welke ploegschaaf?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
hoi iedereen,

ik wil binnenkort een eenvoudige kast met lades maken. Ik zou daarom wel een ploegschaaf willen aanschaffen maar zit nog met de vraag welke precies. Ik heb o.a. een Veritas "Right Hand Small Plough Plane" gezien. Deze is met een "converstion kit" ook bruikbaar om o.a. veer en groef verbindingen te maken, wat mij aardig lijkt. Ook kunnen er dan wat bredere beitels in.

Enige nadeel is misschien de wat hogere prijs. Er is ook nog een optie van combinatieschaaf van Veritas, maar die is ook prijzig, zo rond de 500 euro. Dan kun je volgens mij veel, en kun je ook in twee richtingen werken omdat je de geleiderails aan beide zijden van de schaaf kunt monteren. Dat kan bij de ploegschaaf van Veritas niet.

Nadeel van de Veritas ploegschaaf is misschien ook dat het iets meer tijd kost om hem in te stellen, als je hem bijv. als veer en groef schaaf wilt gebruiken, dan heb je bij Veritas 2 verschillende beitels nodig. Bij Lie Nielsen (nog een stuk duurder) heb je slechts 1 beitel nodig.

Kortom, ik vind het wel lastig een keuze te maken. Een tweedehands houten ploegschaaf, of stalen exemplaar van bijv. stanley, is ook een optie. Hebben jullie hier nog een advies voor?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen

De Stanley of Record 50 zou mijn keuze zijn, idealiter voor minder dan bovenstaande, maar dan moet je op ebay UK kijken, en daar moet je ook maar net zin in hebben.

Als het kleine lades zijn dan is een Record 043 ook wel fijn, maar daar kun je dan weer geen groter werk mee doen (niet echt lekker in ieder geval).
(oh, en die laatste doet geen mes en groef, als dat niet per se nodig is, dan is een Stanley of Record 44 ook nog een optie)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik vind de veritas ideaal voor het maken van een enkele groef. Voor het maken van messing en groef zou ik hem niet gebruiken. Ik zet dan een schijffrees in de freestafel en frees dan de messing en groef. Dat doe ik met een frees. Het instellen van de frees die dat in een keer doet is mij te veel werk, zal ook wel komen omdat ik het nooit doe. Natuurlijk werkt de veritas schaaf prima voor het maken van messing en groef. Ik kies alleen voor de, voor mij, snelste weg.

Neem de ploegschaaf wel ter hand voordat je hem koopt. Ik heb grote handen en vind het handvat aan de kleine kant.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zaag de groeven voor ladebodems ook gewoon, maar dat was de vraag niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Je moet zeker ook kijken naar de Stanleys die hier boven zijn genoemd. Bij Ducotools zijn ze regelmatig te vinden. Als je nog nooit dit type schaven hebt gebruikt dan geldt: Welke je ook koopt, je moet er mee leren omgaan. Ik heb tamelijk veel moeten oefenen voor ik het goed vond gaan; anderen zijn misschien handiger.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties! Ik vind die tweedehands schaven wel fraai, maar zit alleen met het punt dat je dan geen garantie hebt. Een nieuwe Veritas lijkt dan iets veiliger, maar ik heb wel grote handen, en als hij klein uitvalt is dat ook geen pluspunt voor mij. Best lastig nog. Ik denk dat ik dan toch eerst eens langs wat winkels moet om het even aan te voelen.

Als ik het goed noem / zie, heeft de oude Stanley een voorsnijder optie, en mist de nieuwe Veritas die. Is dat nog iets wat je graag wilt hebben? Of kun je zoiets evt. ook zelf vooraf met mesje inkrassen? Wederom een boel vragen...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Wat voor garantie wil je op een schaaf hebben? Mijn ervaring, en dat is toch een ruime 30 jaar verkoop van die dingen, dat ze of niet juist uit de doos komen of vallen en dan kapot zijn. Ik zie geen probleem in een tweede hands schaaf. Let wel op dat alles erbij zit en er geen scheur in het gietijzer zit.
Dit gezegd hebbende koop ik vaker nieuw dan dat ik moet gaan zoeken op marktplaats ed.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Had eerst een stanley 50 met veel beitels.
Op de één of andere manier liep dat niet goed, instellen ging stroef beitels kreeg ik niet goed scherp.

Uiteindelijk de Veritas (linkshandig) aangeschaft.
Heb er ondertussen bijna alle beitels en accessoires bij.
Werkt super, zeer tevreden!
Enige is het handvat welke iets vorser had gekund.
Maar zo'n handvat is prima zelf te maken, dus overkomelijk.

Daarnaast heb ik ook de Lie Nielsen veer en groef schaaf.
Dat is een heel ander verhaal.
Hij kan maar 2 dingen, veren en groeven schaven.
Maar daar is hij dan wel heel goed in!
Je wisselt letterlijk binnen 1 seconde tussen veer of groef, geweldig.
Heb er al heel wat meters mee gemaakt.
Een plezier om mee te werken.

Uiteraard heeft kwaliteit en gebruikersgemak een prijs.
Maar als ik dat in mijn geval afzet tegen een bovenfrees met losse beitels valt het reuze mee.
Persoonlijk vind ik daarbovenop het werken zonder lawaai van frees en afzuiger (die ik nu ook niet meer heb) en al het rondvliegende stof een hele verademing.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Wim Kluck: ja, garantie op nieuwe producten valt ook vaak tegen in de praktijk, dus ik denk dat je een goed punt hebt dat tweedehands zeker niet onder hoeft te doen voor nieuw. Eigenlijk vind ik het ook wel een goede zaak dat dingen lang gebruikt worden.

@Ruben houtklusser: ja ik heb zelf een nieuwe Festool bovenfrees met stofzuiger, en dat werkt heel prettig. Maar de laatste weken zit ik steeds meer met handgereedschap te werken. Heerlijk eenvoudig en stil, wel wat meer werk, maar dat heeft ook zijn charme vind ikzelf. En inderdaad, die stofzuiger die je niet meer nodig hebt, dat is toch ook wel fijn, geen oorbeschermers op, geen veiligheidsbril op, en bij schaven heb ik ook geen stofmasker op...

Ik laat het nog even bezinken....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Hans81 Ik bedoel niet dat de garantie tegenvalt. Ik bedoel dat het product meteen uit de doos een probleem heeft. Garantie moet de leverancier geven en niet de fabriek. Dus als je een schaaf niet laat vallen en geen onderdelen kwijt raakt dan kan er bijna niets kapot,
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Had eerst een stanley 50 met veel beitels.
Op de één of andere manier liep dat niet goed, instellen ging stroef beitels kreeg ik niet goed scherp.

Uiteindelijk de Veritas (linkshandig) aangeschaft.
Heb er ondertussen bijna alle beitels en accessoires bij.
Werkt super, zeer tevreden!
Enige is het handvat welke iets vorser had gekund.
Maar zo'n handvat is prima zelf te maken, dus overkomelijk.

Daarnaast heb ik ook de Lie Nielsen veer en groef schaaf.
Dat is een heel ander verhaal.
Hij kan maar 2 dingen, veren en groeven schaven.
Maar daar is hij dan wel heel goed in!
Je wisselt letterlijk binnen 1 seconde tussen veer of groef, geweldig.
Heb er al heel wat meters mee gemaakt.
Een plezier om mee te werken.

Uiteraard heeft kwaliteit en gebruikersgemak een prijs.
Maar als ik dat in mijn geval afzet tegen een bovenfrees met losse beitels valt het reuze mee.
Persoonlijk vind ik daarbovenop het werken zonder lawaai van frees en afzuiger (die ik nu ook niet meer heb) en al het rondvliegende stof een hele verademing.
Ben wel benieuwd waar dat met die 50 aan lag, zelf heb ik een 43, 3x44 en een 50, en dat werkt zeer prettig. Een van de 44's was wel zo'n beetje nieuw in doos, maar dat kwam omdat de schaafbeitel net niet genoeg aan de rechterkant voorbij de skate kwam, vijltje er langs hielp (en daarom had ie waarschijnlijk 50 jaar ergens in een magazijn gelegen). De rest, subliem.
Veritas en LN hebben natuurlijk wel het voordeel dat je er helemaal niks meer aan hoeft te doen omdat ze vanaf de fabriek subliem zijn.
Wel benieuwd naar die mes en groef schaaf, is dat die kopie van de Stanley 48, met zo'n omklapbare zijgeleider aan de onderkant? Gaaf ding is dat.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Ben wel benieuwd waar dat met die 50 aan lag, zelf heb ik een 43, 3x44 en een 50, en dat werkt zeer prettig. Een van de 44's was wel zo'n beetje nieuw in doos, maar dat kwam omdat de schaafbeitel net niet genoeg aan de rechterkant voorbij de skate kwam, vijltje er langs hielp (en daarom had ie waarschijnlijk 50 jaar ergens in een magazijn gelegen). De rest, subliem.
Veritas en LN hebben natuurlijk wel het voordeel dat je er helemaal niks meer aan hoeft te doen omdat ze vanaf de fabriek subliem zijn.
Wel benieuwd naar die mes en groef schaaf, is dat die kopie van de Stanley 48, met zo'n omklapbare zijgeleider aan de onderkant? Gaaf ding is dat.
Gebruik veel oude stalen handschaven, maar over het algemeen vind ik dat het nieuwe staal makkelijker scherp te houden is en ook een langere standtijd heeft.
Dat kan natuurlijk aan mijn manier van slijpen liggen.

Die Lie Nielsen is inderdaad een no. 48.
Tenzij je massa draait kan een freestafel daar niet tegenop.
Beitels wisselen, geleiders afstellen, beveiliging aanpassen, proefdraaien, passen enz.
En dat 1x voor de groef en nog eens voor de veer.
Die schaaf pak ik van de plank en ik kan gaan, staat altijd goed afgesteld
De freestafel nam veel meer ruimte in, koste een stuk meer (excl. beitelset!) en er moest een grote afzuiger naast staan.
Die schaaf gaat niet meer weg!
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb voor simpele groeven een oude houten schaaf. Was € 10,- ozfo. En werkt prima.
Op de Open Dag Hout lagen er drie te koop. Ook voor € 10,- per stuk.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@SunRayes ja dat klinkt het aantrekkelijkste, maar als ik op marktplaats kijk naar houten schaven dan zit er vaak maar 1 beitel bij, en ik zou wel direct een passend setje willen van meerdere maten

Ik zit nog met het volgende vraagstuk: regelmatig zie je Engelse maten voor de beitelbreedtes, uitgedrukt in inches, bijv 1/2 inch. Stel ik wil een ladebodem maken uit multiplex plaat (ik werk het liefst zo min mogelijk met verlijmd hout, maar in het geval van een ladebodem lijkt het me wel heel praktisch om een uitzondering te maken), dan kan ik als ik het goed begrijp voor een stevige boden bijv. 12mm dikke plaat gebruiken. Als ik dan een 1/2 inch beitel gebruik, dan wordt de groef iets breder dan 12 mm, namelijk 12,7 mm. Is dat nog een probleem, die extra 0,7mm?

In het geval van Veritas kun je ook metrische / mm maten kopen, maar die zijn veelal niet direct leverbaar, dus dat is ook vrij onhandig...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je de groeven met de hand in massief hout gaat schaven, dan kun je er niet onder uit om ook de ladenbodems uit massief hout te maken. Als je maar een breedte groef schaaf hebt, verjong je de onderkant met een handschaaf, totdat de bodem in de groef past. Er staan geregeld groefschaven op marktplaats met 4 of 5 verschillende breedtes beitels. Die zijn vaak iets duurder, maar nog steeds erg goedkoop ten opzichte van een oude metalen, of een nieuwe metalen. En ze doen gewoon het zelfde.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@chevy66 Dank voor je reactie! Ik ben het wel met je eens dat multiplexplaat als bodem in dit geval het net niet is als ik je goed begrijp. Ik zou het liefst alles uit massief hout halen.

Ik wil de kast graag zo eenvoudig mogelijk maken, maar wel zo veel mogelijk met handgereedschap en onbewerkt (onverlijmd) hout. Ik gebruik vloerdelen met veer en groef, en ik heb ook wat planken zonder veer en groef. Ik wil de kast zo veel mogelijk uit deze vloerdelen opbouwen, ze zijn ongeveer 13 cm breed en 15mm dik. Ik plaats ze verticaal en monteer ze op een te bouwen frame. Zo heb ik al een meterkast gemaakt waar ik heel tevreden over ben.

Nu is mijn vraag of ik aparte platen massief hout ga kopen voor o.a. de ladebodems, of dat ik die ladebodems ook uit vloerdelen kan halen? Ik zou bijvoorbeeld de planken met veer en groef kunnen verlijmen en vlakschaven, want de vloerdelen hebben de neiging licht te bollen, dus ze zijn niet 100% vlak. Daarna kan ik de randen verjongen tot ze de juiste dikte van de groefschaafbeitel hebben. Klinkt dit realistisch en praktisch vraag ik mij als beginner af?

Ik heb overigens al een sponningschaaf, dus ik kan vrij breed langs de randen verjongen, met een maximale breedte van ik dacht 35mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ladenbodems van massief hout, kan je gewoon van houten vloerdelen maken. Je kan ze gewoon koud verlijmen. Vloerdelen met zaagsneden aan de onderkant, schaaf ik meestal tot de groeven weg zijn. Daarna zoek je de meest rechte stukken uit en maak je die op dikte. Ik weet niet hoe groot je laden worden, maar voor sokken is een 6mm bodem dik zat. Die wordt vanzelf recht, als je hem in de groeven schuift.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik maak ladebodems altijd in 8mm multiplex, dat is dik genoeg voor lades van 50 breed mits volledig rondom in de sponning.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor de nieuwe reacties! En goed om te lezen dat het gewoon met vloerdelen kan, dat heeft wel zijn charme vind ik, zo veel mogelijk werken met dezelfde planken. Misschien een beetje overgedimensioneerd, de dikte van 15mm voor een ladebodem, maar ik ga de kast voor mijn vriendin maken en die wil een erg grote kast van 4 meter breed en 3 meter hoog en 60cm diep, en daar moeten ook vrij grote lades in en ik verwacht dat er ook wel wat gewicht in komt, ze gaat er o.a. papier in bewaren wat denk ik wel wat kan gaan wegen als je dat goed vol stopt. Dus ik denk dat ik dan toch voor liever iets overgedimensioneerde lades ga.

Rest nog de vraag hoe dik de verjongde rand van de ladebodem minimaal zou moeten zijn voor een wat grotere lade waar je wel wat gewicht in kwijt kunt? Ik zie bijvoorbeeld onderstaande groeffrees die betaalbaar is en er wel mooi uitzien, maar de beitel lijkt me aan de smalle kant:


Hebben jullie hier nog een idee over?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.