"Dit is barnwood (soort den),
Gewoon, tand en groef![]()
Zonder vellingkantjes eraan gefreesd is de verbinding inderdaad nauwelijks te zien.
Hoop dat de tand lang genoeg gefreesd is om het werken van het hout de baas te kunnen.
De gevelbekleding zoals geplaatst op de foto zal, afhankelijk van de oriëntatie, serieus onderhevig zijn aan krimp en uitzetting. Dat "strakke" kan dan snel weg zijn.
Dat vergrijzen gebeurt bij nieuw hout niet veel anders dan bij hout als op de foto.
Nieuw lariks laat ook nogal wat kleurverschillen zien tussen de verschillende planken.
Zoiets was ik dus ook aan het denken, maar zoals Tuoh aangeeft gaat dit misschien toch werk voor niets zijn ivm vergrijzing.Branden en borstelen daarna voor het verschil evt een aantal planken beitsen...
Ps: in plaats van tand en groef is een halfhoutse sponning beter bestand tegen werken van het hout. Tenminste als de planken dan in het zicht gespijkerd worden. spijkeren op 1/4 van de houtbreedte van de zichtbare randen. Elke plank kan dan onafhankelijk van elkaar werken.
Welke breedte dient dergelijke halfhoutse sponning dan genomen te worden bij pakweg 20 cm brede planken?
Een 40 tal planken eventueel zelf te frezen lijkt me nog goed te doen.
Moet er wel bij vermelden dat het in mijn geval onder de veranda komt, dus wel onderhevig aan wind, kou en warmte maar niet aan regen. Met een week of tien verwacht ik hier zo’n beetje mee klaar te zijn