Welke type scharnier voor klepklast

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
17
9
Altena
Hoi,

Ik ben bezig met een TV kast aan het ontwerpen waarbij de kleplades in het meubel vallen (zie rechter deur) maar ik zou als deze volledig worden geopend worden gelijk komen met de bovenkant van de onderzijde, zodat er geen opstaande rand ontstaat. Ik heb het hier idee dat geen standaard kastdeur scharnieren voor kan gebruiken

Zijn hier scharnieren hiervoor zo ja welke zou ik in deze situatie het best kunnen gebruiken? Ik zie o.a. bij meubelbeslagonline diverse soorten, maar vraag me af of dit wel werkt in deze situatie.

1765744063635.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.863
2.828
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij nader kijken . . . lijkt het alsof er een niet ontwarbare tegenstrijdigheid in de tekening zit
de binnenonderkant van de gesloten deur zou in open toestand over een afstand = dikte van de deur naar voor moeten komen

1765746177980.png

jorisvh

Post veel
Hettich Markant 11 is een optie
die doet wat je wil maar moet je aanvullen met een klephouder: schaar of snaar, bvb:
1765748314751.png1765748543421.png
Denk dat dit dezelfde is waar Charel naar verwees.

Ik gebruik zelf altijd Salice Pacta. Die zijn wat groter maar dan heb je geen klephouder nodig en die zijn er met demping en push-to-open ingebouwd.
1765749310025.png
oa bij vanopstal te koop.

hier enkele foto’s van een TV kast met valdeur met luidsprekerstof die ik voor een klant gemaakt heb:
1765747095250.png1765747133320.png

aanvulling:
was wat te snel. Ik zie nu pas dat je inliggende fronten wil.
dan voldoen geen van bovenstaande oplossingen.
Beste wat ik kan bedenken is een blum 155gr scharnier. Dan komt het front in open toestand “maar” 16mm hoger dan de bodem. dan heb je ook nog klephouders nodig om te opening tot 90gr te beperken.

Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Na er een nachtje over slapen:
misschien krijg je het voor mekaar met een onderaan opliggend front + een extra sierpaneel waardoor het visueel inliggend lijkt.
hoe dikker de onderregel, hoe meer kans dat de deur opent zonder botsen tegen het sierpaneel, maar hoe groter de frontvoeg.
bvb met de salice pacta:
Opdek onderaan is altijd 17mm
met alles 18mm geeft dat 1mm frontvoeg en ligt de klep in open toestand tegen het sierpaneel aan. dat zal zo goed als zeker niet werken.
1765778244952.png
als de regel 20mm is, wordt de frontvoeg 3mm (lijkt mij het maximaal aanvaardbare). In open toestand heb je dan 2mm tussen klep en sierpaneel. Wat er tijdens openen gebeurt zal een testopstelling moeten uitwijzen.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

rinus

Post veel
13 nov 2011
886
207
Heerde
marinusvannorel.nl
Als je de onderkant voorliggend maakt (dwz de bodem korter maakt en het front tot onderaan de onderkant laat doorlopen, dan heb heb je een inliggende klep. Op de voorzijde van de klep maak je onderaan op bv 18 mm een zaagsnede (3,2mm) van 1 mm diep. Als je die zaagsnede zwart inkleurt lijkt het inliggend.
Ik kan niet goed bedenken hoe het werkt naar evt onderliggend fronten, maar ik zou het proberen met een paar reststukjes.
Misschien bedoelt jorisvh wel hetzelfde, maar tekeningen maken, lezen en zo is niet mijn sterkste punt.
Overigens om het helder en duidelijk op te schrijven waarschijnlijk ook niet, maar dat gaat uit de reacties wel blijken.

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
17
9
Altena
Dank voor jullie reacties!

De klep is inliggend dat is de wat het niet standaard maakt. Ik zat nog te kijken naar verstekscharnieren maar mijn klep is niet in verstek gezaagd. Dus vraag of dit dan wel gaat werken.

Als ik de reactie van Joris lees kan dit dus niet niet echt en zou ik het beperkt visueel kunnen oplossen.

jorisvh

Post veel
Als ik de reactie van Joris lees kan dit dus niet niet echt en zou ik het beperkt visueel kunnen oplossen.
Ìk kan geen oplossing zonder sierpaneel bedenken, dat betekent niet dat het niet kan 🤔.

de klep moet wel een heel traject afleggen dus evident is het zeker niet.
1765782361531.png

Ter verduidelijking: schets = dwarsdoorsnede
  • blauw = onderregel van de kast, waar de scharnieren aan bevestigd worden
  • groen = font / klep
  • rood (vorige post) = sierpaneel dat het opliggend front inliggend laat lijken.
een valse frontvoeg maken dmv een zwartgekleurde zaagsnede zoals rinus voorstelt is ook een optie. Als het klopt dat het korpus houttekening (massief of fineer) en de fronten dekkend zwart worden, wordt dat wat ingewikkelder.
en ook met de tussenstijlen zie ik nog niet hoe je dat zou oplossen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.