Welke minimale eisen voor een lintzaag voor voornamelijk herzagen?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Ik ben de laatste tijd meer met massief hout bezig en haal af en toe een oude tafel op waarvan ik het hout kan hergebruiken. Ik kan dikkere balken natuurlijk herzagen met de zaagtafel, maar je hebt dan best wat zaagverlies door de dikte van het zaagblad.
Wellicht tijd om eens naar een lintzaag te kijken.
Ik begrijp dat je voor herzagen een zo breed mogelijk lint moet monteren, maar wat zijn de minimale eisen voor de machine? Ik zie regelmatig een Inca voorbij komen, maar zijn die hiervoor krachtig genoeg? Een effectieve zaaghoogte van zo'n 14cm zou fijn zijn.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik ben de laatste tijd meer met massief hout bezig en haal af en toe een oude tafel op waarvan ik het hout kan hergebruiken. Ik kan dikkere balken natuurlijk herzagen met de zaagtafel, maar je hebt dan best wat zaagverlies door de dikte van het zaagblad.
Wellicht tijd om eens naar een lintzaag te kijken.
Ik begrijp dat je voor herzagen een zo breed mogelijk lint moet monteren, maar wat zijn de minimale eisen voor de machine? Ik zie regelmatig een Inca voorbij komen, maar zijn die hiervoor krachtig genoeg? Een effectieve zaaghoogte van zo'n 14cm zou fijn zijn.
Herzagen is een van de meest belastende taken die je een lintzaag kan laten doen… wil je dit met een breedbladige doen, dan is het verstandig er een te nemen met zware motor en een sterk genoeg frame om genoeg spanning op het zaagblad te brengen.
Een zware machine dus
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71 en Musicus

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dat hangt sterk af van wat je ervan verwacht. Ik heb zelf een (500W) tafelmodel scheppach lintzaagje gehad en gebruik nu een Laguna 1412.. behalve formaat is het ook een wereld van verschil in kwaliteit.

De scheppach kon geloof ik wel 14cm hoog herzagen maar kwam echt vermogen tekort om het makkelijk te doen. Duurde lang en was erg onnauwkeurig.

Als je gaat herzagen wil je zo min mogelijk drift hebben om verlies te minimaliseren. Als jouw zaagtafel een zaagblad heeft van zo'n 2.8mm dik en jouw lintzaag een lint heeft van <1mm dik wil je dus niet meer dan 1 tot 2mm afwijking hebben over de gehele zaaglengte, anders ben je na het vlakken alsnog even veel materiaal kwijt.

Ik vind Laguna erg mooi en makkelijk af te stellen maar zo zijn er ook genoeg andere zagen in deze categorie die even goed of beter zijn. Mijn eigen lessen waren met een lintzaag: Goedkoop is duurkoop maar bovendien dat goed materiaal geen garantie voor succes is. dat is pas echt na GOED instellen en een GOED zaaglint.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en rik

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Zoetjes aan doen helpt. Zaaglint gebruiken met niet teveel tanden per inch. Ik heb met mijn RP Sabre 250 beuk schulp gezaagd tot 115 mm, maar wel in de lage versnelling, zowel qua zaagsnelheid als qua toevoer. Als ik dat dagelijks moest doen dan koos ik een andere machine maar voor af en toe een keer gaat het best.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Dat dacht ik al.
Dan wacht ik tot na de verbouwing van de schuur, want dan komt er ook krachtstroom. Tot die tijd doe ik het dan met de zaagtafel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Neem niet een te breed lint 19/20mm is voor het meeste breed genoeg. Mijn basato 4 kan het breedste lint dat er op zou passen niet spannen. Lint is te dik. Of de machine te licht. Zelf zaag ik meestal met 12 of 16 mm. En een zo grof mogelijke vertanding.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dat hangt sterk af van wat je ervan verwacht. Ik heb zelf een (500W) tafelmodel scheppach lintzaagje gehad en gebruik nu een Laguna 1412.. behalve formaat is het ook een wereld van verschil in kwaliteit.

De scheppach kon geloof ik wel 14cm hoog herzagen maar kwam echt vermogen tekort om het makkelijk te doen. Duurde lang en was erg onnauwkeurig.

Als je gaat herzagen wil je zo min mogelijk drift hebben om verlies te minimaliseren. Als jouw zaagtafel een zaagblad heeft van zo'n 2.8mm dik en jouw lintzaag een lint heeft van <1mm dik wil je dus niet meer dan 1 tot 2mm afwijking hebben over de gehele zaaglengte, anders ben je na het vlakken alsnog even veel materiaal kwijt.

Ik vind Laguna erg mooi en makkelijk af te stellen maar zo zijn er ook genoeg andere zagen in deze categorie die even goed of beter zijn. Mijn eigen lessen waren met een lintzaag: Goedkoop is duurkoop maar bovendien dat goed materiaal geen garantie voor succes is. dat is pas echt na GOED instellen en een GOED zaaglint.
Naar mijn mening kun je je afvragen of de sheppach dus functioneel kon herzagen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Je zegt dat je de zaag vooral voor herzagen wilt gebruiken, dan is het wel van belang te weten welke dikte je wilt zagen. Voor gebruikelijke zaaghoogte wordt meestal ca 2/3 van de doorlaathoogte genomen.
Verder wordt er geadviseerd om minimaal ca3 tanden in het hout te hebben ( ik kijk hier meestal niet naar) en zaag ook wel hout van 5-6mm met een lint van 3t/inch:p
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Na (her)zagen op een lintzaag moet je vlakken. Met een goed blad in een tafelzaag hoef je niet te vlakken. Dus hoeveel dikte scheelt het echt?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Na (her)zagen op een lintzaag moet je vlakken. Met een goed blad in een tafelzaag hoef je niet te vlakken. Dus hoeveel dikte scheelt het echt?
Ja, maar je moet al een knappe tafelzaag hebben als je meer dan 10cm dik wilt zagen.
Je kunt natuurlijk van twee kanten zagen, maar dan moet je ook weer vlakken.
Eerlijk gezegd zaag ik liever op een lintzaag dan een tafelzaag:p
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb met mijn HBM 400 en een zaagblad van tuffsaws prima resultaten gehad met 120mm eiken.
Wel na alles goed afgesteld te hebben en de standaard geleider vervangen door een zelfbouw met 4080 profiel en verhoogd opzet geleider.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Hoe je het wend of keert, zagen is een voorbewerking. Afhankelijk van het gewenste eindresultaat zul je meer of minder moeten nabewerken: bij een lintzaag wellicht wat meer dan bij een cirkelzaag.
Ik heb ondertussen al aardig wat herzaagwerk met m’n Laguna 1412 gedaan ( bijv. Eiken planken van 20 cm breed in 2en zagen, balken opdelen in planken, enz.) en dat gaat heel goed. De Laguna heeft standaard al een hoge geleider, goed aandrukken en geleiden van de andere kant helpt en inderdaad een goed lint gebruiken.
Veiligheid is inderdaad ook een dingetje: dit soort werk doe ook ik veel liever op de lintzaag dan op de cirkelzaag. Kan ik e snede in een keer maken en moet ik er veel maken, dan komt de cirkelzaag weer in beeld.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Is het zaagverlies van het zagen met je zaagtafel echt dusdanig groot t.o.v. Een lintzaag dat je er een extra stuk gereedschap voor kunt rechtvaardigen? (In mijn hoofd geldt dat niet voor het verzagen van een tafelblad). Datgezegd is een lintzaag in je werkplaats wel degelijk een aanwinst voor alles waar je anders een decoupeerzaag of kettingzaag voor nodig zou hebben.

Zelf heb ik een Inca 260 met op papier 15cm uitlating maar zou er niet snel meer dan 8cm mee gaan zagen. (Wat ook prima kan op je tafel)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK gebruik een Meber 320. Die kan tot 14 cm hoogte aan (mits het hout niet al te zwaar is - 14 cm pokhout herzagen ga ik niet eens proberen ;-) ). Met een halfduims lint met grove vertanding (3 tanden per inch geloof ik). Dat gaat niet heel snel maar met wat beleid wel goed... Als je specifiek voor herzagen gaat zoeken zou ik minimaal 1 maatje groter doen...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Ik heb trouwens zelf een (onbekend merk) lintzaag die 12cm kan zagen. Ik heb er een schulpzaagblad voor gekocht (4tpi, 16mm), maar dat past eigenlijk niet lekker. Daardoor kan je er niet echt recht mee zagen. Voor de gevallen waar ik hem nu voor gebruik geeft dat nog niet heel erg, maar als je (zoals in dit topic) een lintzaag daarvoor aanschaft, zou ik er wel goed op letten.

1651132389557.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Als ik dit zo allemaal lees en de foto's van hierboven zie dan zaagt mijn zaagtafel zo gek nog niet. Ik haal het vaak nog een keertje over de vlakbank, maar het is duidelijk dat ik de aankoop van een lintzaag nog even uitstel.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als je kan wachten op krachtstroom lijkt me dat een goede keuze. De foto van hierboven is niet echt representatief. Ik zaag met mijn Hammer fineer van 2mm over een hoogte van 20cm. Het juiste lint is van belang.
Planken uit stammetjes zagen is ook leuk en dat gaat je op de zaagtafel niet lukken. Het zagen van een pen is makkelijker, en dun klein materiaal is vaak prettiger en veiliger op de lintzaag
 

Bijlagen

  • CC73E6D0-B995-4E54-8A53-1B576B9F0908.jpeg
    CC73E6D0-B995-4E54-8A53-1B576B9F0908.jpeg
    104,1 KB · Weergaven: 59
  • A8CBF1C0-91C6-4C84-8D91-5F4305A67FDC.jpeg
    A8CBF1C0-91C6-4C84-8D91-5F4305A67FDC.jpeg
    69,6 KB · Weergaven: 62
  • 2589E4CC-0441-4E09-BD73-A7C072083FC4.jpeg
    2589E4CC-0441-4E09-BD73-A7C072083FC4.jpeg
    74,3 KB · Weergaven: 60

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Laat ik er eens een vraag aan hangen. Het gaat tot nu toe voornamelijk over dikte/hoogte. Hoe zit het met de lengte? Een schaaldeel van 3m of meer?
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Laat ik er eens een vraag aan hangen. Het gaat tot nu toe voornamelijk over dikte/hoogte. Hoe zit het met de lengte? Een schaaldeel van 3m of meer?
Die zaag je niet op een staande lintzaag, maar met een stammenzaag (uiteindelijk een hangende groot uitgevallen) lintzaag met de boom op een bed, o.a. vanwege gewicht en diameter is een gewone lintzaag hiervoor niet praktisch. Tenzij je iets dergelijks wil bouwen (maar dan nog eens slag groter) denk ik niet dat een lintzaag daarvoor heel geschikt is.:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.