Welke olie voor tafel?

Stefanie

Nieuw lid
12 dec 2023
2
0
Ede
Hoi allemaal, ik heb advies nodig over welke olie te gebruiken voor een oude tafel. Ik heb de tafel helemaal geschuurd, laatste keer met fijne korrel, en wil het nu in oliën ter bescherming. Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, op internet kom ik verschillende oliën tegen en ik vind het lastig kiezen. Ik weet niet wat voor type hout de tafel is. Lak gebruik ik liever niet omdat ik voorkeur heb voor wat natuurlijker. Alle tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 39

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
na zelf vanalles geprobeerd te hebben (Skylt, 2K, tungolie, …), gebruik ik de laatste tijd meer en meer Osmo hardwaxoil (1101). Het laat zich heel gemakkelijk verwerken en beschermt goed
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Osmo is een hardwaxolie die bestaat uit o.a. olie en was. De was zou een wat hardere, beschermende laag vormen.

Simpele lijnolie of tungolie doet het ook prima. Onze tafel staat in de tungolie.
Lijnolie is veruit het goedkoopste gok ik, een 0.5 L fles kost een paar euro bij de bouwmarkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zelf gebruik ik vaak hardwaxolie of tungolie. Niet echt een voorkeur, al merk ik dat het per houtsoort ook verschilt wat het mooiste uitpakt. Wel kan hardwax soms wat meer gaan glanzen bij gebruik door het ‘oppoetsen’ van de wat die erin zit. En bij donkerder hout vind ik vaak tungolie mooier uitkomen. Tungolie heeft wel een typische geur, die bij een eetkamertafel wat langer kan blijven hangen.

Ik bewaar ook altijd wat reststukjes van het hout waarvan ik een werkstuk maak, om de afwerking op uit te proberen. In jouw geval heb je geen reststukje, maar zou ik adviseren het wel op de onderkant van het tafelblad uitproberen. Olie zorgt namelijk voor een levendige uitstraling, maar daardoor geeft het vaak ook een iets gelige tint aan het hout mee. Die niet iedereen mooi vindt. En olie is, in tegenstelling tot lak, niet meer weg te schuren omdat het echt in het hout trekt.

Wil je een onbehandelde look, dan is Skylt (een 2k-lak) een hele goede. Je ziet daarbij bijna niet dat het hout is behandeld, maar geeft toch een supersterke afwerking (het is eigenlijk een parketlak). Het nadeel van de onbehandelde look is dan weer wel dat het hout er niet levendiger van wordt, sommigen noemen het zelfs doods.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Hier nog een fan van Osmo hardwaxolie. Makkelijk aan te brengen en bij te werken als het nodig is. Daarnaast beschermt het goed tegen vlekken en kan je het prima afnemen met een doek.
Ik heb hier een speel- knutseltafel behandeld met Osmo en alle stift, lijm en verf is er af te poetsen met een doekje....
Al zou ik op een lichte tafel wel uitkijken met die stift...

Wees je er wel van bewust dat wat je er ook opsmeert, een lichte tafel zal altijd iets donkerder/levendiger/geler worden... Dus een proefstukje is aan te bevelen. Osmo heeft ook een versie met een witte pigment erin. Dat zou prima geschikt zijn voor een eerste laag om het verschil in kleur zo minimaal mogelijk te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Nog een tip voor het aanbrengen van olie: dun aanbrengen, en na een kwartier de olie die niet is ingetrokken weer wegvegen met een schone doek. (een oud wit t-shirt oid werkt goed).
En de doeken uithangen om te drogen ipv opfrommelen ivm brandgevaar door zelfontbranding.
Bij o.a. Baptist (maar ook online op diverse plekken) zijn proefverpakkingen van de Osmo hardwaxolie te krijgen, kan je wat experimenteren met kleuren of glansgraad ipv gelijk een grote pot te moeten kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie en Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.