Welke houtsoort?

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
179
125
Iets verderop en om de hoek
goeie vraag !
foto's in #1 geven ajhmv een minder eenduidig beeld
op de foto van het gebogen stuk, zie ik geen schakering in de zijkanten
op de foto van het gevierschaalde hout zie ik een kopse kant mét schakeringen, maar zonder een fineerlaag

Ja dacht gooi het er maar iedergeval in, want soms krijg je als je een bepaald beeld in je hoofd hebt dat je niet zo snel denkt aan iets anders. Nu ben ik lang geen expert op hout, maar vondt het zo apart en korrelig uit zien, wat me eerst deed denken aan gekristalliseerde bruine suiker, maar ook aan geperst hout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.698
3.164
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja dacht gooi het er maar iedergeval in, want soms krijg je als je een bepaald beeld in je hoofd hebt dat je niet zo snel denkt aan iets anders. Nu ben ik lang geen expert op hout, maar vondt het zo apart en korrelig uit zien, wat me eerst deed denken aan gekristalliseerde bruine suiker, maar ook aan geperst hout
ik verwacht niet dat dit geperst rietsuiker is !?

• Haha
Waarderingen: teun van bloemendal

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.552
368
Torhout, België
Ik weet het ook niet meer. Hoe meer je erover opzoekt, hoe meer tegenstrijdige dingen je tegenkomt. Op basis van langshout alleen is het ook quasi onmogelijk te identificeren, omdat er sowieso binnen een houtsoort veel variatie op zit (bv. zaagwijze, groeiplaats,...). Ik heb Tatajuba ook bekeken, maar dat gelijkt er niet hard op alleszins. Op basis van deze website blijf ik Angelim Pedra een goeie kanshebber vinden:
1781619930357.png
Het helpt natuurlijk ook niet dat een commerciële naam voor een houtsoort niet altijd 1 op 1 overeenkomt met een botanische soort.

Hetgeen Chevy66 eerder suggereerde, sucupira vermelho, blijkt een andere naam te zijn voor Andira, dat nauw verwant is aan Hymenolobium sp. (Angelim Pedra). Dat zou zowaar nog een grotere kanshebber kunnen zijn, ware het niet dat ik geen goeie afbeeldingen vind van kopshout. Het langshout gelijkt er heel hard op:

1781620168063.png

PS: het is wel degelijk massief hout, ik heb meerdere dunne plakjes gezaagd uit een dikkere, korte balk.

• Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.382
1.176
Enschede
ingoogni.nl
Angelim Pedra

sucupira vermelho

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.110
1.454
Riemst
Misschien kan het ook niet juist benoemt worden. Waar komt het vandaan?
Met tropische houtsoorten kan het zijn dat onder de commerciële naam verschillende botanische soorten zitten.
Of het is afkomstig van een verpakking of meubel wat hier ver vandaan gemaakt is en waar ze gebruiken wat er voor handen is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.