Welke invalzaag???

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
12
7
Harlingen
Goedemorgen,

Al veel gelezen hier op het forum en elders op internet over invalzagen.
Nu heb je de bekende merken zoals Makita e.d. en je hebt de goedkopere merken als Parkside en Scheppenbach.
Ik ben mij er van bewust dat Makita beter zal zijn dan de 2 goedkopere maar merk ik daar als hobby klusser veel van?

Waar ik hem voor wil gebruiken is nu eerst het aftimmeren van steunbalken op onze bovenverdieping. De bovenveridieping
ben ik compleet aan het renoveren, alles was gestript en badkamer heb ik laten doen. Gipsen is nu klaar en begin augustus
gaat de stucadoor alles mooi strak afwerken.
Zodra die klaar is timmer ik de steunbalken van de dakconstructie af, deze zijn jammer genoeg niet mooi genoeg om in het
zicht te laten.

Ook wil ik kleding kasten maken welke onder de schuine wanden komen. Later wil ik de invalzaag gebruiken voor het hobbymatig
maken van meubels en dergelijke.

Door de het renoveren groeit het geld momenteel niet op mn rug, ik wil echter ook niet rommel kopen en spaar dan liever nog even
voor kwaliteit. Over de goedkopere merken lees ik veel goede maar soms ook weer slechte berichten... Kan daardoor echter niet
een keus maken.

Ik denk waag er een berichtje aan op dit forum!

Ruud
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Goedemorgen,

Al veel gelezen hier op het forum en elders op internet over invalzagen.
Nu heb je de bekende merken zoals Makita e.d. en je hebt de goedkopere merken als Parkside en Scheppenbach.
Ik ben mij er van bewust dat Makita beter zal zijn dan de 2 goedkopere maar merk ik daar als hobby klusser veel van?

Waar ik hem voor wil gebruiken is nu eerst het aftimmeren van steunbalken op onze bovenverdieping. De bovenveridieping
ben ik compleet aan het renoveren, alles was gestript en badkamer heb ik laten doen. Gipsen is nu klaar en begin augustus
gaat de stucadoor alles mooi strak afwerken.
Zodra die klaar is timmer ik de steunbalken van de dakconstructie af, deze zijn jammer genoeg niet mooi genoeg om in het
zicht te laten.

Ook wil ik kleding kasten maken welke onder de schuine wanden komen. Later wil ik de invalzaag gebruiken voor het hobbymatig
maken van meubels en dergelijke.

Door de het renoveren groeit het geld momenteel niet op mn rug, ik wil echter ook niet rommel kopen en spaar dan liever nog even
voor kwaliteit. Over de goedkopere merken lees ik veel goede maar soms ook weer slechte berichten... Kan daardoor echter niet
een keus maken.

Ik denk waag er een berichtje aan op dit forum!

Ruud
Beste Ruud. Je kunt soms beter gaan voor een Makita gebruikt. Dan voor een nieuwe goedkoop. Waar ik op zou letten dat je anti splinterband van de liniaal goed te verkrijgen is. Flexibel rubber. Dan verschuift je machine niet. als Je echt voor haaks zagen gaat is een hulpmiddel daarvoor een must. Bij goedkope merken zijn deze vaak mogelijk te krijgen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ruudster

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb een tweedehands DeWalt gekocht en geen spijt. Als je inderdaad de rubber band nog goed kan verkrijgen is het prima. Als je een zaagblad wisselt kan het handig zijn deze ook te wisselen en opnieuw af te zagen als je voor een andere maatvoering gaat. Dan weet je ook exact 1 zijde van de zaagsnede.
Ik zou zelf niet zo snel voor een goedkoper merk gaan, maar dat is nergens op gebaseerd, behalve mijn gevoel. Maar ik zie mensen met minder veel mooiere en technisch knappere dingen maken dan ik zelf doe.

P.s. ik heb ook de klemmen gekocht die bij de lineaal horen. Die waren prijzig. Maar ik vind ze voor gebruik bij plaatmateriaal echt top.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudster

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Ik heb de Scheppach nog ergens liggen, maar dat was wat mij betreft een miskoop.
Ik heb nu een Bosch en die is niet alleen veel fijner in gebruik, maar naar mijn gevoel ook veel nauwkeuriger. De rails kreeg ik nooit goed gekoppeld, de zaag wiebelt een beetje op de voet, het zaagblad wat erbij zit moet je sowieso vervangen.

Mijn advies voor een invalzaag; als je het je kan veroorloven, neem dan absoluut een A merk
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudster

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Roeland heeft hier op het forum wel wat geschreven over de parkside zagen. Een goede kwaliteit zaagblad is heel belangrijk. Dus bij de goedkope merken meteen vervangen door een goed blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudster

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
GoTools heeft een paar uitgebreide vergelijkende reviews, de recentste komen ook een aantal huismerken/wit product aan bod.
Voor de mogelijkheden is Peter Mallard goed, minder voor je portemonnee. Hij heeft een carrière meubels gemaakt met enkel een invalzaag en dat is de route die ik (voorlopig) ook wil volgen.

Zelf heb ik tweetal jaar geleden gekozen om een tweedehands Festool te kopen aan de prijs van een nieuwe Makita. Dat was men eerste groen gereedschap en niet meer het laatste, weze gewaarschuwd. Vond toen de diepteverstelling van Makita wat knullig en de goedkopere dingen toen kwamen er niet goed uit.

Belangrijk is de rail comptabiliteit: Festool is het origineel, Makita is zelfde profiel met een extra lipje waardoor hoop accessories van Festool niet bruikbaar zijn. Milwaukee en Metabo is volgens mij ook zelfde profiel. Bosch en Mafell hebben hun eigen rail maar beide toestellen kunnen op de Festool rail. Dewalt heeft een eigen profiel. Sommige B-merken hebben ook een eigen profiel en zijn vaak enkel in korte lengtes beschikbaar. Voor Festool vind je goedkopere alternatieven voor rail, maar die missen de buitenste rib wat gebruikt wordt door veel accessories.
Voor allerlei hulpmiddelen vind je alles voor Festool-profiel en iets minder voor Mafell. Nuttige accessories vind ik een rail-square en als je het voor meubels gaat gebruiken mogelijk parallel haken en een MFT/dog hole tafel met eventueel een scharnier.

Mijn eigen ervaring met de Festool na een jaar licht gebruik: de diepteverstelling is gewoon gemakkelijk inderdaad. Maar de beste feature voor mij is de plug-it kabel: Ik heb gewoon een Festool kabel aan men stofzuigerslang getapet en omdat je die aan de zaag loskoppelt kan die er gewoon aan blijven zitten. Dit kan je natuurlijk eventueel zelf nabootsen, wat een betere oplossing is dan naar batterijen gaan. Ook 45gr zagen is geen probleem zelfs zonder de lipjes die Makita heeft om aan de rail te blijven. Voor plaatmateriaal is power geen probleem. Die keren dat ik blad wissel ging dat gewoon gemakkelijk.

Samenvatting: Makita is gewoon prijs/kwaliteit goed, Festool en Bosch zijn wat meer verfijnder, Dewalt is een exotische rail en Milwaukee (en Metabo) is spijtig enkel op batterijen. *Bosch en Metabo hebben elk een deelplatform met hun batterijen waardoor andere merken ook mogelijk zijn.
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Toevallig afgelopen dagen ook een beetje in aan het lezen op dit topic.

Met name omdat ik mogelijk een aantal meubelpanelen (melamine / HPL toplaag) moet zagen.

Wat daar zeer nauwkeurig bij komt is de mogelijkheid om makkelijk te kunnen voorritsen.

Festool heeft een nieuwe die dit automatisch kan. Maar is erg duur voor hobby matig gebruik.

In zoektocht naar alternatieven kom ik eigenlijk telkens uit op de Makita SP6000j.

Deze heeft een instelling om voor te ritsen.
En heeft een goede zaaggeleider vergelijkbaar met Festool. Volgens mij passen een hoop 3rd party accessoires wel, maar mogelijk niet alles.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.