Welke werkplaatsvloer hebben jullie?

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden.

Ik heb een prefab garage, en ik wil iets op de vloer hebben.
Het is nu gewoon kaal beton, en ik vind het wat netter staan als er wat ligt.

Ik heb nij de action vloertegels gezien van rubber, hebben jullie daar ervaring mee?

En valt het te vegen, of moet je dit spul steeds stofzuigen?

Hoe Hebben jullie dit aangepakt? En wat hebben jullie liggen?

Dit is trouwens wat ik bedoel:

2555411_8718964009510-110_11.jpeg



Alvast bedankt.

Gr Danny
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
van die tegels verwacht ik dat ze niet drukbestendig zijn
je werkbank zal er putten in maken & machines zullen moeilijk verrijdbaar zijn
heel wat collega's hebben een vloer(bedekking) in multiplex of osb (let op het prijsverschil)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb een betonnen vloer (zandcement-smeervloer, met meer cement tov zand dan normaal om sterker te zijn). Niet afgewerkt, alleen afgepapt met een cementpapje om stoffen/stuiven te voorkomen.
Deze vloer is geheel vlak, makkelijk te vegen en machines rollen er makkelijk over. En is onderhoudsvrij. Enige nadeel is wel dat als je een beitel laat vallen, deze kan beschadigen.

Veel anderen hebben een houten vloer; dat zou wat minder kil zijn (warmer aan de voeten) en vooral beter voor gereedschap als het valt.

Ik zou ook niet voor deze tegels kiezen, ik ken ze niet maar ik verwacht dat deze moeilijk te vegen zijn en inderdaad indrukken op plekken waar vaak wat zwaars staat + rollend gereedschap niet makkelijk wil. En mogelijk komen de hoeken omhoog te staan waardoor de verbindingen niet netjes blijven zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baptizt

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik zou die ondervloer eerst maar eens gaan bekijken, wie weet… Maar voor de prijs verwacht ik dat het vrij zacht foam is, wat makkelijk opkrult en je eigenlijk moet verlijmen om goed te blijven liggen. Maar wie weet, ze zeggen niet voor niets “assumptions are the mother of all f ups” 😉

Ik werk nu gewoon op een betonvloer, eerder had ik heel laagpolig industrieel tapijt (bijna vilt) in m’n garage. Was op zich prettiger, maar er blijven toch altijd wat splinters in haken. Wellicht dat een houten vloer de beste oplossing is.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Toevallig zat ik gisteren naar een YT filmpje te kijken wat o.a. uitlegde dat een betonvloer enorm vermoeiend kan zijn. De persoon gebruikte deze tegels in de looproute en bij de werktafels, volgens hem scheelt dit enorm!
Als je wat cm's over hebt in de hoogte (min 2), kan je er ook voor kiezen om een gietvloer te laten storten. Kost ongeveer 25 euri de m2. Scheelt alweer bijna niets met de prijs van 18mm underlayment of OSB

Ik heb in mn oude werkplaats ook gewoon een lelluke betonnen vloer, in mn nieuwe zijn het van die mooie bruine 10x10 tegeltjes. (deze is gebouwd in 1977, dus lekker tijdsgebonden). Ik laat het zo, omdat de vloer ook nog wel redelijk gelegd is.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor het lang staan is het vaak toch wel erg prettig om een wat minder harde vloer te hebben..... daar zijn ook matten voor te krijgen.

Wil je het echt goed doen dan doe je heel de vloer, en dan kan je inderdaad kiezen voor iets als OSB of aan het andere eind mooie werkplaatstegels.

Dit lijkt me helemaal niets met dat patroon waar stof en zooi in blijft zitten.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Zit je met gietvloeren niet aan een minimum aantal m2's? We hebben er voor de keuken naar gekeken, maar kwamen er bij lang en na niet in de buurt en betaalden dus veel meer per m2.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
@Joost79 Kan hoor, dat weet ik niet precies. Kan zijn dat ze bij kleinere vloeren een vaste prijs rekenen die hoger uitvalt. Dan is OSB wel degelijk ernstig goedkoper. Zou overigens ook mijn voorkeur hebben hoor, als ik dat toch ging doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb gewoon dik zeil op het beton van de vloer gelegd. Een dun laagje spuitlijm zorgt ervoor dat het niet verschuift of opbolt als ik mijn machines verrijd. Na 7 jaar werkt dat nog steeds goed. Op de plekken waar ik langdurig sta leg ik zogenaamde "ainti fatigue" matten neer. Geen idee meer van welk merk ze zijn. Ik heb ze ooit meegenomen uit het VK toen ik daar was voor een klant, omdat ik ze tegenkwam in een ramsj-partij voor een te mooie prijs om te laten liggen. Maar als je online zoekt kom je genoeg aanbieders tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ik heb een keramische tegelvloer in mijn kelder/werkplaats en had daar van die Action tegels in het looppad en rond mijn werkbank gelegd. Die Action tegels blijven slecht in elkaar steken en ook het vastplakken met dubbelzijdige tape was geen uitkomst, plus het is wat knudde kwaliteit. Daarom heb ik nu zo’n anti-vermoeidheid mat liggen die meeverhuist daar waar ik werk. Is iets meer slepen maar ik heb het gevoel dat het beter is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Wat moet ik mij bij een anti vermoeidheids mat voorstellen? Kan je daar op zitten? Wat ik er zo snel over kan vinden is het gewoon een nekkenbreker op je vloer.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Ik heb straks waarschijnlijk een klinker vloer in m'n schuurtje.
Wil daar straks dikkere PVC tegels in leggen, van gerecycled pvc 22mm dik.
Beton is ook nog steeds een optie die ik overweeg, maar dat is wel meteen vrij permanent.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
de mat ligt perfect plat met schuine kanten, nog niet over gestruikeld
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Wat moet ik mij bij een anti vermoeidheids mat voorstellen? Kan je daar op zitten? Wat ik er zo snel over kan vinden is het gewoon een nekkenbreker op je vloer.

Dat is niet voor pragmatische of puur praktische denkers/doeners :p

Je zou er baat bij kunnen hebben als je lang stilstaat voor bewerkingen.

Als ik 15 km ga wandelen en ik moet dat op alleen maar verhard doen, ga ik kapot. Daarom loop ik meestal naast het pas of ik kies routes uit die geheel of gedeeltelijk over onverhard gaan. Dan heb ik nergens last van
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als ik lang stil moet staan, pak ik er een kruk bij. Als je zo'n mat bij je draaibank legt, zit hij binnen no time vol met ingesmolten draaikrullen. Als je last hebt met lopen op verhard , moet je misschien eens andere schoenen proberen. Op sportschoenen ben ik ook snel moe, op mijn meindls geen probleem. Tegenwoordig vloerverwarming, dus ook geen last meer van optrekkende kou.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb een betonvloer met 3 lagen egaline (gepruts van de aannemer) de gaten (luchtbellen) dichtgesmeerd met een vulmiddel en daarna voorzien van een betoncoating:

1629286829724.png


Het "stoot en krasvast" klopt niet helemaal, met sportschoenen maak je vrij gemakkelijk krassen er in, het is ook veel blauwer dan het plaatje doet vermoeden.

Het laat zich wel makkelijk schoonmaken (zaagsel), al geven olie of lijm wel vlekken die je er niet meer uit krijgt.

Overigens stinkt het spul heel erg, goed ventileren!

Die anti vermoeidheidsmatten ken ik wel van sommige klanten, zo lang ben ik nooit achter elkaar bezig dat ik daar behoefte aan heb.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als ik lang stil moet staan, pak ik er een kruk bij. Als je zo'n mat bij je draaibank legt, zit hij binnen no time vol met ingesmolten draaikrullen. Als je last hebt met lopen op verhard , moet je misschien eens andere schoenen proberen. Op sportschoenen ben ik ook snel moe, op mijn meindls geen probleem. Tegenwoordig vloerverwarming, dus ook geen last meer van optrekkende kou.

Nee, zo werkt het niet.. Het is een gegeven dat als mensen lang stationair op een harde vloer moeten werken, dat dan meer vermoeiend is dan als ze wat zachter staan. Dat er praktische bezwaren zijn, wil nog niet zeggen dat dat niet waar is. Maatje van me werkt bij Santos (fietsenbouwer) en werkt ook op dit soort matten, brandvrij overigens. staat ook te slijpen .e.d.

Wat het lopen betreft, ik loop al jaren op Lowa's, klasse C schoenen. Ik heb dit altijd al gehad. Een onverhard pad loopt wat mij, en daarmee mijn lichaam, betreft beter. Is ook training, ik heb nu eenmaal weinig met puur verharde paden, loop liever in de natuur
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Bij mij overal beton (wat men toen 'kifbeton' noemde — afgestreken met een cementpapje). Wat eerder de studio was is nu grotendeels werkplaats. Op de plekken waar ik het meest sta heb ik banen geribbeld rubber gelegd. Dus rondom de MFT etc.
In mijn ervaring is op een harde ondergrond staan niet zozeer het probleem, maar vooral het stil-staan. In beweging blijven is beter. Heb daarom ook niet alles zo efficiënt gepositioneerd, zodat ik wel moet bewegen…
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Ik heb straks waarschijnlijk een klinker vloer in m'n schuurtje.
Wil daar straks dikkere PVC tegels in leggen, van gerecycled pvc 22mm dik.
Beton is ook nog steeds een optie die ik overweeg, maar dat is wel meteen vrij permanent.
Ik heb een relatief goedkopen 9mm pvc vloer liggen, en daar laat mijn apparatuur op wielen (tijdelijke) deuken in. Niet heel hinderlijk, maar gezien het ‘heftruck bestendig’ zou moeten zijn had ik dit niet verwacht. Maargoed, niet gek gezien het een heel andere belasting op de vloer is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.