welke lijm?

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Een ongetwijfeld reeds eindeloos besproken onderwerp, maar ik stel de vraag toch nog eens opnieuw:
Ik heb brede korte balken beukenhout gekregen (dikte 42mm) ik wil hier na verlijming een paar fruitschalen uit proberen draaien. Is gewone witte houtlijm goed of is er iets beter?
Ik blijf draaien een potentieel gevaarlijke bezigheid vinden en wil, zeker als ik met de chuck werk, zeker zijn van mijn stuk.
Bedankt!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik gebruik gewone witte houtlijm. Daar lijm ik vazen van ongeveer 50 cm aan elkaar dus dan blijft wel goed zitten!! Ik zou proberen om het blak verlijmd beukenhout zo rond mogelijk in de draaibank te krijgen dus misschien na het verlijmen even naar de lintzaag om eaa eraf te zagen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hiervoor is witte houtlijm ruimschoots voldoende. Lijm is over het algemeen veel sterker dan men denkt (afhankelijk van de te lijmen oppervlakken en toepassing van het verlijmde). Ik gebruik voor het draaien van schalen vaak een 'glue chuck', een aluminium plaatje dat met smeltlijm op een blank wordt gelijmd en precies in een houtdraaivierklauw past. Dat krijg je echt niet 'losgedraaid'.

Voor andere toepassingen gebruik ik vaak (dikke of dunne, afhankelijk van de toepassing) cyanoacrylaatlijm (superlijm), of epoxy (bijvoorbeeld voor het lamineren van kanopeddels).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.