Welke palletwagen?

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als ik me niet vergis weeg mijn C3-31 meer dan 400 kilo. De Papro pompwagen tilt dat zonder enig probleem op en rolt voor mij soepel genoeg. En dat op een vloer waar gewoon los zeil op ligt (ik was te lui om het te verlijmen). Het zeil stroopt niet op en de rolwagen gaat eenvoudig alle kanten op die ik hem op stuur. Ik denk dat de meeste houtbewerkers niet snel boven dat gewicht uit zullen komen. De wielen zien er nog steeds keurig uit na al die jaren. Ik moet mijn machines regelmatig verplaatsen ivm ruimtegebrek, dus de pompwagen wordt vaak genoeg gebruikt om een indruk van de degelijkheid te hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Af en toe een machine van 400 kg een paar meter verplaatsen is voor geen enkele pompwagen een probleem. Ik heb ook zo'n papro ding en ik gebruik hem ook om wat spullen in de hal te verplaatsen. Maar een pallet eiken vloerdeeltjes verplaatsen vergt toch serieus kracht. Hij tilt het prima maar wielen met vulcolan of rubber loopvlak rollen bij zware belading best zwaar. nylon wielen lopen een stuk lichter, maar daarvoor moet je vloer geheel schoon zijn, en dat is mij nog nooit gelukt. Maar pompwagens die in magazijnen gebruikt worden om orders te lopen of bij het bezorgen van pallets met de vrachtwagen hebben een veel zwaarder leven. Vaak zware pallets over ongelijke ondergronden geven een hele andere belasting. Ik heb een heel stel pompwagens gelast, die op de overgang naar de lepels gebroken waren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
de vloer waar ik hem op ga gebruiken is een gestorte en daardoor redelijk ruwe betonvloer. De situatie is tijdelijk, maar zal nog wel enkele jaren bestaan, dus moet de Palletwagen wel over een dergelijke ondergrond kunnen rijden. Ook bij laden buiten is dat niet helemaal vlak.
Ik verwacht dat er iig zwaardere machines mee verplaatst gaan worden dan 400kg en hopelijk ook nog wat pakketten hout en plaatmateriaal die zwaarder wegen.
Vraag is dus even welke wagen met welke wielen dan de aangewezen keuze is. Eerder was er sprake van een grote werkplaats met vlakke vloer, maar dat zal nu nog even wachten worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik heb polyurethaan wielen met achter bogies, ook polyurethaan. Gaat wat makkelijker over drempels heen. Maar rubber zou ook prima gaan. Lijkt me voor jouw toepassing ook de beste keuze. Rubber zie je vaak bij bodediensten, maar waarom ze rubber verkiezen boven polyurethaan weet ik zo ook niet. Maar je kan daar simpel advies over vragen aan je leverancier.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Een ding om rekening mee te houden is dat sommige rubbersoorten strepen achter kunnen laten op je vloer. Wellicht is dat in jouw geval geen probleem, maar het is altijd prettig dit van tevoren te weten.

Als je verwacht regelmatig echt zware lasten te verplaatsen, dan ben ik het met Chevy66 eens dat je een navenante pompwagen nodig hebt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bij de meeste mensen niet het geval zou zijn.
 
Ik heb twee palletwagens. Een onbekend merk met extra lage vorken/wielen (Ikea idee om met lagere pallets te werken en meer spullen op te kunnen slaan of vervoeren) met rubber wielen (dubbele) en een BT met enkele nylon wielen en snelhef (dus met paar keer pompen pallet van 1000kg al van de vloer). Rubber wielen maken minder lawaai (handig voor leveranciers om geluidsoverlast te beperken), maar geven wel meer weerstand. Bij lage gewichten niet zo'n punt, maar met 2.000 kg wordt het lastig en kun je alleen op een vlakke vloer goed draaien. De nylon wielen lopen soepeler (binnen en buiten), ook met maximale gewicht, maar maken op bestrating meer lawaai. Loopt ook sneller vast als er een houtsnipper of zo op de vloer ligt, want de nylon wielen schuiven de snipper vooruit en die werkt uiteindelijk als een wig, terwijl de rubberwielen er eerder overheen gaan. Uiteindelijk heeft mijn voorkeur de BT met nylon wielen (heb ik meteen stok achter de deur om de vloer te vegen). De bouwkwaliteit van de BT is veel beter en de snelhef is ideaal als je de palletwagen vaker gebruikt. Dus het hangt er heel erg van af waarvoor je hem gebruikt en of je de kwaliteit en eventuele functies het geld waard vindt, want ze zijn grofweg 2x zo duur als onbekendere merken. In de webshop van Jungheinrich staan ook palletwagens van Ameise. Nooit in het echt gezien, maar mogelijk interesse tussenweg.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Goed verhaal, de vraagsteller heeft nu wel genoeg informatie lijkt mij :)
Het is maar net waar je 'm voor gebruikt, zo blijkt maar weer, maar een niet al te zware machine verplaatsen kan al gauw.
Dat is overigens wel DE oplossing nmi, alles op pootjes, zo heb ik dat hier ook, ideaal.
Veel beter dan wielen in veel gevallen.

Voor zware lasten heb ik er nu harde rollen opgezet, maar dan is de kans op schade bij oneffenheden wel groot.
Om die reden mag die pompwagen niet meer naar buiten toe.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
BT is goed, ik ben meer dan veertig jaar in de logistiek van een kartonfabriek bezig geweest.
Echter, eentje stak er na verloop van jaren boven uit en dat was de Crown.
Die waren niet direct béter als anderen, maar hielden het op de duur gewoon langer vol.
Het zijn/waren van die onzichtbare grijze dingen... :)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
BT is goed, ik ben meer dan veertig jaar in de logistiek van een kartonfabriek bezig geweest.
Echter, eentje stak er na verloop van jaren boven uit en dat was de Crown.
Die waren niet direct béter als anderen, maar hielden het op de duur gewoon langer vol.
Het zijn/waren van die onzichtbare grijze dingen... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.