Welke natslijpmachine?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.549
2.317
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier nog een tevreden Tormek gebruiker, ben een paar jaar geleden overgestapt van de standaard Tormek steen naar de diamant slijpwielen van Tormek. Zo blijf je wel natslijpen maar ben er zeer tevreden over. Heb er ook een CBN wiel bij van Ronald Kanne maar dat is helaas net wat smaller en kan niet op de zijkant slijpen.

De kleine schaafbeiteltjes van de vioolschaafjes die de topic starter heeft lijken me wel wat lastiger. Brigde City Tool heeft een klein slijphulpje voor kleine beitels, maar uit de hand zou ook moeten lukken met wat oefening.

1737799310943.png

Laatst bewerkt:

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
19
10
Weet iemand wat het verschil is tussen de blauwe en de groene Tormek?
Ik ben ook aan het oriënteren en kwam de bushcraft Tormec tegen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.332
3.454
Gaanderen
De groene is volgens mij de 2000 en een oud model. De behuizing is dacht ik van ijzer en bij de nieuwe van rvs.
De bushcraft is een T4 met hulpstukken voor de bijl en zo. Deze T4 is kleiner dan de T8

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
19
10
Ja vandaar de naam waarschijnlijk. Als de steen goed is en er ook andere hulpstukken op kunnen kan ik m'n beitels er wellicht ook op slijpen.
Ik ga morgen een 2e hands bekijken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.332
3.454
Gaanderen
Kijk even of de as los zit. Ik bedoel of je de steen van de as kunt halen. Bij de oudere versies hadden de modellen een stalen as en als die er te lang in zit met water krijg je heb er niet meer uit. Ook niet met een moker. Dan gaat de steen kapot. Een rvs as is te koop.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.866
3.475
De rvs as is alleen in de korte uitvoering leverbaar. Dus als je een machine met een vlakke steen hebt, is de rvs as te kort. Daar kan alleen een steen met een verdiept hart op.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.648
636
Weet iemand wat het verschil is tussen de blauwe en de groene Tormek?
Ik ben ook aan het oriënteren en kwam de bushcraft Tormec tegen.
Op mijn werk hebben we de drie meest recente generaties grote Tormeks staan. De oudste is de groene. De verf bladdert af. De blauwe is jonger en je kunt het eraan zien dat de verven soepeler en veel beter geworden zijn. De meest recente is een T8 en dat huis is gegoten in iets van als Zamac. Zou stabiel moeten zijn .....

Geef mij maar droge slijpmachines, ik werk niet erg graag die te trage Tormeks en klonen en hun hulpstukken.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.866
3.475
Je moet dan dus een steen met een verdiept hart kopen. Of een vlakke steen aanpassen. Ik vond een tormek steen te duur, dus heb een steen voor een scheppach tiger 2500 besteld. Die past dus niet op de rvs as, maar wel op de oude ijzeren as van mijn slijpmachine. Ik heb er dus zelf een kamer in gedraaid, zodat ik de steen op de nieuwe rvs as kon monteren.

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
19
10
Nou het gaat allemaal niet door hoor. De verkoper op Marktplaats heeft mijn bod verwijderd en alle communicatie gestopt. Jammer, het leek mij wel een goeie machine.

@ornament Ik ben hobbymatig bezig met hout bewerking dus een T8 is voor mij geen optie qua prijs. Ik sprokkelen hier en daar min spulletjes bij elkaar. Slijpen doe ik nu op 3 steentjes en een leren riem en vind ik nu niet leuk meer. Ik probeer daarom een T4 te scoren.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
423
161
Zuid Holland
Ik slijp nu en dan best veel (8 schaven, zootje beitels, zootje keukenmessen, schaar etc) en ben eigenlijk nog niet tegen de beperkingen van de t4 opgelopen. Alles accessoires zijn gewoon verkrijgbaar (die nieuwe hoekmeter voor messen is erg fijn... koop die).
Ik meen dat de t4 niet vol-continu gebruikt mag worden ivm warmte. Vanwege het inspannen/controleren van de te slijpen spullen lukt continu-draaien me sowieso niet.

Ik heb het bespaarde geld (van de t4 tov de t8) besteed aan veel nuttige hulpstukken, en dingen als de draaibare basis en de mat daaronder. Stomme dingen maar maken het leven echt fijner. Ik slijp geen bijlen of vlakbankmessen maar wel serieuze koksmessen en bijvoorbeeld een hakmes met 20cm (global g50) snijvlak. Dan is de langere steun overigens bijzonder fijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hoalt

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.648
636
Nou het gaat allemaal niet door hoor. De verkoper op Marktplaats heeft mijn bod verwijderd en alle communicatie gestopt. Jammer, het leek mij wel een goeie machine.

@ornament Ik ben hobbymatig bezig met hout bewerking dus een T8 is voor mij geen optie qua prijs. Ik sprokkelen hier en daar min spulletjes bij elkaar. Slijpen doe ik nu op 3 steentjes en een leren riem en vind ik nu niet leuk meer. Ik probeer daarom een T4 te scoren.
De opmerkingen over de verschillende uitvoeringen van de grote machines zijn ook van toepassing op de kleinere versies. Als je niet dol bent op verf strippen en schilderen zou ik de groene vermijden.

Ik begrijp heel goed dat je genoeg hebt van het volledig handmatig slijpen. Goed om even te verkennen en dan gauw een machine binnenhalen. Dat was heel lang geleden ook mijn weg.

Succes met je zoektocht

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu

• Leuk
Waarderingen: PaulieW

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.