Welke houtlijm of kit gebruiken voor poortdeur?

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Ik ben bezig om een poort te maken van afrormosia en azobe hout. Ik wil de voorkant van de poort van horizontale afrormosia latten maken en de achterkant komen dan azobe stijlen en twee diagonalen schoren.

Nu heb ik de afrormosia planken al 1x geolied met osmo uv, de azobe planken zijn nog onbehandeld.

Ik wil deze planken aan elkaar bevestigen met nietjes. Ik zou er graag ook nog lijm of kit tussen willen doen voor extra stevigheid.

Welke houtlijm of kit moet ik voor buiten gebruiken? Voldoet D3 houtlijm, want het staat niet continu in contact met water. En hecht de houtlijm op behandeld hout?
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Afrormosia heb ik nooit mee gewerkt, maar azobe splijt bij spijkers/nieten die voldoende dik zijn voor enige constructieve sterkte.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik weet niet of lijm nog gaat hechten, nu je de planken al hebt behandeld met Osmo...
Maar alleen spijkeren/nieten zou ik ook niet weten. Natuurlijk wel RVS gebruiken ivm roestplekjes! (bijvoorbeeld de RVS-brads van Ecotools, heb ik goede ervaringen mee)
D3 zou kunnen, maar voor hetzelfde geld zou ik dan een witte D4 kopen (ik gebruik altijd Griffon KM45), wel een pvac-lijm nemen dan en geen bruislijm natuurlijk.
 

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Dank voor de reacties, ik heb rvs brads gebruikt 16 gauge (ecotools). Het azobe is niet gespleten en heb het hout eerst opgeschuurd voordat ik lijm heb aangebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.