voor hele korte beitels (messen van spookschaven) gebruik ik de honing guide van Richard Kell, met de kleine wielen...Ik heb alleen de rode uitvoering. Zelfs 2x keer dan hoef ik de wielen niet te verzetten voor smalle en brede beitels. De rode zijn minder geschikt (niet) voor hele korte beitels.
Richard Kell honing guides, bevel gauge Er zijn er diverse. Nieuw voor mij.voor hele korte beitels (messen van spookschaven) gebruik ik de honing guide van Richard Kell, met de kleine wielen...
Brigde City Tool heeft een klein slijphulpje voor kleine beitels, maar uit de hand zou ook moeten lukken met wat oefening.
Bekijk bijlage 152844
Op mijn werk hebben we de drie meest recente generaties grote Tormeks staan. De oudste is de groene. De verf bladdert af. De blauwe is jonger en je kunt het eraan zien dat de verven soepeler en veel beter geworden zijn. De meest recente is een T8 en dat huis is gegoten in iets van als Zamac. Zou stabiel moeten zijn .....Weet iemand wat het verschil is tussen de blauwe en de groene Tormek?
Ik ben ook aan het oriënteren en kwam de bushcraft Tormec tegen.
Maar als je de steen toch stuk moet slaan om de as er uit te krijgen is dat toch geen probleem? Je moet dan toch ook een nieuwe steen kopen...De rvs as is alleen in de korte uitvoering leverbaar. Dus als je een machine met een vlakke steen hebt, is de rvs as te kort. Daar kan alleen een steen met een verdiept hart op.
De opmerkingen over de verschillende uitvoeringen van de grote machines zijn ook van toepassing op de kleinere versies. Als je niet dol bent op verf strippen en schilderen zou ik de groene vermijden.Nou het gaat allemaal niet door hoor. De verkoper op Marktplaats heeft mijn bod verwijderd en alle communicatie gestopt. Jammer, het leek mij wel een goeie machine.
@ornament Ik ben hobbymatig bezig met hout bewerking dus een T8 is voor mij geen optie qua prijs. Ik sprokkelen hier en daar min spulletjes bij elkaar. Slijpen doe ik nu op 3 steentjes en een leren riem en vind ik nu niet leuk meer. Ik probeer daarom een T4 te scoren.