Welke houtlijm voor grote oppervlakten?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.625
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt!
Ik heb ook met deuvels en black en Decker gewerkt. Altijd ellende en net niet. Domino werkt ideaal.

Maar ik ga de discussie niet aan of die het geld waard is. Als het patent afloopt komen er heel goed goedkopere modellen demonie. Want lastig is het niet. Wel slim!
Nee dat is voor iedereen anders. En maak je niet druk, wees blij met je fouten, want je ziet ze nooit weer! Volgende keer ben je voorbereid ;-).
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan
J

j1eke

Guest
Ja, het is een heel keurig bed geworden. Zelf zie je altijd problemen, maar elke keer leer je wat bij en wordt het lijmen minder stressen.
Elke keer even controleren of alles vlak en recht is na het lijmen en zo niet dan maar wat meer klemmen erop en moet de rest maar even wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

jorisvh

Post veel
ziet er mooi uit!
Het lijmen is niet helemaal goed gegaan. 1 verbinding staat een beetje open omdat ik twee lijmklemmen moest gebruiken om te klemmen. (Te breed voor mijn klemmen)
Daardoor is 1 poot van het hoofdeind beetje schreef gaan staan. Wat had ik hier aan kunnen doen?
met 2 klemmen tegen elkaar riskeer je dingen uit het vlak te trekken.
voor stukken die lastig te klemmen zijn wegens te groot, te scheef, te weinig klemmen, … gebruik ik spieën.
enkele blokken op de werkbank schroeven (of op een ander stuk hout als die te mooi is) waar het stuk ruim tussen past en wat spieën er tussen meppen tot alle kieren mooi dicht zijn en de geometrie klopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke en antwerpenpjvan
J

j1eke

Guest
Mmm, in mijn ervaring is de verwerkingstijd van cascamite niet 'beter' dan van PVAc lijmen,...
Vreemd. Ik heb altijd het idee dat je veel langer de tijd hebt om dingen nog aan te passen. Het smeert de verbinding ook meer, waar PVAc veel meer de neiging heeft onder druk te gaan kleven.
 
J

j1eke

Guest
ziet er mooi uit!

met 2 klemmen tegen elkaar riskeer je dingen uit het vlak te trekken.
voor stukken die lastig te klemmen zijn wegens te groot, te scheef, te weinig klemmen, … gebruik ik spieën.
enkele blokken op de werkbank schroeven (of op een ander stuk hout als die te mooi is) waar het stuk ruim tussen past en wat spieën er tussen meppen tot alle kieren mooi dicht zijn en de geometrie klopt.
Ja, voor deuren en dergelijke vind ik dit ook nog steeds het meest prettig. In het begin kon ik geen grote lijmklemmen betalen en deed ik het zo. Nu ik de lijmklemmen wel heb doe ik het nog steeds op een tafel met wiggen (of in een opsluitbank, maar die heb ik niet altijd ter beschikking).
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
754
Enschede, Twente
Vreemd. Ik heb altijd het idee dat je veel langer de tijd hebt om dingen nog aan te passen. Het smeert de verbinding ook meer, waar PVAc veel meer de neiging heeft onder druk te gaan kleven.
PVA trekt een film-achtig vel een tijdje na het aanbrengen. Cascamite lijkt me wat langer vloeibaar te zijn. Misschien zit daar het verschil in. (Als het 'vel' te dik en hard is, is de lol voorbij bij PVA.)
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wellicht een verschil in wat er gelijmd wordt. Ik zou me voor kunnen stellen dat bij verlijmen van grote vlakken een PVAc sneller 'grijpt' (letterlijke vertaling van engels 'grabs'), en dus moeilijker herplaatsbaar is, dan cascamite (hoewel dat juist bij cascamite ook afhankelijk zal zijn van hoe het is aangemaakt - verhouding lijm /water, en hoe droog/waterabsorberend het hout is - volgens mij heeft cascamite meer 'last' van ontwatering door te droog/zuigend hout dan PVAc), terwijl het bij het samenlijmen van lange, hele dunne strips (splitcane hengels) weinig uit maakt.

Mijn ervaring met splitcane is dat bij lijmen met PVAc of met cascamite, je na insmeren en wikkelen, wat bij elkaar een 10 minuten vergt per hengeldeel, de zaak zo 'vast' zit dat er geen mogelijkheid meer is voor 'nat richten' - alle krommingen die er na het binden in zitten kun je alleen nog na uitharden onder verhitting weer recht krijgen. Bij lijmen met een (industriele) epoxy - wat sowieso tegenwoordig mijn voorkeur heeft - zit er na binden nog voldoende beweeglijkheid in de lijmnaden om nat te richten. Hoewel ik ook daar de voorkeur geef aan het definitief richten na uitharden van de lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.