welke ploegschaaf?

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
722
Zuid West Drenthe
15mm is ruim voldoende, wanneer ze eenmaal zo dik zij en het extra gewicht is geen probleem zou ik het zo laten.
Groeven van rond de 7mm zijn voldoende om de inhoud van je lade te dragen.
Misschien nog wel belangrijker is het hout om de groef heen, daar moet voldoende hout blijven staan om alles op te vangen.
Dus niet te diepe groeven schaven en niet te dicht op de rand gaan zitten.
Zelf hou ik vaak aan, dikte groef=diepte groef=afstand tot onderste rand(minimaal)
Daar wijk ik dan regelmatig weer vanaf als er veel gewicht in komt te liggen of wanneer de lade bodem zo dik is dat er wat meer ruimte aan de onderkant vrij moet blijven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik maak de zijkanten meestal van 16mm. Dat hou je over als je vloerdelen schaaft tot de groeven weg zijn.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Ik heb mij vergist, de vloerdelen zijn 18mm dik. Geen idee, of dat te dik is? Ik zou denken van niet, afgezien van het wat hogere gewicht die de lade dan krijgt, maar de groef moet ik dan wel met een wat bredere beitel uitfrezen, want anders moet ik wel erg veel verjongen?
 

Tino van Rijswijk

Nieuw lid
9 nov 2014
17
1
hoi iedereen,

ik wil binnenkort een eenvoudige kast met lades maken. Ik zou daarom wel een ploegschaaf willen aanschaffen maar zit nog met de vraag welke precies. Ik heb o.a. een Veritas "Right Hand Small Plough Plane" gezien. Deze is met een "converstion kit" ook bruikbaar om o.a. veer en groef verbindingen te maken, wat mij aardig lijkt. Ook kunnen er dan wat bredere beitels in.

Enige nadeel is misschien de wat hogere prijs. Er is ook nog een optie van combinatieschaaf van Veritas, maar die is ook prijzig, zo rond de 500 euro. Dan kun je volgens mij veel, en kun je ook in twee richtingen werken omdat je de geleiderails aan beide zijden van de schaaf kunt monteren. Dat kan bij de ploegschaaf van Veritas niet.

Nadeel van de Veritas ploegschaaf is misschien ook dat het iets meer tijd kost om hem in te stellen, als je hem bijv. als veer en groef schaaf wilt gebruiken, dan heb je bij Veritas 2 verschillende beitels nodig. Bij Lie Nielsen (nog een stuk duurder) heb je slechts 1 beitel nodig.

Kortom, ik vind het wel lastig een keuze te maken. Een tweedehands houten ploegschaaf, of stalen exemplaar van bijv. stanley, is ook een optie. Hebben jullie hier nog een advies voor?
Goedemiddag,
Ik heb er net een te koop gezet met div accesoires voor 250 euro in nieuwstaat.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor de reacties en tip! Ik heb inmiddels contact met Tino gehad, ik kan hem van hem overnemen :)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, ja dat kwam heel mooi uit! Nu nog iets meer verdiepen in hoe ik het precies wil uitvoeren, ook qua ontwerp, maar ik heb al veel zin in het uitvoeren! Ik wist tot voor kort ook niet wat een ploegschaaf was... Wel grappig, ik dacht tot voor kort dat alles met een bovenfrees "moest", daarom heb ik een fraaie Festool gekocht, met stofzuiger, die heel goed bevalt, en die ik voor mijn luidsprekerbouw ook ga gebruiken omdat het dan allemaal zo strak mogelijk moet, maar eigenlijk geef ik nu de voorkeur aan handgereedschap en alles wat ik voor mijn interieur zelf maak gaat bijna alleen nog maar met de hand, op de accuboormachine na en heel af en toe nog de afkortzaag...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Grappig Hans, voor mij geld hetzelfde, dacht vroeger inderdaad ook dat alles met machines "moest", en daar gaat het soms sneller mee, maar daarmee gaat het vooral sneller fout...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.