Welke makita multitool is beter DTM51 of DTM52

Stefanus

Nieuw lid
14 sep 2021
5
0
Ugchelen
Mijne forum leden,

Ik ga binnenkort wat renovatie werkzaam heden doen in mijn huis Ik heb daar een multitool voor nodig. Aangezien ik al meerdere makita machines heb op het LXT18V platform wordt dus een makita. Ik heb dan alleen een body nodig want accu's heb ik genoeg. Nu is mijn vraag : Welke multitool is beter? De DTM51 of de stillere en minder vibrerende DTM52.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik heb geen ervaring met beide (ik heb een Fein met een draadje), maar als ik zou kunnen kiezen tussen twee versies waarvan één stiller en met minder vibratie dan zou ik het wel weten.
Er zal ongetwijfeld een prijsverschil zijn. Of het jou de hogere prijs waard is, is een keuze.

Verder zie ik dat de 52 een starlock aansluiting heeft, terwijl de 51 en 'gewone' aansluiting heeft. Ik ben zelf wel gecharmeerd van het gemak van starlock, maar houd wel rekening met de hogere prijs van de(zaag) blaadjes.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
de dtm51 komt rond de 120 euro
de dtm52 rond de 180
de vibratie van de 52 is 1/4de van die van de 51
ook ik heb een fein
ben ik blij dat die vibratie mijn hele arm niet doet trillen
op de webstek van makita kan je de eigenschappen van beide vergelijken
er is ook een koolborstelloze dtm52
die kost rond de 30 euro meer
uiteraard dien je altijd te kijken hoe de verpakking is
een kartonnen doos knipt in de prijs, maar die gaat slechts kort mee
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb voor de vervanger van m'n DTM51 weer dezelfde terug gekocht. Voor mij gaven de hogere prijs van de machine én de duurdere bladen voor de DTM52 de doorslag. Het is wel een luide machine, stiller zou geen overbodige luxe zijn (maar oorkleppen werken natuurlijk ook). Ik had 'm vooral nodig voor kleine klusjes in vervelende hoekjes; zo'n apparaat wat héél vaak niks doet, maar voor sommige klusjes onvervangbaar is.

De 52 is sterker en kan dus ook grotere / langere zaagjes aan, als je daar geen noodzaak voor hebt (of een decoupeerzaag oid kunt gebruiken)... Succes!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik had een Makita met kabel, die heb ik weggeven aan een vriend toen ik mijn Multimaster kocht. Wat het prijsverschil ook zou zijn, altijd kiezen voor de stillere en minder vibrerende variant.

Ik vind het Starlock systeem echt een verbetering en neem de duurdere bladen graag voor lief. DTM52 zou mijn keuze zijn.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Ik heb geen ervaring met beide (ik heb een Fein met een draadje), maar als ik zou kunnen kiezen tussen twee versies waarvan één stiller en met minder vibratie dan zou ik het wel weten.
Er zal ongetwijfeld een prijsverschil zijn. Of het jou de hogere prijs waard is, is een keuze.

Verder zie ik dat de 52 een starlock aansluiting heeft, terwijl de 51 en 'gewone' aansluiting heeft. Ik ben zelf wel gecharmeerd van het gemak van starlock, maar houd wel rekening met de hogere prijs van de(zaag) blaadjes.
ik heb ook een fein met een draad, ik denk dat fein goed is maar, als ik eerlijk moet zijn zou ik graag een draadloze hebben. dat is met de meeste apparaten zo voor mij tegenwoordig. Fein komt dan niet in beeld, omdat ik veel Makita spul heb op 18V
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Is de DTM52 al beter beschikbaar? Ik moest mijne uit duitsland laten komen. Kan 'm enorm aanraden, erg fijn apparaat en bij de verbouwing erg goed van pas gekomen. Bij het vergelijken vond ik vooral de trillingsreductie erg prettig.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
ik heb ook een fein met een draad, ik denk dat fein goed is maar, als ik eerlijk moet zijn zou ik graag een draadloze hebben. dat is met de meeste apparaten zo voor mij tegenwoordig. Fein komt dan niet in beeld, omdat ik veel Makita spul heb op 18V
De FEIN is in vergelijk tot een 18V multitool veel beter in balans. Ik had de MAKITA en heb nog de 18V Bosch tool en de multimaster. Die laatste is mijn absolute favoriet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.