Welke houtsoort voor robuuste statafel?

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Voor mijn kinderen zou ik voor ieder van hun een robuuste statafel 🍺🍷🍻🍹willen maken. Die blijft buiten staan in weer en wind. Omdat mijn voorkeur uitgaat naar robuust denk ik zelf eerder aan een bladdikte van 6-7 cm dan aan 4 cm.

Maar welke houtsoort?
Is eiken, vanwege zijn karakteristieke wankant, het meest hiervoor geschikt of kan ik beter een andere houtsoort nemen?

Bij voorbaat hartelijk dank, ik ben nl. al een paar dagen aan het prakkiseren welke houtsoort te moeten nemen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.255
1.994
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is eiken, vanwege zijn karakteristieke wankant, het meest hiervoor geschikt
wat bedoel je met 'wankant' ?
elke soort hout heeft de zijne
wel in verschillende breedte, maar die zaag je er af, omdat die onbruikbaar is
de wankant bepaalt de kwaliteit van het hout niet

cfr jelmer
robinia + tamme kastanje zullen het even goed doen

Omdat mijn voorkeur uitgaat naar robuust denk ik zelf eerder aan een bladdikte van 6-7 cm dan aan 4 cm.
dan wordt het even zoeken naar delen met die dikte
ofwel zaag je stroken + lijm je die na 90° draaien
 
  • Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Als het een tafel wordt die op een terras komt te staan, zou ik geen hout gebruiken dat looizuren bevat (eik, kastanje). Deze gaan bruine strepen op de grond veroorzaken. Robinia zou hier minder last van moeten hebben.
Als je het uitzicht van een zwaar blad wil, kan je de rand ook opdikken.Rondom een lat oplijmen/schroeven waardoor je het uitzicht, maar niet het gewicht van zo een dik blad krijgt.
Bij deze houtsoorten uitsluitend RVS bevestigingen gebruiken. Verbindingen moeten de nodige ruimte om te werken krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
221
16
culemborg
Voor mijn kinderen zou ik voor ieder van hun een robuuste statafel 🍺🍷🍻🍹willen maken. Die blijft buiten staan in weer en wind. Omdat mijn voorkeur uitgaat naar robuust denk ik zelf eerder aan een bladdikte van 6-7 cm dan aan 4 cm.

Maar welke houtsoort?
Is eiken, vanwege zijn karakteristieke wankant, het meest hiervoor geschikt of kan ik beter een andere houtsoort nemen?

Bij voorbaat hartelijk dank, ik ben nl. al een paar dagen aan het prakkiseren welke houtsoort te moeten nemen.
Hoeveel mag het kosten? En wat is het ontwerp?
Als het organisch mag ogen dan is robinia prima. Dat werkt nogal dus daar moet je dan rekening mee houden. Als het rechthoekig moet blijven kun je het goedkoop in Douglas uitvoeren of duur(zamer) in akoya.
Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.