Welke kolomboormachine?

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
118
19
Middelbeers (NB)
Beste mede houtmalloten, ik ben van plan om een kolomboormachine aan te schaffen. Ééntje voor op de werkbank. Nu zie ik de meeste machines met een, vaak driespakige, bedienhendel. Echter Bosch heeft een wiel. Wat is jullie mening of mss ervaring met het één en of het ander.. Ben heel benieuwd... B.v.d.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Ik heb nog nooit met zo'n bosch gewerkt, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar over de driespaak wel. Ik heb een wat groter model dan een tafelmodel, maar je kan er goed kracht mee zetten wanneer dat een keer nodig is. En overpakken gebeurd is weinig nodig, of je moet al heel diep moeten, maar dan is het ook niet altijd nodig.
Als je een bosch koopt zal je daar aan gaan wennen net zoals met een driespaakmachine. En in die laatste is meer keus in qua vermogen en grootte.

Dus als ik mocht kiezen.. koos ik niet voor bosch :)

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Afhankelijk van of je haast hebt de machine te kopen (bij mij ontstaat die haast meestal op het moment dat er in mijn hoofd de beslissing is genomen dat een dergelijke machine er 'moet' komen :giggle:), zou ik marktplaats eens in de gaten houden. Er komen nog best wel eens goedkopere machines langs. Ik heb voor 40 euro een oude parkside (pre-lidl tijdperk) op de kop getikt die me goed bevalt voor de dingen die ik er mee doe.

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Bedankt. Ik twijfelde, maar ben nu overtuigd. 👍
Ik heb net een maand geleden de Bosch gekocht en ik vind het best een fijne machine voor z’n geld.
het draaiwiel is het enigste wat ik anders gemaakt zou hebben maar mogelijk dat een knop op het wiel het probleem wegneemt.
Voor de rest is er niks mis mee.

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Ik heb sinds kort een nieuwe huvema tafelkolomboormachine. +/- 350 euro. Erg tevreden over. Erg solide en nauwkeurig.

• Leuk

Henk de Rijk

Actieve deelnemer
31 mei 2019
168
128
Nieuwkoop
Joop ik heb ook de bosch gekocht, ideaal op de werkbank en dat wiel ben je snel aan gewend ik vind het een goede koop en kreeg via cool blue nog €30,00 cashback

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
118
19
Middelbeers (NB)
Je leest veel goede dingen over de Bosch en genoeg info om te modificeren.

In dit filmpje wordt het draaiwiel eentje met spaken.

jaap

Bedankt voor de info! Maar ik ben een houtbewerkings-liefhebber en dit gaat mij te ver.... Wel een leuk filmpje! Knap gedaan! Denk dat ik toch voor de Scheppach DP16VLS kies... Heeft iemand hier ervaring mee of vind iemand dit een verkeerde keuze?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.