Welke vloer in werkplaats?

SB1987

Nieuw lid
3 mrt 2022
6
1
België
Hallo,

ik heb even gezocht op het forum of er hier al een topic over bestond, maar heb dit niet meteen gevonden.

Ik heb momenteel een werkplaats van 12m2 (relatief klein) in mijn tuinhuis en deze heeft een betonnen vloer.

Probleem is dat deze nooit echt stofvrij is (ondanks mijn camvac dust collection), dus ik overweeg om iets anders te leggen (vb. vloertegels, kliklaminaat, etc.) bovenop de betonnen vloer. Mijn werkruimte is maar 2.3 meter hoog, dus ik heb niet de ruimte om een erg hoog vloerpakket te leggen.

Welke vloer oplossing zou je aanraden voor mij? Uiteraard liefst zo goedkoop/makkelijk mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie perspectief!

Vriendelijke groeten,

Simon
(uit België)

SB1987

Nieuw lid
3 mrt 2022
6
1
België
Bedankt voor de feedback. Zijn er bepaalde merken of types dat je kan aanbevelen die sterk genoeg zijn?

Ik heb vrij zware machinerie (vandiktebank bijvoorbeeld) op wielen, wat ik wel mobiel wil houden.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.290
828
‘s-Hertogenbosch
Een afwerkvloer zorgt er niet voor dat het stofvrij is…. Een stofzuiger wel.😁
Rubber matten zijn stroef en de wielen van je vandiktebank zullen erin zakken. Kunststof is veel harder maar daarentegen door vliegstof spekglad net als laminaat.
Gewoon underlayment is stroef en goed te vegen en te stofzuigen, tevens ook nog vriendelijk voor scherp gereedschap….
Als je een “werk “ plaats hebt zal het nooit helemaal stofvrij zijn als je met hout werkt, als je dat wil 🤔

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.336
1.119
Nootdorp
ik kan me herinneren dat er ongeveer 3 jaar geleden een topic is over geschreven. Ik weet even niet welke zoekcriteria je het beste kan gebruiken. Als je zoekt op vloer, heb je heeel veeel hits.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.916
1.382
Omgeving Leiden

Daar ben ik ook naar aan het kijken, vooralsnog denk ik aan pvc kliktegels.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
293
121
Zaanstreek
Ik had dit ook in de schuur, en besloten een pot betonverf om te schoppen 😁
Nu is de vloer geseald en kan ik makkelijk met de bouwzuiger een rondje maken als ik heb staan werken. Rubbertegels vind ik ook nog wel interessant, zeker tegen de optrekkende kou. Maargoed, dit was nog geen 100piek en heeft mij veel plezier gebracht. Bijkomend voordeel: zó veel meer licht! Betonvloer is mat en donker, dit is grijs/lichtblauw'ig en het glimt niet, maar weerkaatst wel al het invallende licht.

Het was overigens een 1component vloerenverf, geen speciale voor banden/olie oid. Als het wat krassen en vlekken krijgt, ach, het is toch mijn werkplaats :)

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.492
1.261
Ulvenhout
Ik heb een PU coating aangebracht op mijn vloer. Makkelijk met stofzuigen en de machines en werkbank kunnen soepel rollen. Eenvoudig zelf aan te brengen.
Zie hier het betreffende topic over mijn werkplaatsje:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
611
19
Je zou een kurkvloer kunnen plaatsen, zou dan wel voor een ongelakte variant kiezen i.v.m. gladheid in combinatie met houtstof. Mooi natuurproduct, zowel verkrijgbaar in een verlijmbare als klikvariant.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.781
978
Moordrecht
Ik heb een dikke PVC werkplaatsvloer, geplakte tegels. Lag er al in, maar is echt ideaal, hard genoeg voor je mobiele zaken, Zacht genoeg voor je voeten en rug en je beitels gaan niet stuk

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.336
1.119
Nootdorp
Ik heb een PU gietvloer. Ik ben er blij mee omdat dit zeer makkelijk schoonmaken is. Nadeel is wel dat het glad wordt als er vocht op komt te liggen. Mijn werkbanken en gereedschap staan in de garage waar ook de fietsen staan.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.035
1.391
Riemst
Ik heb een dikke PVC werkplaatsvloer, geplakte tegels. Lag er al in, maar is echt ideaal, hard genoeg voor je mobiele zaken, Zacht genoeg voor je voeten en rug en je beitels gaan niet stuk
Dan heb je waarschijnlijk wel een behoorlijk stabiele basis nodig om die mooi te leggen? Vlak en geen stofnesten. Of kan je dat met de lijm wegwerken?

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.873
420
40
Enkhuizen

Deze heb ik.
fijne vloer.
daaronder ligt een dampdichte alu folie zonder foam want dat kan niet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.