Welke specificaties stofafzuiging vlak van diktebank

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Gisteren voor het eerst een goed deel van de dag met de vlak van dikte bank (DeWalt d27300) aan de slag geweest. Ik heb momenteel een HBM550 stofafzuiging wat prima zijn werk doet voor de zaagtafel. Maar kennelijk voor schaven heel andere koek. Eigenlijk werd er maar amper iets afgezogen toen ik hem (overigens helemaal correct) aangesloten had.

Dit terwijl volgens specificaties mijn afzuiging 1150m3 per uur zou kunnen hebben.
Waarschijnlijk omdat ik hier de 100mm aansluiting moest gebruiken doet dat iets met de capaciteit.

Iemand enig idee wat de minimum specificaties moeten zijn voor een goede afzuiging voor een vlak van diktebank als de mijne?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Die combinatie zou prima moeten werken. Die afzuiger is niet echt anders dan de scheppach en metabo afzuigers die bij duizenden vergelijkbare vandiktebanken zijn geleverd.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Zit er bij de inlaat van de afzuiger een soort rooster of plastic plaatjes om grotere stukken tegen te houden? Dat raakt echt heel snel verstopt en kan je eruit halen.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
@Rizz je hebt helemaal gelijk. Was net weer begonnen met schaven en het voel me op dat de stofzak niet mooi bol stond.

Inderdaad... Pijp zat bijna helemaal dicht. Newbie mistake.

Dank allen voor het meedenken. Dit was echt zo'n helpdesk vraag in de categorie "zit de stekker er wel in?"
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Peter Neijts

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Waarschijnlijk omdat ik hier de 100mm aansluiting moest gebruiken doet dat iets met de capaciteit.
Je probleem is inmiddels opgelost.

Maar nog een aanvulling, juist bij een kleinere diameter (die jij blijkbaar bij je zaag gebruikt) wordt de capaciteit bij deze lage druk afzuigers een stuk minder
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Dat wist ik niet. Gevoelsmatig (als je dus je hand ervoor houdt) lijkt het er op dat er harder gezogen wordt

Ik heb verder weinig keus om een kleinere diameter te gebruiken want de uitgang van mijn zaagtafel is nu eenmaal niet groter
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Op zich geen probleem, ik zuig mijn zaag ook af met een soortgelijke afzuiger.
Maar je moet het dunne gedeelte zo kort mogelijk houden, dus met 100 naar de zaag en verloop op het einde van de slang.
En zoals je in je beginpost al zei, het werkt.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Zit er bij de inlaat van de afzuiger een soort rooster of plastic plaatjes om grotere stukken tegen te houden? Dat raakt echt heel snel verstopt en kan je eruit halen.
Heb trouwens even gekeken of ik die er uit kan halen en dat is dus niet het geval. Is een geheel met de bodemplaat/inlaat van de motor. Het nadeel is wel dat ik vandaag dus bijna de halve dag heb staan schaven, douglas balken van 3m etc en die zat na een run door de schaaf al vol. Ik nam maar krap een mm af en aan het einde kon ik alles weer uit zetten, buis lees en vrij maken. En weer opnieuw. Arbeids intensief dagje zo.

Is hier nog iets aan te doen?
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Dat snap ik. Maar dat kun je zo ongestraft doen? Want het schaafsel blijft er nu voor zitten, dat is niet ideaal. Maar als het, eenmaal open gewerkt, hierna dicht bij de motor blijft zitten is hel nog veel meer werk het er uit te halen.

Mochten meer mensen hier goede ervaringen mee hebben zet ik er met liefde de slijptol in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik heb 3 van die dingen en bij alle 3 is het rooster er uit geslepen. Het enige dat nu blijft hangen, zijn lange schaafkrullen van de handschaaf. Dus die zuig ik niet meer op.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Je kan tussen je vandiktebank en afzuiging een cycloon zetten, maar ik denk dat je meten eenvoudige 'chip separator' ook al een aardig eind komt.


 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Die roosters moeten er tegenwoordig voor zitten voor de machine veiligheid.
Anders zou je met je hand in de draaiende ventilator kunnen komen omdat die ook zonder slang zou kunnen draaien.
Bij oudere machines zit dat rooster er niet.

Gewoon weghalen, dan krijg je geen verstoppingen meer behalve wanneer je hele lange spanen of bijv. een poetsdoek van de vloer opzuigt. Maar dan kun je eenvoudig met je hand onderin vrijmaken, deze machines hebben open waaiers waarin bijna niets vast blijft zitten. Uiteraard wel met de stekker uit het stopcontact.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Rooster kan je inderdaad gewoon weghalen, heb ik hier ook gedaan bij de afzuiger.
Alleen dan iets meer opletten dat je geen blokjes hout mee opzuigt, dat vinden de schoepen minder fijn.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Dank voor jullie tips. Ik ga hem er tussenuit halen.

Ook leuk om die video van de chip separator te zien. Ik vraag me in dat geval alleen af of je niet je chip separator veranderd in een verkorte opvangbak waar al je schaafsel ook in blijf liggen. Of gaat dit er net zo makkelijk weer doorheen richting de zak van de stofafzuiging?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Dank voor jullie tips. Ik ga hem er tussenuit halen.

Ook leuk om die video van de chip separator te zien. Ik vraag me in dat geval alleen af of je niet je chip separator veranderd in een verkorte opvangbak waar al je schaafsel ook in blijf liggen. Of gaat dit er net zo makkelijk weer doorheen richting de zak van de stofafzuiging?
Je hebt gelijk hoor, het schaafsel blijft in de chipseparator liggen. Maar kleine blokjes hout of rolmaten blijven ook in de chipseparator en komen zo niet in de ventilator terecht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.