Welke soort hout gebruiken.

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Goedenavon,

Kreeg ik van een bekende een vraag, of ik haar afdakje kon repareren. Een van de balkjes, de goede benaming is mij niet bekend, is helemaal rot. Het afdakje is helemaal geschilderd en zal ook weer geschilderd worden. Nu is mijn vraag kan ik hier vurenhout voor gebruiken of toch een hardhout? Wat is de beste methode om de balk te vervangen.
Bijgevoegd een foto van het afdakje en balk.
Mvg
 

Bijlagen

  • C4AFD240-AB6E-4346-9EF8-AFF0D1F23CA1.jpeg
    C4AFD240-AB6E-4346-9EF8-AFF0D1F23CA1.jpeg
    164,7 KB · Weergaven: 45
  • CE374DBF-AE87-438A-B531-CC60F25AF3D5.jpeg
    CE374DBF-AE87-438A-B531-CC60F25AF3D5.jpeg
    153,7 KB · Weergaven: 45

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
In de periode dat het gemaakt werd is ongetwijfeld een goede kwaliteit grenen of vuren gebruikt, maar wel gewaterd - een methode die duurzamer hout oplevert dan de nu gebruikelijke van snel snel van bos naar winkel.
Er zijn nog wel adressen waar zoiets te koop is. Inlands Hout in Burgum (Jaap en Michiel van Leersum) watert, een houthandel in de Achterhoek waarvan de naam mij ontschoten is, ook. Ik heb het ook wel eens gekocht bij Twickel in Delden.

Gewaterd: stammen of grof bezaagd hout wordt gedurende enige jaren in een vijver of andere waterpartij bewaard waar een zekere stroming is. Wateren spoelt als het ware de in de vezels van het hout aanwezige suikers weg. Beestjes, schimmels etc. hebben dan niets lekkers om te verteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
Ik heb zo'n afdakje een jaar of 20 geleden gemaakt voor mijn vorige woning. Gekozen voor goedkoop vuren.
Om het jaar heb ik de hoeken en het kopse hout geschuurd en geschilderd. De scheurtjes die in het boeideel kwamen door de knoesten uitgeboort en gevuld met epoxy. Je komt er eenvoudig bij en als je het goed bijhoud dan kan het. Ik zou kiezen voor gewaterd grenen. Meranti van goede kwaliteit zou ook kunnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Douglas lijkt me minder geschikt voor zo een klus. Veel te grove nerf om fijn te kunnen afwerken. Het meeste vuren wat verkocht wordt is enkel geschikt als ruwbouw hout. In het afwerken gaat heel veel tijd zitten.
Dus op zoek naar een fijne kwaliteit grenen.Tulpenhout (yellow poplar) kan ook mits goed dekkend afgewerkt.
De koppen kan je best al goed drenken voor de montage. Die zijn het gevoeligste voor indringing van vocht en eens gemonteerd kan je er uiteraard niet meer bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.