om ze mooi recht naast elkaar te krijgen. Het moet enkel wel een systeem zijn dat ook gemakkelijk kan losgekoppeld worden.

@armadaman: Dit ziet er precies wel bruikbaar uit. Maar er staat geen info bij waar ik aan uit kan. Enig idee wat dit juist is en hoe het werkt? Alvast bedankt
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Diz........

Als je op de link klikt kom je in deze pagina terecht.
Onderin de pagina vind je div linkjes, een daarvan lijd naar:

Contact informatie

U kunt ons bereiken op het volgende ( mobile ) telefoon nummer: ) 0630937891
U kunt ons ook emailen op het volgende email adres.
freesbank@gmail.com
Hotmail gebruiken we niet meer vanaf 10-12-2008.
Het adres is Veenhuizerveldweg 21 te Putten. Langskomen kan alleen op afspraak.

Het lijkt wel of ik er aandelen heb :lol: :lol:
Ik kan je er niets over vertellen want ik ben het ook zomaar tegen gekomen. Het kan ook van iemand op het forum zijn gekomen ;) ;)


HG Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.