Welke houtsoort/dikte en waar verkrijgbaar.

Kisajera

Nieuw lid
30 dec 2025
17
2
Zuid Limburg
Ik ga 3 kastjes maken en ben (met behulp van dit forum) er over uit hoe. Nu was ik echter op zoek naar 18mm berken b/bb (het liefst ergens waar ze zagen) maar zowel online als bij de houthandel hier is deze dikte alleen maar in cp/cp te krijgen momenteel. Alleen 9 en 12 zijn te krijgen.

Nu ben ik naar de bouwmarkt geweest en het enige wat een beetje mooi en gelijk uitzag was de powerplex bij de hornbach. Ook de multiplex berken bij de gamma was redelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe die van binnen uit ziet en omdat ik toch de kantjes aan de voorkant zie op het kastje is dit wel belangrijk.

Dus mijn vraag. Stap ik over naar een andere dikte. Of blijf ik in dezelfde dikte en naar een andere hout/multiplexsoort, of is de powerplex bij de hornbach ook goed.
Onderstaand moet het worden het gaat om een kastje van 90cm breed en 2 van 75cm breedIMG_2591.jpeg

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
161
118
Oosterbeek
Heb onlangs het e.e.a. gemaakt met het berken multiplex van de Gamma en dat is weliswaar niet watervast verlijmd, maar voor binnengebruik meer dan voldoende kwaliteit.
Als je koopt, wel alle platen uit het vak halen, want soms zitter er minder mooie tussen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.984
2.879
Klein-Brabant, Vlaanderen
tenzij een collega een tip kan geven voor een houthandel in jouw buurt met de gewenste platen

dit draadje zou jou kunnen helpen

als de zaagkanten zichtbaar blijven, dan heb je meestal veel lagen nodig (bij 18 mm 13 denk ik)
+ de plaat is duur

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.891
1.364
Omgeving Leiden
Powerplex zou ik niet gebruiken voor het kastje. Tussen de lagen vaak luchtbellen en ook lagen die slordig over elkaar heen zijn gelegd. Zaagkanten zien er daardoor vaak niet uit. Bovendien zijn de toplagen flinterdun.

2 x 9 = 18. En meer werk natuurlijk, maar je kan dan b/cp kiezen en de mooie kanten buiten houden.

12 mm kan ook, de horizontale legplanken dan van een opstaande rand voorzien zodat die niet doorbuigen.
Voor de verticale is 12 mm dik zat.

En zoals genoemd, je platen gewoon uitzoeken. Soms heeft een andere vestiging/ bouwmarkt een andere kwaliteit in de schappen staan.

Van laten zagen in de bouwmarkt moet je geen verwachtingen hebben.
Het is zelden aan de opgegeven maat, en vaak raggen de bijbaanmedewerkers er een bot blad doorheen.

rinus

Post veel
13 nov 2011
890
205
Heerde
marinusvannorel.nl
Powerplex van de Hornbach moet je van wegblijven. Ook met een scherpe zaag en zaagsnede afplakken voorkom je niet alle problemen. Verder prima te spreken over Hornbach, maar met dit spul valt niet te werken (door mij)
Maar de powerplex lijkt qua kleur toch erg op merantie? Dan kun je toch gewoon bij bv Jongeneel of zo terecht en als ze het in het filiaal zagen is de prijs ook niet al te gek.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.108
1.072
Antwerpen
Er is een reden waarom Gamma, Brico en Horbach zo goedkoop zijn en dat is omdat ze vaak/meestal mindere kwaliteit verkopen (omdat de klant er om vraagt in de constante 'race to the bottom')
Dus als je voor iets betere kwaliteit wilt gaan (betere dekfineer, meer lagen fineer, geen lucht in de MP, etc etc), ga dan naar een echte houthandel in je buurt en koop daar je populier, berk of beuk MP (meubelkwaliteit).
Kost iets meer maar je gaat er veel langer plezier van hebben en het verwerkt veel gemakkelijker.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
277
109
Zaanstreek
een beetje (fijn)houthandel kan je prima 15 of 18mm in degelijk plaatmateriaal leveren. Lukt dat niet, kan je bijvoorbeeld Okoumé halen bij een bouwmaat of fijnhouthandel. Beuken multiplex is ook nog een optie.

heb je een kvk? dat maakt het een stuk makkelijker

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.522
559
Etten-Leur
Ik ga 3 kastjes maken en ben (met behulp van dit forum) er over uit hoe. Nu was ik echter op zoek naar 18mm berken b/bb (het liefst ergens waar ze zagen) maar zowel online als bij de houthandel hier is deze dikte alleen maar in cp/cp te krijgen momenteel. Alleen 9 en 12 zijn te krijgen.

Nu ben ik naar de bouwmarkt geweest en het enige wat een beetje mooi en gelijk uitzag was de powerplex bij de hornbach. Ook de multiplex berken bij de gamma was redelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe die van binnen uit ziet en omdat ik toch de kantjes aan de voorkant zie op het kastje is dit wel belangrijk.

Dus mijn vraag. Stap ik over naar een andere dikte. Of blijf ik in dezelfde dikte en naar een andere hout/multiplexsoort, of is de powerplex bij de hornbach ook goed.
Onderstaand moet het worden het gaat om een kastje van 90cm breed en 2 van 75cm breed
een beetje (fijn)houthandel kan je prima 15 of 18mm in degelijk plaatmateriaal leveren. Lukt dat niet, kan je bijvoorbeeld Okoumé halen bij een bouwmaat of fijnhouthandel. Beuken multiplex is ook nog een optie.

heb je een kvk? dat maakt het een stuk makkelijker

Kijk eens bij ‘opmaatzagen.nl’

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
277
109
Zaanstreek
ja zo heb je ook adzaagt.nl maar die services rekenen wel echt de hoofdprijs hoor, kanonnen!
Misschien heb je meer succes door eens te zoeken naar een meubelmaker in de buurt en daar eens binnen te stappen. "als jij weer platen gaat bestellen, kan je dan voor mij wat meenemen?" Je hebt meer kans bij een klein bedrijfje dan een grotere firma waar het door 6 handen gaat voor een plaat in het magazijn ligt.

Kisajera

Nieuw lid
30 dec 2025
17
2
Zuid Limburg
Bedankt voor alle reacties! Powerplex laat ik dan achterwegen! Ik heb een kvk maar de bouwmaat hier heeft ook alleen cp kwaliteit. Ook bij de online zaag webshops is alleen cp te krijgen. Wel is er populieren of beuken in b/bn kwaliteit, is dit ook geschikt voor mijn project? Ik heb er geen ervaring mee. Ook berken met fineer maar dat kost over de 200eu per m2 wat ik echt belachelijk vind.. bij adzaagt betaal je zelfs 300 euro, wat een prijzen.. ik ben bij de gamma gaan kijken maar van de 4 platen die ze hadden was er één prima en de rest krom met veel beschadigingen helaas.

rinus

Post veel
13 nov 2011
890
205
Heerde
marinusvannorel.nl
Op een beurs stond een keer altripan.com met berkenmultiplex in stroken. Het zou via de reguliere houthandel geleverd kunnen/gaan worden.

Misschien dat zij je een leverancier kunnen aanbevelen in je buurt. Kun je daar eens kijken en ons laten weten of het wat is.

PHOTO-2025-02-05-14-41-15.jpg

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
161
118
Oosterbeek
Als je meerdere Gamma's in de omgeving hebt, kan het lonen om ook in andere filialen te kijken.
Voor het project dat ik noemde heb ik zowel in Arnhem, als in Ede gehaald. Maar dat is voor mij eenvoudig te combineren met (auto)ritten, dus geen probleem. Misschien dat niet iedereen dit makkelijk kan doen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.