Welke houtsoort is dit?

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist dit geweldige forum gevonden en heb me meteen aangemeld.
Ik heet Erik, woon in Middelburg en ben 42 jaar jong ( vandaar de naam Erik1966...). Voor een project heb ik houten
plankjes nodig. Het probleem is, dat ik niet kan bepalen welke houtsoort ik moet gaan gebruiken. Helaas heb ik
maar 1 foto die ik jullie kan laten zien. Hopelijk krijg ik binnenkort meer en betere foto's. Deze zal ik dan ook laten zien,
als ik de houtsoort tegen die tijd nog steeds niet heb kunnen achterhalen.
Het gaat om een oude telescoop die een houten buis als basis heeft. Hij is ongeveer 400 jaar oud en het hout komt
hoogstwaarschijnlijk uit de provincie/regio Toscane, in Italië.
Ik heb enkele vermoedens om welke houtsoorten het zou kunnen gaan, maar ik wil eerst afwachten met welke antwoorden
jullie aankomen.
Ten tweede ben ik op zoek naar oud hout. Tientallen jaren oud. Zoeken heeft pas zin zodra iedereen het eens is over welke
houtsoort het dus eigenlijk gaat....
Ten derde zoek ik een bedrijf of particulier die van dat hout hele dunne plankjes kan snijden ( ongeveer 2,5 tot 3 mm dun ),
zagen of schuren. Ja, dat is erg dun. Vandaar dat het ook erg moeilijk is om iemand te vinden die zoiets kan. Van die plankjes
maak ik dan de onderdelen voor de telescoop. Al het andere snij- en zaagwerk neem ik zelf voor mijn rekening.
Het hout schijnt erg vochtbestendig te zijn want het hout van de originele telescoop is niet vervormd. De telescoop zelf wel,
maar dat kwam door verkeerd gebruik en een recent ongeluk waarbij deze geplet werd.
Er zijn geen aanwijzingen dat het hout kromgetrokken is, noch is enige schimmelvorming of andere vormen van houtrot zichtbaar.
Hopelijk helpt dit soort informatie om de houtsoort te achterhalen. Toen het hout nog nieuw was, leken de nerven enigzins
op dat van vurenhout, maar vurenhout is absoluut niet de houtsoort, dat weet ik zeker.
Oja....de plankjes die ik nodig heb mogen zo'n 25 bij 100 cm zijn, al mag daar gerust plus of min 2 cm van afgeweken worden.
Een lintzaagmachine die balken van 22 tot 25 cm dik aankan zou ideaal zijn. Inclusief een vakman met zeer vaste hand en
een timmermansoog....! ;-)

Alvast bedankt voor de moeite.

Erik.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Erik, in de eerste plaats hartelijk welkom.
Het is moeilijk om via dit fototje vast te stellen wat voor hout het is.
Op internet is het misschien beter mogelijk om te achterhalen hoe ze vroeger zo'n telescoop maakten. Mogelijk is deze telescoop destijds in Italie gebouwd, misschien kan wikipedia je wat verder helpen, door die zoekterm in te vullen, en mogelijk aanwijzingen te vinden die je dichter bij je doel brengen. Het proberen waart.
Ad
 
A

Athanor

Guest
Hallo Erik,

Welkom op het Forum.

Als ik Italië hoor denk ik gelijk aan de olijfboom, die levert mooi "vast" hout. Maar als ik de foto zie krijg ik een associatie met cederhout, wel wat zacht misschien voor een telescoop....? Derde optie zou palmboomhout zijn, dat is erg dicht van structuur, maar ik weet niet of dat op grotere lengtes te krijgen is. Wordt ook voor houtdraaiwerk gebruikt, net zoals olijfboomhout.

Ben benieuwd naar betere foto's en andere reacties.

Groet van Fons
 

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Hartelijk dank voor de hulp alvast. Ik had niet gedacht al zo snel een reactie te krijgen.

En bedankt voor de links.... Die man op de foto...met die telescoop voor hem, op tafel....dat ben ik.
En die mensen - de andere leden van mijn club - weten er nog minder van dan ik ! Haha... Ik ben de enige op de club
(en niet alleen de enige van Nederland maar zelfs van de wereld) die het aandurft EN de mogelijkheden heeft om aan
zo'n gigantisch project te beginnen: het bouwen van een zeer accurate replica van één van de oudste nog bestaande
telescopen; eentje van Galileo Galileï. Omdat er zo ontzettend weinig over deze telescoop bekend is en omdat er zo weinig
over geschreven is, is het achterhalen van de exacte bouwwijze en gebruikte materialen een enorm karwei. Zelfs de mensen in het
museum wisten mij nauwelijks iets te vertellen. Het omgekeerde is waar: ik deed voorspellingen over hoe Galileo deze telescoop
gebouwd heeft en ik heb dat (waar een Amerikaanse filmploeg getuige van was) de Italianen bewezen. Maar zij hebben mij
ook enkele details laten zien die nog niemand wist omdat zij slechts weken daarvoor door de conservator ontdekt waren...!
Daarom betekent dit project ook erg veel voor mij, omdat ik binnenkort nieuwe informatie omtrent deze telescoop openbaar
ga maken. Het vinden en vaststellen van de juiste houtsoort is voor mij dan ook van hoogstaand belang.

Dat gezegd hebbende, wil ik terugkomen op mijn opmerking over vurenhout. Ik had de goedkope soort in gedachten, met knoesten
en grove nerven.
Ik ontdek zojuist (ik ben een leek op dit gebied, dat mag duidelijk zijn) dat er meerdere soorten, of beter gezegd, versies zijn
van vurenhout. Er is blijkbaar ook een soort met fijne nerven die erg dicht bij elkaar staan, net zoals op de foto.

Na het verzamelen van voorbeelden van hout valt mij op dat naaldbomen het dichtst in de buurt komen bij de houtsoort
die Galileo gebruikte. Ook dát was hout met lange, dunnen nerven die dicht bij elkaar staan. Het beste wat ik nu
kan doen is het verzamelen van echte stukken hout. Ik had in gedachten :
- Den
- Spar ( Vuren )
- Taxus
- Lariks
- Iep

Volgens de plaatjes op internet komen al deze soorten aardig of zelfs heel dicht in de buurt bij de houtsoort die ik nodig heb.

Als ik fouten maak, of een rare opmerking, corrigeer me dan gerust. Ik zoek hulp bij de experts, daarom heb ik me hier ook
aangemeld !

Ik ga zeker een boek schrijven over het bouwen van deze replica. Ik bouw er meerdere. En ik werk alleen met de beste
vaklui van Europa. Wie mij de juiste informatie kan verschaffen zal vermeld worden in het boek! En via de website
van mijn club kan je dan rekenen op wereldwijde belangstelling, vooral omdat er nog nooit een accurate replica gebouwd
is van deze telescoop. Dankzij vele verhalen en mailtjes weet ik dat veel mensen uitkijken naar mijn bevindingen omtrent
de telescoop.
Ik ben één van weinigen die de grote eer te beurt viel om deze telescoop niet alleen op te meten, maar ook om deze letterlijk
van binnen en van buiten te mogen zien en fotograferen. Iets waar ik zeer...zeer trots op ben.

Wacht....waar waren we ook al weer gebleven.....? Hout, toch?

Ik wacht in spanning op jullie antwoorden.

Erik.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Erik,

Als je het echt zeker wilt weten ga dan eens langs bij een universiteit die ook onderzoek doet naar hout, bomen. Die hebben genoeg aan een heel klein stukje en kunnen je perfect de houtsoort meedelen.

Mvg,

Geert
 

tuoh

Oud hout
Hallo Erik,

Afgaand op de foto kan je Taxus en Iep al van je lijstje schrappen, Taxus heeft een rose-rode kern met zwarte strepen, en Iep of Olm heeft een meer uitgesproken nerf en is donkerder van kleur.

Ik denk sowieso meer aan een naaldhoutsoort, en meer specifiek aan Lariks of Lorken, deze houtsoort heeft een fijnere nerf en is ook wat harder en duurzamer dan Vuren.

Lariks is binnenhuis wel een heel stabiele houtsoort, en op Taxus na de duurzaamste naaldhoutsoort in Europa. Lariks kom je in heel Europa tegen, ook in de Alpen.

Probeer eens een staaltje van Lariks te pakken te krijgen, dan zie en voel je het hout.


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Erik, erg leuk verhaal, houd ons op de hoogte van je vorderingen. Als houtsoort dacht ik zelf aan cipres, een lichte zeer duurzame houtsoort die veel voorkomt in de landen om de Middellandse zee. De stukken cipres die ik hier heb liggen lijken in de verte wel op vuren, maar om mee te werken veel fraaier hout.

jaap
 

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Hallo allemaal,

De beste wensen en veel gezondheid voor 2009. Dit is - zo heb ik gemerkt - een vrij nieuw forum en blijkbaar is
er behoefte aan zo'n forum. Ik ben één van die mensen die er behoefte aan heeft. Er is genoeg talent en kennis in
Nederland, dus ik ben blij dat ik een Nederlandstalig forum heb gevonden en niet weer mijn heil in het "buitenland"
moet gaan zoeken.
Bedankt voor de fijne reacties, al zo snel. Het probleem met de telescoop was, dat ik hem alleen van dichtbij
mocht zien. Aanraken was verboden, dus ik heb ook geen idee wat de telescoop weegt. Ook dat zou een hele
leuke aanwijzing zijn geweest, al moet men wel in gedachten houden dat deze telescoop al bijna 400 jaar oud is.
Verder is hij helemaal met leer bekleedt en slechts de uiteinden tonen het hout waarvan hij gemaakt is, als men
de lenshouders afneemt. Ik was zo onder de indruk van de hele gebeurtenis en de grote eer die mij te beurt viel,
dat ik in de roes vergeten ben om meer foto's te maken van de uitstekende delen hout. Maar ja, als het goed is komen
er nog meer foto's mijn kant op, dus ik hou de moed er in.

Op de foto staan de nerven erg dicht bij elkaar. Ik tel er ongeveer eentje per millimeter. Nu hangt het er erg van af
hoe het hout gezaagd is. Het is uiteraard goed mogelijk dat een ander stuk hout, dat van dezelfde stam
afkomstig is, veel bredere nerven heeft die dan ook nog verder uit elkaar staan. Maar ik denk dat dit detail ( de
nerven die dicht bij elkaar staan ) een hele belangrijke aanwijzing kunnen zijn, want ik heb nog niet veel bomen
gevonden waarbij dit het geval is.

André zou gelijk kunnen hebben. Taxus en Iep zouden best wel eens van de lijst gehaald kunnen worden. Het hout van
de telescoop is nu iets donkerder dan 400 jaar geleden. De kleur van het hout toen het nieuw was moet op dat van
Vuren geleken hebben. Met eigen ogen zag ik er geen rode of zalmkleurige tinten in. Alleen maar
een "standaard" lichte houtkleur, denk aan licht oker.
De nerven waren iets donkerder en waren iets bruiner, zelfs een vleugje oranje. Cypressehout kan ook bij het lijstje.
Ook die bomen groeiden toen in Toscane.
Binnenkort krijg ik enkele stukjes hout. Dan kan ik een betere analyse gaan maken.

Iedereen bedankt zover !

Erik.
 

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Binnenkort weer een berichtje over de voortgang van het project!
Intussen heb ik al weer heel wat interessante informatie verzamelt, zoals het bepalen van de houtsoorten (Galileo gebruikte er meerdere),
een fabrikant die mij de benodigde houtsoorten kan leveren (oud hout, reeds in dunne plankjes gezaagd!!) en het tekenen van de figuren
gaat ook voorspoedig.
Op het glas voor de lenzen na heb ik binnenkort alles wat ik nodig heb voor een perfecte replica ! Ik hoop dan ook binnenkort de eerste
proefstukken te gaan bouwen, onmiddellijk gevolgd door de bouw van de definitieve versies.

Dit weekeinde zal ik nog wat foto's plaatsen en wat meer vertellen over de bouw.


______
Erik.
 

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Hier zijn enkele foto's uit Italië. Ik kreeg 58 kopieën die helaas bij lange na niet zo goed zijn als de originele afdrukken.
Deze heb ik in Florence in mijn handen gehad. Ze wilden mij wel kopieën geven, maar alleen kopieën van de afdrukken, gemaakt op hun
- helaas niet al te beste - kopieerapparaat....
De kopieën, al zijn ze gelukkig wel op A4 formaat afgedrukt, zijn erg rood en redelijk onscherp. Gelukkig heb ik mijn eigen foto's nog en
de vele aantekeningen die ik daar ter plekke maakte.

Soms zitten dingen wel eens tegen in het leven en soms zit het ineens enorm mee. Al maanden zit ik na te denken waar ik in hemelsnaam het juiste
hout vandaan kan halen. Het moet de juiste houtsoort zijn en het moet per sé oud, uitgewerkt hout zijn, of op z'n minst 10 jaar oud.
Nu zat ik laatst naar vaklui te kijken op internet - YouTube bevat vele leuke fimpjes - die allerlei leuke dingen van hout aan het maken waren
zoals gitaren, violen, etc.. Eén van die mensen liet een stuk hout zien dat in tweeën gekliefd werd en rug tegen rug gelijmd werd om
zodoende de basis te maken voor de achterkant van de klankkast.
De camera zoomde in en de man vertelde welke houtsoort het was en waarom hij deze houtsoort gebruikte. En toen wist ik het:
dit is het! Meteen schoot mij te binnen dat wij hier in Middelburg een beroemde violenbouwer hebben: Johan Jacobs. Die man kan mij
verder helpen, dat weet ik zeker. Een telefoontje en een mailtje later (met foto's in de bijlage) stond ik bij hem in de werkplaats. Hij had twee
stuks vurenhout die niet geschikt waren om violen van te bouwen. Ik mocht ze hebben om er mee te experimenteren.
Ook gaf hij me een adres in Zwitserland waar hij zijn hout haalde. Een droom kwam uit: het was één van de weinige topbedrijven in Europa
die topkwaliteit hout leveren aan alle muziekinstrumentenmakers.
Ook met hen ben ik inmiddels aan het onderhandelen, wij mailen nu over mijn wensen en de mogelijkheden die zij kunnen bieden. Als bonus hebben
zij hout in vele verschillende soorten en kwaliteiten waardoor de prijs ook nog eens erg laag is. Omdat er geen enkel stukje hout zichtbaar
zal zijn als de telescoop klaar is hoef ik geen onbetaalbare Masters Quality hout te hebben, AAA, AA en A zijn nog steeds te goed en te
duur voor mij. Ik denk eerder aan klasse B, C of zelfs D, als zij het hebben. Maar ik zoek echter ook weer geen "afval", begrijp me goed !
Het moet nog steeds mooi hout zijn, want ik heb de telescoop in het echt van dichtbij gezien en Galileo gebruikte echt mooi hout voor de
telescoop, dat weet ik nu zeker.

Voor wie geïnteresseerd Is, dit is de website van het bedrijf:
http://www.tonewood.ch/

Bekijk ook de pagina Moon Wood eens. Hele aardige filosofie hebben die mensen. Ze tonen veel respect voor de natuur en houden eeuwenoude
tradities in ere.

Maar ja......dan nu de vraag: is er iemand daar buiten die mij met (grote) zekerheid kan vertellen welke houtsoorten er op de
foto's te zien zijn ?
De ring is van een heel andere houtsoort dan de soort waar de buis van gemaakt is, dat is zeker.

Laat maar eens wat horen.


________
Erik.

Attached files
 

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Weer even een update.

Ik heb besloten om vurenhout van hoge kwaliteit te gebruiken. Het hout heb ik in Zwitserland besteld en zal een dezer dagen bezorgd worden.
Wat de ringen betreft: het kon haast niet mooier. Van een lokale restaurateur heb ik twee platen fineer gekregen van 110 jaar
oud populierenhout. De platen zijn 5 mm dik maar dat is geen probleem. Afschaven is zo gebeurd. Kijk maar eens naar de foto
hieronder. Ik vond een gedeelte op de plaat die precies leek op het hout van het origineel. Galileo gebruikte populierenhout voor de
ringen, dat is vrijwel zeker.

Binnenkort meer.

Attached files
 

Loncke

Nieuw lid
8 sep 2009
2
0
Je kan er zeer fijnjarig vuren (sparren) voor gebruiken, dat hout wordt ook gebruikt voor de bouw van strijkinstrumenten. Ik heb hier thuis nog 'potloodceder liggen maar wel met dikke jaarringen. Ik verzaag veel hout om er fineer van 2mm dik van te maken voor mijn inlegwerk (marqueterie). Ik kan de plankjes voor jou dus wel zagen.
Jony
 

Erik1966

Nieuw lid
29 dec 2008
8
0
Loncke, bedankt voor het aanbod, maar ik heb intussen alles al geregeld.

Wat mijn project betreft:
Ik zoek alleen nog plankjes populierenhout. Die zullen toch niet zo moeilijk te vinden zijn, denk ik.
In de bijlage staan weer wat foto's van de voortgang. De lenshouders zijn ditmaal de definitieve versies.
Ik heb al meerdere testversies gebouwd en tijdens de bouw ontdekte ik dingen die verbeterd konden
worden. Daar zijn testversies ook voor, dacht ik zo.
Tijdens de bouw maak ik een tekening van de telescoop. Een doorsnede. Het één helpt het ander, want
al doende ontdek ik fouten en pas het aan. Uiteraard moet ik dan wel eerst op zoek naar bewijs op foto's.
Uiteindelijk bereik ik zo wel een uiterste precisie, wat ook nodig is om een zeer nauwkeurige replica te
maken. Tevens kan ik de wereld straks een hele mooie tekening tonen van het innerlijk van deze telescoop.
Nog nooit heeft iemand zo diep gegraven om uit te zoeken hoe deze telescoop nu eigenlijk gebouwd is.
Het was (en is nog) nieuw en heel bijzonder voor mij om met echt 400 jaar oud papier en marmerpapier
te werken en om het te lijmen met tarwelijm. Zelfgemaakt, net als men vroeger deed. En het is zo
ontzettend makkelijk en goedkoop om te maken !
Ik zal binnenkort weer wat foto's plaatsen.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.