Welke set spiraalboren met 1/4" zeskant

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ruime tijd plezier gehad van een Bosch Prof. setje met bits en boren met zeskantaansluiting. Makkelijk in gebruik voor zowel accutol als slagschroef (OK, soms misbruikt, maar op hoge snelheid boren zonder dat de machine gaat slaan werkt best goed).

Nu is de scherpte er toch wel vanaf en ben ik op zoek naar iets vervangends. Een setje met 3,4,5,6,8mm zou prima zijn. Kwaliteit mag beter dan Bosch. Doosje van Bosch kan ik blijven gebruiken.

Kwam van bijvoorbeeld Alpen of Rotec geen setjes met zeskant tegen. Wel losse boren waarvan de prijs dan wat uit verhouding was.

Graag jullie advies =D.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Wil je ze voor hout of metaal? Festool heeft mooie houtboren. Helaas dan wel tegen een mooie prijs. Voor Festool dan wel te verstaan.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Houtboren inderdaad :)
Zijn die festool boren voor hun centrotec systeem? Of universeel zeskant?

Alternatief zoiets wellicht? Zie bij Famag veel varianten die allemaal HSS-G genoemd worden:
7 euro per boortje is nog te overzien.
Milwaukee Shockwave komt ook in de USA veel naar voren maar is niet primair voor hout bedoeld, meer universeelboor die bestand is tegen slagschroevendraaiers.

Een overdenking: de boren met zeskant zijn niet altijd uit 1 stuk gemaakt. Bij de dunnere boren is het een zeskant aansluiting waar een boortje in geperst is. Dikkere boren kunnen uit 1 stuk zijn maar is qua bewerking (frezen/smeden) natuurlijk een stuk duurder dan rollen of draaien.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Festool is centrotech. Ik doe ze in een gewone boorkop. Past altijd en slipt niet. Boren din R is rolgewalst en din G is een geslepen boor als ik het me goed herinner.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.188
1.971
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kwam van bijvoorbeeld Alpen of Rotec geen setjes met zeskant tegen.
die bestaan
of de prijs beter is dan aparte boren, kan ik niet vertellen
een 8 mm van alpen heb ik nog niet gezien

alpen 603002100 HSS machine houtspiraalboor professioneel hout, 603002100 zeskantschacht, Ø 3 | 4 | 5 | 6 mm als 4-delige set in kunststof cassette​

1679773217498.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
857
445
Noord-Veluwe
Ik heb ooit op aanraden een setje van Milwaukee gekocht en daar ben ik achteraf erg tevreden over. Was niet supergoedkoop, maar ook helemaal niet duur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.