Welke zaagtafel voor beginner

prismaland

Nieuw lid
16 nov 2020
6
0
Hoi Ik ben op zoek naar een zaagtafel waar ik plaat materiaal mee kan zagen
ik zie door spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.
En zou graag advies willen bij het aanschaven van een zaagtafel.
Ik heb een 230 volt aansluiting
wat raden jullie aan als goede (beginners) zaagtafel
alvast bedankt.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
578
130
Wat is je budget? Ik ben 35 jaar geleden begonnen met een handcirkelzaag onder een blad te monteren. Kun je ook bijna alles mee.

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
474
127
Zuidoost Brabant
Nieuw of tweedehands? Ik heb zelf een oude Mafell Monika L op 220V, maar die zijn lastig te vinden. En voor volle platen (244x122) waarschijnlijk ook net niet toereikend. Op MP zie ik veel Elektra Beckum's (o.a. type PK 250) voorbij komen op 220V, soms uitgerust met roltafels en verlengingen. Die lijken me aardig geschikt... en nog enigszins betaalbaar

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.638
1.213
Omgeving Leiden
Hoi,
De eerste vraag is altijd: wat wil je gaan maken?
Hele platen van 1,22 x 2,44 zijn lastig te zagen met de gebruikelijke zaagtafels zoals makita 2704, dewalt 7492.
Vaak verzaag je de hele platen dan met een cirkel of invalzaag, om dan op de zaagtafel de zaak op maat te maken.
Maar je kan alles ook met alleen een cirkel of invalzaag voor elkaar krijgen. Is alleen meer werk.

Maar om alvast een antwoord te geven bosch gtx 10 xc of dewalt 7492 zijn prima machines.

• Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.152
367
P'beek
Nieuw of tweedehands? Ik heb zelf een oude Mafell Monika L op 220V, maar die zijn lastig te vinden. En voor volle platen (244x122) waarschijnlijk ook net niet toereikend. Op MP zie ik veel Elektra Beckum's (o.a. type PK 250) voorbij komen op 220V, soms uitgerust met roltafels en verlengingen. Die lijken me aardig geschikt... en nog enigszins betaalbaar
Als deze nog niet weg is en het is in de buurt zou ik het overwegen.

Compleet en niet te duur. Roltafeltje, geleiders, onderstel.
Uiteindelijk zul je een grotere tafel kopen maar tot die tijd kun je hier alles mee.

Hele platen is een uitdaging, kan wel maar moet met (heel veel) beleid.
Zelf laat ik de platen vaak al iets overmaats kleiner zagen bij de houthandel om ze vervolgens zelf op maat te maken.

Past anders ook niet in de auto.

Succes met de zoektocht! Altijd spannend/leuk om nieuw gereedschap te kopen.

• Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Ik heb zelf als beginner net een DeWalt DWE7492 gekocht. Eigenlijk wel wat aan de luxe kant (dure) voor een beginner misschien, maar ik ben nou eenmaal gek op machines. Ik ben van plan om er wat kastjes mee te gaan maken om zo mijn mini-werkplaatsje wat te professionaliseren. Deze machine bevalt heel erg goed, en heb ik gekozen vanwege de perfecte parallel-aanslag en de goede afzuiging (als ik binnen zaag, is dat in de garage die aan de woonkamer grenst, en is weinig stof daarom wel fijn). Voor mij was de afweging tussen deze machine en de Bosch GTS10 XC (lijkt me ook een hele fijne machine met weer andere pluspunten).

Ik heb overigens wel de luxe dat ik een grote aanhanger ter beschikking heb, en hele platen kan kopen/vervoeren. Deze zaag ik liggend op de garagevloer op een set oude vuren balken met de accu-cirkelzaag overmaats af (icm een geleiderail), om ze vervolgens verder te verwerken op de DeWalt. Maar met de cirkelzaag alleen zou ik ook een heel eind komen.

• Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
De oplegtafel moet bijna even groot zijn als de plaat die je wil zagen. Tijdens het zagen moet de plaat goed, dus bijna volledig ondersteund zijn. Wil je zelf volledige platen verwerken, dan moet je of een paneelzaag, of een voldoende grote MFT aanschaffen. Met Electra Beckum ga je het niet redden. Zelfs op mijn Hammer C31 Comfort kan ik geen volledige plaat kwijt. Bovendien heb je voor plaatmateriaal een nauwkeurige machine nodig. Foutjes zijn bijna altijd zichtbaar en in tegenstelling tot bij massief moeilijk te verdoezelen. Je moet er ook rekening mee houden dat een splintervrije zaagsnede bij beklede plaat een uitdaging is. Je hebt een goed zaagblad nodig, en eigenlijk een voorritser.
Mijn advies: laat zoveel mogelijk zaagwerk bij de houthandel doen. Die hebben er de machines voor, leveren een strak resultaat en besparen je veel frustratie.
Wil je toch zelf aan de slag, neem dan eens een kijkje op Holzwerken TV. Daar zijn veel bruikbare tips en opstellingen te vinden voor zelfbouw MFT met invalzaag.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: dhop en ZotVanHout

prismaland

Nieuw lid
16 nov 2020
6
0
Ik ben van plan om een werkbank te maken en wat kastjes en nog wat hobby projecten.
het meeste zaag ik bij de houthandel al op maat maar zoo af en toe moet er een grote plaat gezaagd worden . ik heb al een cirkel zaag met liniaal en een afkort zaag van Hitachi .
mij lijkt het makkelijk om bepaalde werkstukken op een zaagtafel netter te kunnen zagen.
mijn budget lag wel ronde de 500 euro alleen liever wat bij leggen dan later spijt.
wat zijn op een zaagtafel wel werkbare maten van het hout?.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.489
3.538
Gaanderen
Dan moet je wel naar een goede tweedehands gaan kijken. Je krijgt geen zuivere zaag, die platen aan kan, nieuw voor dat bedrag. Mijn advies maak van je werkbank een mft variant zo groot dat er een plaat op past.
Je kunt behoorlijk nauwkeurig mee werken. Maar een formaatzaag waar een plaat van 244x122 op past is beter. Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om met tafels een tafelzaag te vergroten en hier een tafelzaag tussen te zetten. Hoe goed en groot de geleider is (en afgesteld) bepaalt voor een groot deel de nauwkeurigheid.
Bedenk wel dat een formaatzaag veel ruimte nodig heeft als je 244 cm in de lengte wil zagen. Zeg maar 244 voor en achter de zaag plus nog wat voor de zaag kom je al snel richting de 5-6 meter. In de breedte heb je minder nodig.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Hoe groot is een plaat voordat ze te groot is voor een zaagtafel? Naar mijn mening als ze zonder hulp niet op de zaagtafel blijft liggen. Als ze niet stabiel blijft liggen is de kans groot dat ze gaat klemmen of verschuiven tijdens het zagen. Bovendien moet de zaag en eventuele bijkomende tafels stevig vast staan, of voldoende zwaar zijn. Zo niet duw je de zaagtafel door de werkplaats. Met 500 euro ga je het niet redden. Ook niet occasie. Als je maar occasioneel een volledige plaat moet verwerken, kan je beter met de cirkelzaag en lineaal aan de slag.

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
68
Kollum Friesland
Moeilijke vraag; ruimte €500. De enige, overigens kleine zaagtafel die er uit springt is de DEWALT DWE7485.
Ligt in jou budget, perfecte geleider, af fabriek weinig of niets hoeven na te stellen, krachtig genoeg en weinig kunststof overbrengingen. Nadeel is ruimte in de sleuven voor de verstelbare geleider, maar met iets knutselen goed te pas maken. ( of een andere geleider erbij kopen). En het relatief kleine werkblad.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.