Welke houtsoort?

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
174
125
Iets verderop en om de hoek
Weet iemand welke houtsoort dit is? Alleszins iets tropisch. Iemand een gokje?
Hoi bossyrangs

Wil ten eerste zeggen dat het sowieso wel erg mooi hout is, ben benieuwd wat er mee gemaakt zal worden 😁

Dat gezegd, en bedoel dit zeer zeker niet negatief, maar toen ik de grenen zag op de 2de foto, moest ik gek genoeg door hoe het er uit ziet gelijk denken aan bruine (basterd) suiker die samen geklonterd is. Ligt dat aan mij? Wilde ik eigenlijk gewoon even delen😅

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.550
366
Torhout, België
Het lijkt inderdaad hard op Iroko. Dank voor het meezoeken! Cumaru kan ook, maar ik zie iets minder gelijkenis. Ik heb het ook eens aan ChatGPT gevraagd, en hij denkt ook Iroko.

@teun: het kopshout doet inderdaad denken aan gekristalliseerde bruine suiker, zeker met die gelaagdheid. Ik kan nu nog niet verklappen wat ik aan het maken ben, maar het resultaat komt zeker nog op dit forum.

• Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
174
125
Het lijkt inderdaad hard op Iroko. Dank voor het meezoeken! Cumaru kan ook, maar ik zie iets minder gelijkenis. Ik heb het ook eens aan ChatGPT gevraagd, en hij denkt ook Iroko.

@teun: het kopshout doet inderdaad denken aan gekristalliseerde bruine suiker, zeker met die gelaagdheid. Ik kan nu nog niet verklappen wat ik aan het maken ben, maar het resultaat komt zeker nog op dit forum.

Wel verdorie zeg, dan moet ik het maar in de gaten houden. Ben dus niet de enige die het gelijkenis zag, oh wee als het een suikerbakje zou worden, dat zou te veel toeval zijn🤣🤣🤣🤣

Misschien dat @kees poortman wel voor u, want hij heeft, naar mijn kennis, zo'n houtvademecum boek, dan van de de pagina van zowel iroko als cumaru een foto van zou kunnen maken en hierzo plaatsen,mits hij dit zou willen? Dacht dan hebt u misschien wat meer info erover, zoals specifieke kenmerken en dat soort dingen, en dat het dan wat gemakkelijker te identificeren zou kunnen zijn. Zou jij dat willen kees? Of denk je dat dat eigenlijk te onhandig is zeg maar via een foto?

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.458
4.388
sucupira vermelho. Ik heb er ooit een buitenkast van gemaakt. Ik moet nog ergens wat stukken hebben liggen. Precies de zelfde kopse kant. Ik weet alleen niet meer precies welk hout het was, maar weet zeker dat het geen iroko was. Kwam uit zuid amerika.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.550
366
Torhout, België
Dag Chevy66, dat is het volgens mij! Het hout heet Angelim vermilho. Bedankt voor de gouden tip. Als ik vergelijk met deze afbeelding hebben we alleszins een hele goeie match, ook qua kopshout:

Bijlagen

• Screenshot_20260614_184501_Chrome.jpg
    Screenshot_20260614_184501_Chrome.jpg
    134 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.550
366
Torhout, België
Angelim vermelho stinkt, dus je neus verteld je of je het goed hebt.
Dat heb ik ook gelezen, de geur van vogelpoep. Zo erg zelfs dat het geen binnentoepassingen heeft. Dat vind ik nu wel meevallen. Aangenaam ruikt het niet, maar goed te verdragen. Jatoba vind ik bv. harder stinken. Of is het dan toch niet Angelim Vermilho?

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
174
125
Omdat @teun van bloemendal het vroeg: bijgaand beide pagina's uit het vademecum, voor wat het waard is.
Cocospalm wordt helaas niet genoemd en Cumaru lijkt mij te donker te opzichte van je eigen foto's
Ja dacht van dat hebben ze ook kenmerken, maar wist zelf niet eens tot hoevere de info in zo'n houtvademecum ging joh, staat dus ook praktische informatie in zoals met schroeven en zo het zou gaan🤔🤓 dit wist ik niet eens

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.550
366
Torhout, België
Bedankt Kees voor het posten van beide houtsoorten. Men vermeldt naamsverwarring met Angelim Pedra, dat botanisch een compleet andere soort is, namelijk Hymenolobium petraeum. Deze houtsoort lijkt nog veel meer op mijn houtsoort, en dat zou ook de afwezigheid van de karakteristieke urinegeur van Angelim Vermelho verklaren. Ook heb ik andere stukjes met zwartere vlekken in het kernhout, ook een eigenschap van Angelim Pedra. Grote kanshebber dus!
Ik ga nog eens een stukje van gekende afmetingen op de weegschaal leggen, om te zien of dit ook qua densiteit een match zou kunnen zijn. Het zou in ieder geval een opluchting zijn mocht er niet af en toe een urinegeur uit mijn werkstuk komen (zeker bij bevochtiging), wat voor mijn toepassing zeer onaangenaam zou zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.