Welke kolomboormachine

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Ik heb onlangs men oog laten vallen op de Contimac CH 16 N, of de Contimac CH 18. Beide zijn een 'tafel' model.
De CH 18 heeft 1PK, de CH 16 3/4PK motor. Nu vraag ik me af of dat hoger vermogen echt van pas gaat komen of nuttig zijn?
Ik zou hem mogelijks ook gebruiken om bijvoorbeeld gaten te boren voor een pen/gat verbinding. Vb voor een deur.
Kan dit met een 3/4PK machine en een deftige forstner boor?

Een kleiner toestel zou me beter passen omdat men plaats beperkt is. Maar ik heb de kans om een CH 18 in nieuwstaat tegen de prijs van de CH 16 te kopen...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Als de prijs niet uitmaakt lijkt mij de keus makkelijk.. Pen gat verbindingen gaat ook met de CH16, maar makkelijker met de CH18. Hij kan veel grotere boren aan. Voet grootte is niet heel veel groter, en 8 cm hoger. Diepte zal wat groter zijn, maar vloeroppervlak is wmb het belangrijkste en dat scheelt niet veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je voor dezelfde prijs een 18 kan krijgen, waarom zou je dan voor de kleine 16 gaan ?
de grootte van de mogelijke boren kan ik niet vergelijken zonder in de technische details te gaan spitten
voor pen&gat is de boordiepte belangrijk
bij kolomboren schommelt die rond de 80 mm
voor deuren is dat geen luxe
waarmee ik niet beweer dat dat te weinig is
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.