Welke lijm kan ik het beste gebruiken?

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Hallo Wilco,

ik ben het absoluut met je eens dat voor dit soort tripjes het nooit sterk genoeg kan maken, je hebt een punt. Aangezien dit het eerste interieur is wat ik bouw voor dit soort voertuigen mis ik een hoop produkten kennis, dat is jammer. Ik heb heel zwaar na gedacht over het aanschaffen van een lamellenfrees, had op dit forum gelezen dat Makita een goede had, volgens andere had De Walt ook een goede enz..
Ik had eerlijk gezegd dit verhaal een beetje uit mijn hoofd gezet omdat ik dacht dat deuvels net zo goed zou zijn, nu jij er over begin krijg ik heel sterk de indruk dat ik de plank mis sla, dus ga ik toch effe serieus kijken naar een lamellenfrees. Effe de site van Toolnation bekijken, zijn de enigste die naar Roemenie sturen.

Uit ervaring weet ik dat de Landrovers, Landcruisers veel meer klappen maken als de vrachtwagen, soms kwamen ze mij voorbij als of ik stil stond, maar dat effe niet ter zake.

In ieder geval waardeer ik zeer jouw tips en bijdrage, bedankt.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Ik heb verschillende constructies gemaakt voor expeditie/overland trucks (helaas met de meeste niet mee mogen gaan) maar als ik mijn voorkeur mag uitspreken zou ik gewoon een groeffreesje in je bovenfrees doen zodat je plaatmateriaal 1/3e kan verdiepen in elkaar. jammer genoeg vindt ik zo snel alleen een plaatje van osb platen,.. maar je hebt in ieder geval een voorbeeld.
Hout-frezen.jpg

verder heb ik een handmachine voor duevels, lamellos en domino,.. ze hebben allemaal specifieke eigenschappen en persoonlijke voorkeur. ik heb bijvoorbeeld een domino 700 festool voor tafelbladen ed maar sinds kort ook een lamellenfrees op accu van makita en dat is wel echt een ontzettend fijne machine. vaak is het alleen tijdens het verlijmen dat het een functie heeft. voor de deuvels heb ik een triton maar die laat is vaak overbodig. ( voornamelijk op de plank vanwege het ontbreken van gebruiksgemak en precisie) deze gebruik ik alleen als ik een constructie moet maken waarbij ik met deuvels in het zicht werk en deze deuvels zelf kan maken met een deuvel mal zodat ze uit hetzelfde hout kunnen.

een terreinauto 4x4 beweegt inderdaad een stuk meer in vergelijking met een truck. ik heb ook een keer een trip gemaakt met motoren mee in het 'gezelschap' waarin ik was maar dan is het leuke er snel vanaf. En als je het vanuit oogpunt genieten/vakantie/ontdekken/quality time doet is rustig aan het leukste en fijnste. maar als je met dit plan(bouwen) bezig bent weet je ook dat de prijzen voor een goed gebouwde expeditie truck hoog zijn en ondanks dat je er nu niet over na wilt denken houdt het dan ook de hoogste restwaarde. kmstand, bouwjaar en andere 'normale' dingen spelen dan ook niet meer mee maar juist hoe degelijk en gebruiksvriendelijk hij is als expeditietruck.
 
Laatst bewerkt:

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Voor mij kom het frezen van zo'n groef niet uit, omdat veel zijkant op de kopse kant komt van de onderkanten (hoop dat ik het een beetje goed uitleg). Plaatmateriaal is 16mm dik, dus ik wil kijken of dat geschikt is om met lamellen te werken.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hey hansb, terwijl ik het aan vanmiddag aan het lezen was dacht ik iets soortgelijks. ik dacht; ik lees het vanavond nog wel een keer ;-)

@gerard; ik snap het nog niet helemaal maar wellicht kan je een foto maken of schetsje.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Waarschijnlijk bedoeld hij dat een hoop panelen op het uiteinde van de aansluitende plaat zitten. Dus dan kan je wel een groef frezen maar kan de plaat nog steeds weg naar de zijkant.

En ik denk dat als je er gewoon goed veel Lamellos in doet en woodmax als lijm pakt je een hele mooie constructie hebt.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Sorry, was effe druk bezig, heb hier ook nog een zaak draaiende te houden ;)
Maar inderdaad "iedereen en niemand" heeft gelijk, ik wist het niet goed te omschrijven.
Kan wel hier en daar groeven maken en gebruiken, maar diverse kastjes wordt dat niets, zal daar denk ik inderdaad lamellos in moet doen.
Ben al een beetje aan het kijken op de site van Toolnation, zal ook eens kijken wat die machines hier kosten ?
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Ben net aan het kijken, bij Toolnation vind ik een lamellenfrees De Walt DW682K kost 256 euro ex btw. Het zelfde vind ik hier in Roemenie bij een aanbieding van een winkel voor 229 euro inclusief btw !!, dit scheelt nogal wat. Is dit een goed machientje ?
Heb het nodig voor deze project, echter naast dat ik deze expeditie-truck voor prive aan het bouwen ben, heb ik er nog twee hier staan die ik voor klanten aan het bouwen ben, 1 klant doet waarschijnlijk het interieur zelf of elders, de andere klant moet ik wel het interieur doen indien de mijne goed genoeg is. Omdat ik een leek ben in het bouwen van interieuren heb ik dat deel niet aangenomen van de klanten, eerlijk gezegd tegen hen dat ik hier geen ervaring in heb. Dus kan zijn dat het machientje na dat ik met mijn project klaar ben op de plank terecht komt, kan ook zomaar zijn dat ik er twee projecten bij heb :D en wie weet daarna ...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb me niet in dit verhaal gemengd omdat dit niet m'n expertise is maar zoals al eerder gezegd breken zelfs de rvs schroven af omdat je de hele tijd vreselijk aan het hobbelen bent.
Er zitten tenslotte ook veren en schokdempers onder een auto.
Het gaat niet alleen om de sterkste lijm en verbindingen.
Wolkenkrabbers worden gebouwd met een flexibele kern zodat ze niet instorten, er moet beweging in zitten.
Wat ik wel weet is dat verbindingen in dit geval het 't langst zullen uithouden als er enige flexibiliteit in zit zodat de boel niet afbreekt.
Dus als je kans ziet om delen van het interieur enigzins flexibel te monteren (rubberen ophanging?) denk ik dat je verbindingen minder te verduren krijgen.
Misschien even kijken bij trillingsdempende bevestigingen, zoiets bijv; https://www.indi.nl/nl-nl/c/aandrijftechniek/bevestigingsmaterialen-en-dichtingen/trillingdempers/
 
Laatst bewerkt:

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Dank voor je idee en meedenken, echter ik heb geen mogelijkheid om rubberen ophangingen toe te passen. Het verschil tussen een expeditie-truck en (de meeste) omgebouwde landrovers etc.. is dat de "wooncel" op een eigen chassis staat. Ik heb twee chassis die onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, dus zodra er torsie in het chassis van de truck optreed tijdens het rijden zal er ruimte ontstaan waardoor het chassis van de wooncel vrij van torsie zal blijven. Met als resultaat dat de krachten die op de wanden van de wooncel optreden veel minder zal zijn als bij een landrover. Het grootste probleem in mijn geval zal trillingen zijn.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Laatste update:
Bison wood max is niet te koop in Roemenie
Bison Super Wood D3 is verkrijgbaar
Titebond III is ook verkrijgbaar

Wat is nu het beste om te doen? :
1. Bison wood max vanuit Nederland op laten sturen
2. Bison Super Wood D3 gebruiken
3. Titebond III gebruiken
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou voor die Woodmax gaan. Heeft een flexibel vermogen.
Heet in België Griffon Woodmax en Nederland Bison Woodmax.
Ik zou met Bison Nederland bellen waar het te verkrijgen is wereldwijd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat alles al gezegd is over de soorten lijm en verkrijgbaarheid
wel of niet verkrijgbaar veranderd daar weinig aan, ik denk dat je op basis van eerdere reacties een keuze kan maken
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
mag ik nog een kritische noot geven over woodmax. De lijm is behoorlijk dik. Daardoor vind ik het helemaal niet zo fijn lijmen en ben over gestapt naar bison D4. En daarbij is het echt dure lijm.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat duur is relatief.
Het is inderdaad een vullende lijm.
Bij een gewone passende houtconstructie waar verder gen extreme eisen worden gesteld, moet je hem daar ook niet toepassen.
In dit geval lijkt mij dat een prima toepassing.
Maar dat moet ieder voor zich weten.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Inderdaad een goed idee om contact op te nemen met Bison, anders in Nederland een leverancier vinden die het op wil sturen.
iedereen bedankt voor de uitvoerige info, tips en adviezen, ik ga voor de Wood max.

Een super fijne feestdagen toegewenst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.