Welke (houten) vloer ?

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik kaap even je topic maar ik vermoed dat je de vraag ook interessant vind.

Die ragels waar je je vloer zwevend op legt (zoals Fons heeft gedaan en André beschrijft) welke afmeting hebben die latjes en kan je die ruw laten? Of betere even vlakken?
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Ff vlaken,anders krijg je de vloer niet 100% vlak.
Weet je ook zeker dat alles even dik is.
Werkt ook veel makelijker en kleine moeite.
En gefeliciteerd!

- - - Updated - - -

Waar woon je ergens?
Zijn goedkopere adressen dan die op MP
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
lelystad, maar een stukkie rijden is ook niet erg
Goedkopere adressen, dat klinkt hoopvol :) als je wat weet, ik hou me aanbevolen
Dat velingkantje... chips, die had ik over het hoofd gezien
 
A

Athanor

Guest
De koop is rond (en ook verkoop van ons huidige huis) alles is ingevuld, getekend, verstuurd en al wat nodig, het enige wat nog roet in het eten zou kunnen gooien is de bank(en) maar als de financieel adviseurs/hypothekers hun werk naar behoren hebben gedaan is alles in orde

Tijd om weer lekker verder te kijken, orienteren en de komende weken vullen met voorpret

Met de adviezen die ik inmiddels gekregen heb ben ik gaan zoeken en kwam de volgende advertentie tegen
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

een vanaf prijs van 23,50 euro pm2 voor 155mm breed en 25mm dik of 30,50 euro voor 195 breed en 33mm dik (en er tussen zit ook nog wat)
waar zou ik mijn voorkeur moeten leggen, een dikkere vloer (en brede delen) of juist smallere delen (maar dan wel wat dunner, 25mm)

Ik begrijp dat dit afhankelijk van het budget is, maar als ik dan toch al een vloer leg dan maakt die meerprijs ook niet zo heel veel meer uit

Mijn vloer is 22 mm en de regels liggen op eem hartafstand van 40 cm. Geen probleem voor machines van 600kg. Je zou eens een mailtje aan Wytske kunnen sturen voor de prijs van een 2e keus Lariks ter vergelijking.


Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wytske heb ik ook mee gemaild, dus ik heb een stapel info waar ik allemaal terecht kan, ik heb nog geen keuze gemaakt.

Ik denk er over om de vloer niet te verlijmen (doe ik daar slim aan ?) maar met veren te leggen (nog nooit gedaan) ik vindt het idee prettig dat de vloer uit elkaar kan indien nodig
een beetje google'n kwam ik dit tegen
platteplint-b.jpg

Is dit het goede spul/manier daar voor ?

Nu ga ik ook de muur isoleren door er latten op te schroeven waar isolatie materaal tussenkomt en daar multiplex platen er overheen
Ik denk eerst de vloer te leggen en dan pas de wanden te doen, dan zijn de veren meteen mooi afgedekt, is dit correct op beter eerst de muren en dan de vloer leggen (dan zit ik wel weer met een kier die ik moet werken en ik zou liever zonder plinten werken

Bij het gebruik van dergelijke veren, hoeveel gebruik je er ? zet je die dingen strak naast elkaar geheel rondom
Zet je met een ruimte er tussen
gebruik je ze wel rondom of slechts aan één zijde ?
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Eerst isoleren en dan de vloer.

Dan zijn gewone vloerspanners. Er zijn ook nog andere voor sterk werkende vloeren voor grote ruimtes.

Altijd rondom gebruiken. Vloer werkt als een geheel.

Strak naast elkaar is niet nodig. Voor het schuiven in de lengte richting, wordt er per kopse kant een gelegd.

Het ligt aan de omgevingsomstandigheden hoeveel er aan de zijkant komen.
Bij een stabiele omgeving kunnen er wat minder en anders om de 10 cm, maar dat moet je bekijken.
Geen verkeerde zuinigheid.

En als je eerst de voer doet en dan de wanden, dat is geen isoleren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is weinig interessant.

Isoleren is niets anders dan afsluiten. Ik zie af en toe leuk bedachte oplossingen voorbij komen,maar dat is niet echt isoleren.
Het gaat er in eerste instantie niet om dat je de kou buiten houdt, maar de warmte binnen.
Op de manier zoals jij omschrijft creëer je een warmtelek. Eenvoudig meetbaar met een warmtebeeldcamera.
Daar komt ook nog bij dat je de vloer blootstelt aan extra werken. Aan de buitenmuur de randen en binnen het 'geisoleerde' vlak de rest van de vloer.

Zoals ik ergens anders als schreef, hoef je misschien helemaal niet te isoleren als het om het klimaat gaat.
Eerst meten om te kijken of het erg schommelt.
Voor de vloer is een luchtvochtigheid tussen de 45 en 65 % goed, voor je gereedschap 50 % (ivm roesten).
Dus als dat stabiel blijft binnen die marge, waarom dan isoleren?
Waarschijnlijk voor wat warmte in de winter. Die kun je bereiken met een eenvoudige warmtebron.
Daarbij moet je het vochtgehalte in de lucht stabiel houden. Dat werkt beter in niet geïsoleerde dan in een geïsoleerde ruimte.

Mocht isoleren nodig zijn, op de juiste manier, dan hoort daarbij ventileren!
En een lucht bevochtiger en ontvochtiger voor het juiste klimaat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jij bedoeld dat als ik verkeerd om werk er transport van koude/vochtige lucht van achter de wanden onder de vloer door kan komen.
Oftewel het is open/doorgeschakelde ruimte achter de wanden en onder de vloer ?


Het betreft een enkelsteens bakstenen garage, zover ik weet van mijn vorige schuren in flevoland is dat de stenen types nou niet echt bepaald droog waren
Dat er geventileerd moet worden ga ik rekening mee houden (ventilatie kanalen aanleggen)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Iedereen mag het maken zoals hij of zij wil.

De basis van isoleren is niets meer of minder dan afsluiten (opsluiten).
Ga je daaraan tornen, dan doe je het basis principe tekort. Een fout is geboren.
In de praktijk hoeft dit nog niets te betekenen.

Ik ken de omstandigheden in de jouw genoemde Flevoland situatie niet.

Mijn bescheiden ervaring met stenen bergingen, ik nog nooit een fiets zien roesten in een berging waar geen veranderingen waren aangebracht.
Ze zijn droog, misschien koud, maar niet vochtig.

Maar meten is weten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Halfsteen bergingen slaan door en zijn vochtig. Gereedschap gaat roesten in mijn ervaring.
Verder idd vloer ertussen, geen lekken. Dat geeft alleen maar kans op ellende.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De ervaring van roesten heb ik helaas wel, maar inderdaad meten is weten
vloer ertussen, duidelijk, zo zal het gaan gebeuren
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik zou het volgende doen.

gewoon op de betonnen vloer de Fermacell vloerplaat 2E32. Die dingen isoleren qua temperatuur en geluid. Je legt ze ook heel eenvoudig tot een stijf geheel. Daarna afwerken met een underlayment plaat oid en je hebt echt een mooi geheel.

Gewoon bij de bouwmaat verkrijgbaar. Je kunt daar altijd nog even vragen of er in geval van betonnen ondervloer, er eerst nog een of ander folie op de grond moet.

Ik wilde zelf ook die Fermacell platen nemen maar ze zijn nog best zwaar. Dat is ook de reden waarom het geluid lekker gedempt word. Vilt oid en massa met vezelplaten. Door het gewicht zie ik er vanaf aangezien ik op een balkenvloer zit op de 2e verdieping. Afgezien van het gegeven dat die krengen dan 2 trappen op moeten, snoept het ook allemaal kg's af van de belasting.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die fermacell platen zijn nu juist bedoeld om op de verdiepingen toe te passen en niet voor constant belaste en eventueel vochtige ruimtes. De 10mm iso die eronder zit is bedoeld voor ontkoppeling tegen contactgeluid en kun je beter niet zonder folie op de bgg vloer toepassen. Daarnaast is het ook nog een kostbare oplossing, die in dit geval mijns inziens niets toevoegt aangezien er nog een separate afwerkplaat overheen gaat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Geschikt is wat anders dan bedoeld voor. Ik kan ook met dakpannen mijn binnenmuren afwerken, prima geschikt, maar praktisch en financieel haalbaar, mwaaahhhh.....

Nadelen t.o.v. traditioneel timmerwerk: kwetsbaar, verend, duur en v.v. isolatie die verzadigd als hij vochtig wordt.
Voordelen: ???
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet wat de strekking van je betoog is, maar je geeft aan dat de beoogde platen niet geschikt zouden zijn.

Fermacell geeft andere informatie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind het betoog van emilio wel prettig, het geeft in ieder geval stof tot nadenken en aangezien de koop zo goed als volledig is voltooid en we in principe over 3 weken over gaan heb ik mooi nog even tijd om er over na te denken :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Fermacell wil platen verkopen, ik niet.

Daarnaast passen we deze platen regelmatig toe in diverse projecten en in deze toepassing zijn ze niet handig. Kan goedkoper en beter. Just my 2 cents.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Prima als jij je daarin kan vinden, ik zie alleen geen onderbouwing in zijn verhaal.

Mijn verhaal gaat ook niet over Toxiq zijn situatie, maar over dat ze niet geschikt zouden zijn voor een bgg vloer. Wij gebruiken ze bij het renoveren van oude woningen op de bgg vloer.

In Toxiq zijn geval zou ik ze ook niet gebruiken dat heb ik al eerder geschreven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.