Welke houtsnij messen?

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De opmerking van @ornament heeft mij wel wat aan het denken gezet over flexcut. Ik zag pas nog een instagram-post van een houtsnijder die erg toffe dingen maakt (Login • Instagram) en enthousiast flexcut spullen demonstreerde. Het was voor mij reden het ook weer eens te proberen, maar weer werd ik er niet blij van. Ik heb het geprobeerd met zacht en hard hout, grote en kleine stukken.

Vermoedelijk heeft flexcut gewoon een geweldige marketing afdeling en sponseren ze voldoende mensen om het beeld neer te zetten van een geweldig product.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament
Ik ga mee met de meningen die hier boven zijn gedeeld.

Wil je serieus een houtsnij werkstuk maken heb je goed gereedschap nodig wat daarvoor van toepassing is.
Wil je onderweg of op vakantie iets snijden komt misschien een mes als dat van flexcut van pas . Deze is dan mogelijk weer makkelijker dan het oude zwitsers zakmes, hoewel er ook mensen zijn die daarmee prachtige kunstwerken kunnen fabriceren.

Blijft volgens mij het antwoord op Bart zijn vraag dat hij gereedschap aan moet schaffen wat functioneel is voor wat hij wil gaan maken. Dat zal dus uiteindelijk zijn uitgangspunt moeten zijn. Moeilijk dus om op voorhand te zeggen welk mes, guts of beitel voor hem het beste is. Het blijft uiteindelijk zijn eigen keuze of voorkeur waar mee hij wil gaat werken en het budget is daar zeker en onderdeel van.

Feit blijft dat kwaliteits gereedschap duur is maar wel zeer functioneel, duurzaam en goed hanteerbaar .


Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
. Veritas verkoopt ook een mes met vervangbare mesjes.
Ik heb een grondige hekel aan erzats gereedschappen zoals die met vervangmesjes.
Meestal zijn die ook wat slapper, breekbaarder. Het is voor mensen die het slijpen niet willen leren, wat toch gewoon fout is.

Meestal blijven de gebruikers dan ook te lang doorwerken met het mesje (dus reeds te bot) , alvorens het te vervangen. Slechte resultaten en het gevaarlijke werken met gereedschap dat bot is, zal het resultaat zijn.

Ook schaven met vervangmesjes vind ik niets.

We zijn natuurlijk nieuwsgierig naar wat Superbra in huis zal halen.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Even een update over mijn gereedschap aankopen: uiteindelijk ben ik gegaan voor deze set van Beavercraft en het Veritas houtsnijmes dat Meron ook in gebruik heeft. Mijn vrouw had me gevraagd om zelf een vaderdag geschenk uit te zoeken en dan leek dat luxe setje met mooi foudraal me wel geschikt. Het heeft alles wat nodig is om te beginnen, inclusief een strop en pasta en ik kijk er al naar uit om het mee te nemen op vakantie deze zomer. Het Veritas mesje leek me perfect voor detailwerk. Samen een bescheiden investering die hoop ik toch bruikbaar zal blijken.

Verder zal ik gebruik maken van een setje Narex beitels die ik al had. In eerste instantie veel oefenen om de basistechnieken en (vooral) het scherp houden van het gereedschap onder de knie te krijgen. Later dan wat ambitieuzere projecten. Ik droom al van een kerststal en een rummikub spelset.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
@meron : heb je bij het werken aan je "eitje" je werkstuk altijd vastgeklemd? Ik vroeg me namelijk af of een snijbestendige handschoen aan te raden is en of zo'n ding wel soepel genoeg is om fijn werk te doen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@meron : heb je bij het werken aan je "eitje" je werkstuk altijd vastgeklemd? Ik vroeg me namelijk af of een snijbestendige handschoen aan te raden is en of zo'n ding wel soepel genoeg is om fijn werk te doen.
Ik houd het stuk altijd in de hand, of op tafel, waarbij ik hem met één hand op de tafel geklemd houd. Het is wel echt zo dat wat ik doe niet goed vergelijkbaar is met het klassieke houtsnijden. Ik maak zulke kleine bewegingen (met weinig druk), dat het bijna uitgesloten is dat ik mijzelf snij.
Bij wat eerdere houtsnijwerkjes (vooral de poppetjes), heb ik mijzelf wel soms gesneden. Dus een handschoen is vast verstandig. Maar ik heb er nog nooit eentje aangehad, dus kan weinig zeggen over hoe fijn het werkt.

Overigens maak ik ook veel gebruik van het veritas houtsnijmesje, maar dan voornamelijk voor het priegelen in spleetjes. Als je echt stukken hout wil afsnijden, dan heb je iets zwaarders nodig.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Even mijn ervaring delen als het gaat om handschoenen. Ik werk altijd zonder. En ja, in de eerste maanden had ik elke week een of twee pleisters nodig. Dit komt voornamelijk voort uit 'onhandigheid' / 'beginnerservaring'. Inmiddels werk ik 3 jaar zonder en nooit meer gesneden. Mijn leercurve is stijl omhoog gegaan door schade en schande :sick::). Zonder handschoenen denk ik veel meer na over wat ik doe.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een grondige hekel aan erzats gereedschappen zoals die met vervangmesjes.
Meestal zijn die ook wat slapper, breekbaarder. Het is voor mensen die het slijpen niet willen leren, wat toch gewoon fout is.

Meestal blijven de gebruikers dan ook te lang doorwerken met het mesje (dus reeds te bot) , alvorens het te vervangen. ...

Even om te relativeren; ik snap wat je bedoelt, maar het hoeft niet zo te zijn. Ik gebruik een 10-049 Stanley mesje met vervangbare mesjes om lijnen mee af te tekenen in het meubelmaken. Gekocht vanwege de goede ervaring ermee van Paul Sellers. Het ligt plezierig in de hand, het blad is dun waardoor je er fijn langs kunt kijken, en ik slijp het gewoon net als andere messen/beitels. Afgelopen lente is het eerste blad na 6 jaar gebruik afgebroken, waarna ik het vervangen heb (en meteen het nieuwe blad opnieuw geslepen:) ).

Als het Veritas mes prettig in de hand ligt en goed snijdt, zie ik weinig reden om de blaadjes niet zelf te slijpen.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Dag allemaal. Even een (trieste) update over mijn ervaringen met mijn nieuwe gereedschap. Ik heb tot nu weinig tijd gehad en heb alles meegenomen op vakantie. Lekker drie weken tijd om veel uit te proberen. Ik had een kistje gemaakt om alles mooi in op te bergen. Gisteren is ons vakantiehuis afgebrand en alles is in het vuur gebleven. Gelukkig geen gekwetsten. Ondertussen heb ik wel geleerd wat ik weinig of niet gebruikte. Jammer genoeg geen foto's van wat ik al geprobeerd had. Volgt later wel als ik nieuw gereedschap besteld heb.

Groetjes,
Bart
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Sebasel en bakkiet

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Aj, da's niet goed en geen ontspannende vakantie. Gelukkig geen mensen gewond. Ben wel benieuwd naar je ervaringen over het gereedschap.
Wel een goed argument om te gaan beeldhouwen met steen ipv hout....
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Vergoeding door de verzekering komt wel in orde maar het is heel wat administratief gedoe. Ook heel emotioneel want je bent plots bijna alles kwijt.
Wat betreft de tools: een gewoon whittling mes en een 22 mm guts. Ook een simpele 6 mm steekbeitel (zoals Meron). Het Veritas mes heb ik nog niet aangeraakt. Ik sukkel nog wat om de guts scherp te houden.
Waarschijnlijk zal ik niet opnieuw een set kopen maar gewoon de losse stukken van een beter merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
We zijn inmiddels weer een paar maanden verder, hoe bevalt je nieuwe gereedschap?

Mijn ervaring, ik heb ook de beavercraftset gekocht die jij had (al vermoed ik dat die in het vakantiehuisje verloren is gegaan), maar ik ben er niet helemaal tevreden mee. Het setje kan ik scherp houden door te stroppen, maar de bevestiging in het handvat is erbarmelijk, er zit speling op, en bij 1 mes is het heft er zelfs een keer half uitgegaan. Het feit dat een plat heft in een rond gat in het handvat is geplaatst en niet geborgd is, helpt natuurlijk absoluut niet. Voor mij in elk geval niks meer van beavercraft (of flexcut, volgens mij is dat gewoon een rebrand). Ik ga op zoek naar messen niet in set verkocht, zoals die bv van Pfeil.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
We zijn inmiddels weer een paar maanden verder, hoe bevalt je nieuwe gereedschap?
Ik heb erg weinig ervaring kunnen opdoen met de Beavercraft messen. De nieuwe messen van Pfeil zijn goed. Goed scherp te houden en ze liggen vrij goed in de hand. Ik merk wel dat ik vaker naar de beitel grijp (model 1s-8). Ligt perfect in de hand en is gemakkelijk vlijmscherp te houden. Mogelijks komt er nog eentje van dezelfde soort bij maar dan smaller, 4mm of zo. Maar voorlopig kan ik nog prima uit de voeten met wat ik nu heb.

Voor de Pfeil beitels dus absoluut een volmondige ja. De messen vind ik gewoon ok, maar dat ligt misschien eerder aan mijn voorkeur voor beitels dan aan de kwaliteit van de messen op zich.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.