Welke houtsoort kiezen

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Hallo,

wil graag zelf een bureaublad maken dat geplaatst gaat worden voor/in een raam. Nu ben ik bang dat het bureaublad ongelijk gaat verkleuren aangezien er een stukje voor het raam en stukje voor de muur gaat zitten. Zijn er houtsoorten die hier beter voor geschikt zijn qua verkleuring of maak ik me zorgen om niks? Had graag een donkerder/bruinere houtsoort gehad met mooie houttekening in.

Raam zit wel op de noordkant, dus nooit directe zoninval.

Voorbeeldfoto:



Waar tafelblad moet gaan komen, vanaf de hoek links tot ongeveer halverwege het raam:

 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
176
0
Duffel, België
Notelaar ? Van nature reeds redelijk donker, en mooie schakeringen erin.
Ik vermoed wel dat je op termijn sowieso verschillen in verkleuring gaat hebben.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
34
0
de verre zuiden
-voor een vensterbank had ik hetzelfde vraag een jaar geleden en kreeg van een welbekende fijnhouthandelaar de antwoord, dat het meestal geen probleem is als hij behandeld wordt en als hij niet nat kan worden (i.e. binnenshuis oke) - heb ik uit bostamarinde gemaakt met matte vernis erop, ziet als nieuw uit na een half jaar
-zeker niet te fel gekleurde houtsoort gebruiken; exotieken zoals padouk of purpleheart gaan sterk verkleuren!
-je zou een al door zonlicht verkleurde plank kunnen (her)gebruiken dan ben je zeker dat er niks verandert;)
-of je zou het omdraaibaar kunnen maken en regelmatig omdraaijen (niet ondersteboven, maar links-rechts dus), dan blijft het uniform verkleurd denk ik.

ideetjes.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
41
0
Notelaar ? Van nature reeds redelijk donker, en mooie schakeringen erin.
Ik vermoed wel dat je op termijn sowieso verschillen in verkleuring gaat hebben.
Notelaar heeft net de neiging om sterk te verkleuren. De kleur gaat van donkerbruin naar meer karamelkleurig onder invloed van uv licht....
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Even deze terug vanonder het stof halen, de houtsoort is dus Mutenye geworden, aangeraden en aangekocht bij Masave hout.

Heb drie mooie delen ontvangen van ongeveer een 500 breed en een 50 dik, lengte 3000mm. Wil er een tafelblad uit halen van 2500mm lang, maximale dikte en een 1000m breed. Mijn originele idee was twee delen aan mekaar te lijmen, en dan als 1 te vlakken met een bovenfrees opstelling. Na veel nalezen op dit forum tot de conclusie gekomen dat dit niet het beste idee is, de delen zijn nogal geschoteld dus ik zou enorm veel dikte verliezen. Bijkomend is ook nog dat de delen gewoon te zwaar zijn om op men eentje te verplaatsen zo!

Plan B is nu de delen te verzagen, te vlakken en terug aan mekaar te lijmen. Gebruikelijk is dan de delen om en om te lijmen om kromtrekken tegen te gaan. Wat jammer is dat dan de houtekening verstoord wordt, is het een idee de delen te verzagen, vlakken en dan gewoon weer tegen mekaar te zetten, dus niet om en om? Eventueel aan de onderkant metalen profilen infrezen en vastzetten om zo kromtrekken tegen te gaan? Wordt dit wel meer gedaan?

En als laatste, is de lijmverbinding sterk genoeg of moet ik gaan kijken naar extra verbinding met zwevende pennen ofzo?

Alvast bedankt voor de info

20190109_190622.jpg
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
167
4
Planken om en om leggen, neem het altijd maar met een korreltje zout. Kom het trouwens nauwelijks tegen bij de tafels in de meubelshowrooms.. Ook bij onze eettafel zijn de planken niet om en om gelegd, niks mis met ons blad en mooi vlak. Zou dus lekker de mooiste kant boven houden...
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Het feit dat je planken geschoteld zijn, zegt toch eigenlijk al genoeg? De theorie omtrent het houtverbreden is niet voor niets zoals die is. Je kunt stoer doen, maar als het dan mis gaat zit je wel met een probleem.

Ik zou zeggen, doe gewoon zoals meubelmakers doen en maak stroken van max 120mm breed en leg die om en om, hart op hart, spint op spint. Minste kans op huilen.

-maarten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.761
19
Riemst
Het feit dat je planken geschoteld zijn, zegt toch eigenlijk al genoeg? De theorie omtrent het houtverbreden is niet voor niets zoals die is. Je kunt stoer doen, maar als het dan mis gaat zit je wel met een probleem.

Ik zou zeggen, doe gewoon zoals meubelmakers doen en maak stroken van max 120mm breed en leg die om en om, hart op hart, spint op spint. Minste kans op huilen.

-maarten
.
Helemaal mee eens.
En wie toch de volledige tekening van het hout wil zonder het risico van scheuren en kromtrekken moet fineren.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
167
4
😂

Ach ja... Verschil van mening, naar mijn mening is het houtvochtpercentage veel belangrijker! Afwerken met Skylt of Trae Lyx, niks aan het handje. Succes! Mooi hout btw! 👌🏼
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
224
4
Mechelen
Als je het hout van bij masave gehaald hebt, wat een betrouwbare houthandel is, kan je dan bij hem eens polsen naar het vochtigheidspercentage en hoe Rick staat tov het idee om het tafelblad als een geheel te houden… niet?
Als het percentage rond de 12% ligt en je werkt je hout af met een middel zoals Rubio of skylt dan zou dat eventueel toch moeten lukken?
Oke ja diegene die zeggen dat je het tafelblad zou moeten verzagen en dan om en om verlijmen hebben eigenlijk wel gelijk, dit is ook wel de regel bij het meubelmaken, maar dan nog, dit kan je toch nog altijd doen moest het volledige blad beginnen schotelen?

Anders zou ik het zonde vinden van het blad, dan had je even goed gewoon planken kunnen kopen :p

groeten,

christophe


Ps: oké net gelezen dat je 2 bladen zou willen verlijmen tot een geheel van 1000 m breed… Ik zou ze dan eerst apart vlakken en dan lijmen, als je dit in 1 geheel zou doen verlies je nog veel meer dikte…
 
Laatst bewerkt:

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Ga toch lekker stoer doen :) :) en de balken wel zagen op 120mm, schaven maar dan terug gewoon tegen mekaar lijmen met de hoop dat de tekening mooi blijft dan. En zoals 'Beickybeer' zegt, mocht het foutlopen en het blad schotelt dan kan ik nog altijd het blad terug verzagen en om en om lijmen.

Alvast bedankt voor de tips, foto's volgen!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.484
9
44
zwolle
www.masave.nl
Toevallig zijn we gisteren begonnen met een vergelijkbaar project in dezelfde houtsoort. De brede delen zagen we eigenlijk altijd op tot smallere delen en daarna lijmen we alles weer tegen elkaar. Mutenye is super mooi maar loodzwaar en echt een uitdaging om te bewerken.

Succes met de bouw, ik vind het enorm leuk dat ik zo het proces kan meemaken .
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Toevallig zijn we gisteren begonnen met een vergelijkbaar project in dezelfde houtsoort. De brede delen zagen we eigenlijk altijd op tot smallere delen en daarna lijmen we alles weer tegen elkaar. Mutenye is super mooi maar loodzwaar en echt een uitdaging om te bewerken.

Succes met de bouw, ik vind het enorm leuk dat ik zo het proces kan meemaken .
Bedankt voor je antwoord, dus jullie lijmen de delen gewoon terug tegen mekaar en niet om en om? Hoe breed houden jullie de delen, ik kan schaven tot 400mm breed maar dat is te breed waarschijnlijk?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.484
9
44
zwolle
www.masave.nl
Het is altijd de keuze tussen wat is het meest stabiel en wat staat het mooiste qua nerf. Hoe breder het hout hoe meer spanning....maar brede planken staan erg mooi in een tafel. Voor een blad van 1 meter breed zijn 4 delen van 250mm mooi natuurlijk. Mocht ik aan de stabiliteit twijfelen dan zagen we smalle stroken.

De nerf kan nog zo mooi zijn, de meeste klanten hebben toch liever een blad dat relatief recht blijft. Als optie kunnen we ook u profielen in het blad infrezen.
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Beginnetje gemaakt, uitgeplozen hoe ik de planken tov mekaar wil gaan verlijmen enzo.

20190126_163448.jpg

Is de eerste keer ik zoiets doe, graag jullie mening/kritiek over mijn plan van aanpak van de verschillende 'problemen'

Deze zou ik gewoon opvullen met epoxy:

20190126_163511.jpg

Hier zou ik het hout wat in de barst zit uitzagen/hakken, dan vlinder of 3 erin en dan epoxy

20190126_163508.jpg

Deze weet ik niet zeker of vlinders nodig zijn of enkel epoxy voldoende is?

20190126_163453.jpg


Ivm epoxy, ik heb in het verleden met west systems epoxy gewerkt, zijn er nog alternatieven, betere prijs, betere kwaliteit,...?

Ivm de vlinders, ik zie op ebay enzo verschillende freesmallen te koop staan voor die vlinders, weet iemand een benelux webshop waar die te koop zijn?

Alvast bedankt voor de tips.
 

jpandriesse

Post veel
17 nov 2009
2.402
34
Het land van Maas en Waal
Epoxy gewoon ff googelen, webshops zoals mr boat / polyestershoppen zijn prima.

Wat betreft kans op kromtrekken, je kan het geheel ook nog altijd van onderaf inzagen, zoals ze dat met vloerdelen ook doen.
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Heb een vraagje ivm werkvolgorde, mijn huidig plan is om de delen op 250mm breed te zagen, dan te gaan schaven tot ze vlak zijn en dan de 4 delen terug aan mekaar lijmen.

Wat is de correcte werkvolgorde voor het opgieten met epoxy en het plaatsen van de vlinders, doe ik dit nu, bij de onbewerkte delen en ga ik dan schaven met de vlinders en epoxy inclusief? Of zaag/schaaf ik beter eerst de delen en doe ik de epoxy en vlinders in een later stadium. Mijn buikgevoel zegt dat ik best nu het ruwe hout stabiliseer met epoxy en vlinders en dan alles in 1 keer zaag/schaaf, maar had graag jullie mening gehoord.

Alvast bedankt, Christof.

Nieuwe beitels zijn aangekomen en kon die natuurlijk niet laten liggen :), beginnetje gemaakt met het opkuisen van de grootste barst in het hout.

20190126_163508.jpg

20190206_205621.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.