Werk aan de winkel!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Verbazingwekkend hoe snel het allemaal gaat en hoe snel ze zo'n enorme hoeveelheid hout hebben. Nu worden er al heel lang eikenbossen aangelegd voor de wijvaten, zouden ze dat gebruiken?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Verbazingwekkend hoe snel het allemaal gaat en hoe snel ze zo'n enorme hoeveelheid hout hebben. Nu worden er al heel lang eikenbossen aangelegd voor de wijvaten, zouden ze dat gebruiken?
Frankrijk is ruim 13x zo groot als Nederland he, denk niet dat ze een probleem hebben om die paar bomen te vinden.

Wel indrukwekkend als je bedenkt dat in een paar uurtjes alles weg brand en hoe lang het dan duurt om het weer terug te bouwen....
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Boven het gebinte hebben ze vogeltjes gelegd, eiken planken waarop ze deken zullen spijkeren

1712645428185.png

daarna een waterdicht papier en tenslotte houten letters waarop beide zijden van de loodtafels rusten

1712645485883.png

Vervolgens komen de eigenlijke loodtafels, voorgevormd in de werkplaats. Ze worden van onder naar boven geplaatst en bevestigd met een lichte overlapping om de waterdichtheid te waarborgen.

1712645540814.png

1712645795234.png

1712645812754.png

1712645826412.png

Aangezien lood een zeer smeedbaar metaal is, worden de randen van elke loodtafel vervolgens in elkaar gerold om ze solidair en dus luchtdicht te maken.

1712645602961.png

 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Vogeltjes, dekens, letters en tafels.....
Of ik ben nog niet zo goed bij met de tegenwoordige houtbewerkingstermen, of ik ben oude nog niet tegengekomen.
Alleen de tafels,, table, tableau, paneel kan ik wat van maken, maar voor die andere kan ik hulp gebruiken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Vogeltjes, dekens, letters en tafels.....
Of ik ben nog niet zo goed bij met de tegenwoordige houtbewerkingstermen, of ik ben oude nog niet tegengekomen.
Alleen de tafels,, table, tableau, paneel kan ik wat van maken, maar voor die andere kan ik hulp gebruiken.
Translate foutjes van instagram. Vogeltjes en loodtafels kon ik ook niks van maken. Deken denk ik eiken dakbeschot. Letters zijn denk ik die verticale balken waar het lood om gevorm worden. Zal ook nog wel een speciale naam hebben.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Even de correcte vertaling :

"Boven het (dak)geraamte hebben ze panlatten, planken in eik, geplaatst waarop ze de (dak)bedekki,ng nagelen (foto 2), daarna een watervast papier en tenslotte houten regeltjes waarop de twee zijden (kanten) van de loden platen rusten (foto 3)"

Mvgr.
Luc
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Wat ik opmerkelijk vond aan het eiken dakgeraamte verhaal is dat ze relatief jonge eiken gebruiken: 80 à 85 jaar. En ook iets nieuws voor mij dat ze in de bossen waar ze die kappen (gebied tegen de zee aan, zag ik op de video) de jonge eiken op zo'n manier kortwieken dat er drie uitlopers ontstaan die dan mooi rechte stammen gaan ontwikkelen. Dat is nog eens vooruitdenken…

Sowieso een machtig gebeuren, deze hersteloperatie. Misschien kunnen ze nu het eind in zicht is bij de Notre Dame wat experts deze kant opsturen om te helpen op het Binnenhof…
 
  • Haha
Waarderingen: JPAJS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.