Welke houtsoort?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Ik zou graag willen weten welke houtsoort je moet of kunt gebruiken als je van plan bent om wit af te schilderen. Ik heb op woodworking.nl gezocht op betimmering, interieur en verfkwaliteit maar ik vond het niet.

Op de volgende site vond ik een mooi voorbeeld: http://www.debontespecht.eu/fotogalerij/meubels.
Ga dan naar de 2e pagina met foto's, dan middelste rij en 2e foto van links. Er zijn meer van deze foto's te vinden.

Ik vermoed dat het gespoten is en niet handgeschilderd maar afgezien daarvan vraag ik mij of hiervoor MDF wordt gebruikt of massief hout en (gefineerd) multiplex. Met alleen MDF kun je geen planken maken zou ik zeggen maar de rest eventueel wel.

M.a.w. welke houtsoort leent zich het beste voor dergelijke strakke betimmering?

Als iemand het weet, bij voorbaat dank,

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag André,

Oké, dat wist ik niet. Ik las er meteen wat over bij de Arnhemse Fijnhouthandel.
Het is dus hout van de Tulpenboom. Een prachtige boom, die je wel eens in parken ziet. Je herkent het blad en de bloem meteen. Oude bomen herken je doordat ze een verdikte voet krijgen.

Ik vraag mij hiervan nog af of het duur is in vergelijking met bijv. eiken.

Is het geschikt voor planken/schappen i.v.m. doorbuiging? Overigens . . . . als je de foto's ziet op de site waarvan boven het linkje staat, dan zie je dat de planken die belast worden met boeken toch wel een beetje doorhangen. Volgens mij zijn die planken te dun!


Ja, ik weet dat er nog een André actief is op het forum. Hoewel . . . ik ben zelf niet zo actief, dus is er toch maar één actief.

Mvg,

André
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Met MDF zou je de planken wel kunnen maken als je maar 18 mm dik blijft dan buigt het ook minder door. Het gaat om hoe je de planken aan je zijkanten monteert.

Om het over de foto te hebben, het lijkt mij volgens mij meer gezichtsbedrog vanwege de scheef staande boeken en niet allemaal even groot.

Qua prijs is Yellow Poplar goedkoper als eiken. Yellow Popaler kost ongeveer 1005 per M3 en Europees eiken 3175 per M3

Maar je moet je keuze niet alleen af laten hangen van de prijs maar ook van wat voor afwerking je neemt en wat je mooi vindt.

Groet jeffrey.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben een fan van chileens kers. Soms gebruik ik ook wel mahonie aangezien ik dit soms voor bar weinig geld kan kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.