Welke invalzaag kopen?

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
@placebo:
op deze vraag bestaat jammergenoeg geen antwoord.
merken zijn er veel van, maar het belangrijkste is dat het juiste zaagblad gebruikt wordt voor het te zagen materiaal.
niet alleen het aantal tanden is hier verschillend maar ook hoe de tanden staan, hoe geslepen (vorm).
als je eens googled naar een merk van zaagbladen (freud, CMT, festool?, ...) en kijkt naar het gamma zal er wel ergens een reeks bijstaan die voor uw materiaal geschikt is. Hiervan kan je dan leren welke voor u geschikt is.

Welk materiaal wil je verzagen?


Mvg,

Vincent
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hoofdzakelijk Multiplex 15 mm watervast verlijmt. Ik ga de rechthoeken van 50*30 cm die dan als deksels dienen uizagen, er mogen dus geen oneffenheden (houtsplinters ontstaan)

Bedankt voor de link. Gr placebo
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik denk dat daar geen enkel antwoord voor is, hang er van af wat je gaat zagen.. maar mijn blad is van t huismerk van ecotools

Ik geloof dat als je zaag t zwaar gaat hebben, dus bij afkorten en bij harder hout dat ie dan beter minder tanden kan hebben dan als je met de nerf mee zaagt? Of heb ik t nu verkeerd om? Er zijn hier vast mensen die het beter weten/kunnen uitleggen dan ik.


Ik heb n blad met 60 tanden genomen en dat werk goed met MDF, maar geeft wel brand plekken als ik de zaag langer op dezelfde plek ronddraait..
 
Laatst bewerkt:

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Muliplex is natuurlijk wel geen makkelijknmateriaal als het over uitsplinteren gaat.
Zagen in de vezelrichting van de buitenste laag geeft normaal weinig problemen, maar haaks daarop daarentegen.
je kan hiervoor veel zaagbladen kopen denk ik, maar als ze zonder uitsplinteren zouden zagen durf ik niet zeggen.

Je kan volgende eens proberen met het standaard zaagblad:
allereerst een scherp zaagblad gebruiken, pas geslepen (het valt mij altijd weer op dat bij een pas geslepen blad het eerste half uur +\-de zaagsnedes opvallend zuiverder zijn).

1) Als je eerst de platen ruw zaagt (+ 1cm) en daarna bij het op maat zagen ervan een dunne plaat eronder legt, 3mm hardboard of zo iets en deze mee zaagt, zou de uitsplintering ook beperkt moeten zijn. (mijn excuses, dit werkt alleen bij een tafelzaag, bij een invalzaag zou de hardboard er bovenop moeten liggen, heeft dezelfde werking als de splinterstrip in de geleiding)

2) Een voorrits zaagsnede geven van 2 mm diep voor de finale zaagsnede

3) de plaat enkele mm te groot zagen en dan met een frees deze op maat brengen.

Er zijn waarschijnlijk nog mogelijkheden maar daar kom ik momenteel niet op :p
Mvg,
vincent
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Met de liniaal zagen met verse anti splinterstrook en eventueel afplakken kan ook nog helpen. verder zorgen dat je zo zaagt dat de zichtkant de splinters niet heeft.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Volgens het boekje van Scheppach;

zaag 5 graden kantelen
blad net in het hout laten bijten (0.5 mm)
achteruit zagen, zo breek je de toplaag zonder splinters omdat je maar een half milimetertje diep gaat en de zaag meedraait met de zaagbeweging ipv ertegenin.

En dan vervolgens, zonder de zaag van de slede te nemen; zaag terug recht , opdiepte en vooruit.

Heb dat eens getest op gelamineerde plaat, en dat werkte.

Veel plezier.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Met de liniaal zagen met verse anti splinterstrook en eventueel afplakken kan ook nog helpen. verder zorgen dat je zo zaagt dat de zichtkant de splinters niet heeft.

@Scheppie, welke kant is de splinterzijde?
Even een update voor mijn vergeetachtigheid (dat komt met het ouder worden):(
Is dat de zijde waar de draairichting van het zaagblad het hout verlaat/uitkomt of ingaat?
Mijn dank is groot (meer dan de te zagen lengte):D
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Allen bedankt voor de tips, voordat ik ga zagen ga ik eers nog wat experimenteren met stukken afvalhout.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
ARTHARG schreef.
Scheppach? De CS55? Tip: gebruik hem altijd met afzuiging. Ik heb een keer gehad dat het blad na het zagen niet meer terugveerde. Dat bleek te komen door strak aangekoekt zaagsel. O ja, en bedenk een manier om je stofzuigerslang secuur op de poort te bevestigen. Is mij nog niet gelukt :-/

ik heb de raad opgevolgd die hier werd aangedragen het zagen is prima gelukt de stofzuigerslang paste perfect. luiken zijn zonder problemen uitgezaagd.


gr placebo
 

Bijlagen

  • DSC01471.jpg
    DSC01471.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 176
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.