Welke minimale eisen voor een lintzaag voor voornamelijk herzagen?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Met genoeg rol bokken ondersteuning is het gewicht ook geen probleem, goed op hoogte af gesteld
Dat waag ik te betwijfelen:
  • een flinke stam van 3m en 30cm diameter is toch al snel 0,2 m3 hout, bij nat hout (reken even 1000kg/m3) gaat het dan toch al om 200kg. Je hebt dan toch al minimaal 4 bokjes nodig om de stam op ieder moment door twee bokken te ondersteunen
  • daarbij komt nog dat de stam nooit mooi recht is en daarom ook nog een draagconstructie nodig heeft om überhaupt netjes over je rolbokjes te kunnen lopen.
  • dan komt daar ook nog bij dat je graag een rechte snede wilt, ook daarvoor zul je iets moeten bedenken om koersvast te blijven.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Sorry, misschien was ik niet duidelijk.
Ik wil geen boom tot schaaldelen verzagen maar een lang schaaldeel of een lange plank herzagen.
Ah, dan zou dat wellicht wel lukken met voldoende bokjes aangezien het gewicht dan geen noemenswaardige factor meer. Wellicht dat dit nog een extra hulp kan zijn:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en knotwilg

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
75
Oldenzaal
Als je kan wachten op krachtstroom lijkt me dat een goede keuze. De foto van hierboven is niet echt representatief. Ik zaag met mijn Hammer fineer van 2mm over een hoogte van 20cm. Het juiste lint is van belang.
Planken uit stammetjes zagen is ook leuk en dat gaat je op de zaagtafel niet lukken. Het zagen van een pen is makkelijker, en dun klein materiaal is vaak prettiger en veiliger op de lintzaag
Dag Avos.
Die geleider met klem die je op de 2e foto laat zien, was da? 😉 Waar heb je die vandaan? 😁 Zelf gemaakt?
Ik zou er graag meer over willen weten?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Sorry, misschien was ik niet duidelijk.
Ik wil geen boom tot schaaldelen verzagen maar een lang schaaldeel of een lange plank herzagen.
Dit is natuurlijk goed te doen, maar door inwendige spanningen in het hout moet je niet verwachten dat alle planken recht zijn na het zagen. Je moet dus meestal vlakken.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dag Avos.
Die geleider met klem die je op de 2e foto laat zien, was da? 😉 Waar heb je die vandaan? 😁 Zelf gemaakt?
Ik zou er graag meer over willen weten?

Alvast bedankt.

Zelf gemaakt inderdaad. Met een pijpklem (in dit geval eentje van otoro) vrij eenvoudig van opzet. Eigenlijk zou de bek nog iets langer moeten zijn, maar werkt zo al goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
75
Oldenzaal
Zelf gemaakt inderdaad. Met een pijpklem (in dit geval eentje van otoro) vrij eenvoudig van opzet. Eigenlijk zou de bek nog iets langer moeten zijn, maar werkt zo al goed.
Tuurlijk ... pijpklem. Top. Bedankt voor het idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.