welke keukenkastscharnieren?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Ik ben van plan eerdaags een nieuw tv kastje te gaan maken uit mdf, met als top een restje eiken parket dat ik nog heb liggen. Dat zal allemaal best goed komen maar nu heb ik een vraagje over de scharnieren.
onder het motto: een foto zegt meer als 1000 woorden:
Schermafdruk 2016-02-28 13.45.08.jpgSchermafdruk 2016-02-28 13.46.02.jpg

Mdf dikte van zowel de kast als de deurtjes in 18mm
links hoe ik de deurtje wil hebben en rechts het met parket beklede meubel.

nu mijn vraag:
zijn deze scharnieren geschikt?
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60204645/

kan ik deze gebruiken zonder dat de deurtjes tegen elkaar aan lopen.

alle adviezen zijn welkom en alvast bedankt!
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
lijkt mij geen probleem. Zorg voor een 35 mm boor voor het ronde gat en hou rekening met de juiste maten vanaf de randen voor dat gat
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gaat de voorkeur uit naar Hettich of Blum. Het is voor mij niet duidelijk welke scharnier de beste is, of zijn ze gelijkwaardig aan elkaar?

groeten,

Walter
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De scharnieren keus van de Ts zijn Ikea scharnieren.
Tussen Hettich en Blum is weinig verschil. Heel compleet meubelbeslag assortiment. Ikea is beperkt.
Hettich en Blum komt in onze streken veel voor.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ikea scharnieren komen uit de blum fabriek, ze wegen wel minder dan de originele en het assortiment is kleiner. Achterplaatjes zonder euroschroeven zaten eerst nooit in het assortiment bij ikea.
Blum en hettich zijn m.i. kwalitatief gelijk.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Als je voor ikea gaat en je hout je aan de hoogte van de ikeamodules kun je ook een goedkope ikeadeur gebruiken als boormal. Zo gaat het helemaal gemakkelijk. De stap naar ikea-corpussen is dan eigenlijk ook heel klein. En huh, parket is onderaan meestal niet vlak. Ik had me eens laten vangen bij het versmallen van een "parketpaneel" om een kast af te werken.
 

ingiro

Nieuw lid
Dag Paolo,

Je kunt die gebruiken. Tegen elkaar lopen zou niet mogen (of is toch na installatie bij te regelen), als je ze niet al te scheef monteert natuurlijk :rolleyes:

Het lijkt er wel op dat dit scharnier om in te klikken is, dwz dat je de gaatjes naast het 35mm "potgat" moet voorboren. Ik weet even niet meer wat de maat daarvoor is, maar het betekent dat je dus met een dieptebegrenzer moet werken of voorzichtig zijn

Qua montage is deze dan makkelijker, gewoon te schroeven:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...lum-keukenkastscharnier-nikkel-110-rechte-arm

mvg, Rosa
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Deze Blüm zijn niet meer te koop bij Ikea volgens de verkoper, nieuwe reeks is Ikea merk zelf, ik heb ze geprobeerd maar terug retour gedaan wegens niet naar wens, althans in België.

Groeten,

John
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Je hebt potscharnieren in verschillende soorten: voorliggend, halfvoorliggend, en tussenliggend. (Er zijn natuurlijk veel meer verschillen: openingshoek, bevestiging, wel/geen geïntegreerde demping, geschikt voor afwijkende deurdikte...)
Uitgaande van je tekening hebben de buitenste deuren voorliggende scharnieren en de binnenste halfvoorliggende. (omdat twee deuren samenkomen op 1 tussenschot) Die keukenscharnieren van ikea zijn waarschijnlijk voorliggend, omdat je de keuken samenstelt uit losse kastdelen, en je dus dubbele tussenschotten hebt waar de deuren samenkomen.
Ik zou gewoon naar de lokale ijzerwarenhandel gaan en daar scharnieren aanschaffen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.