Welke olie voor tafel?

Stefanie

Nieuw lid
12 dec 2023
2
0
Ede
Hoi allemaal, ik heb advies nodig over welke olie te gebruiken voor een oude tafel. Ik heb de tafel helemaal geschuurd, laatste keer met fijne korrel, en wil het nu in oliën ter bescherming. Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, op internet kom ik verschillende oliën tegen en ik vind het lastig kiezen. Ik weet niet wat voor type hout de tafel is. Lak gebruik ik liever niet omdat ik voorkeur heb voor wat natuurlijker. Alle tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 39

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
na zelf vanalles geprobeerd te hebben (Skylt, 2K, tungolie, …), gebruik ik de laatste tijd meer en meer Osmo hardwaxoil (1101). Het laat zich heel gemakkelijk verwerken en beschermt goed
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Osmo is een hardwaxolie die bestaat uit o.a. olie en was. De was zou een wat hardere, beschermende laag vormen.

Simpele lijnolie of tungolie doet het ook prima. Onze tafel staat in de tungolie.
Lijnolie is veruit het goedkoopste gok ik, een 0.5 L fles kost een paar euro bij de bouwmarkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefanie

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zelf gebruik ik vaak hardwaxolie of tungolie. Niet echt een voorkeur, al merk ik dat het per houtsoort ook verschilt wat het mooiste uitpakt. Wel kan hardwax soms wat meer gaan glanzen bij gebruik door het ‘oppoetsen’ van de wat die erin zit. En bij donkerder hout vind ik vaak tungolie mooier uitkomen. Tungolie heeft wel een typische geur, die bij een eetkamertafel wat langer kan blijven hangen.