Welke grote vandiktebank te kopen? 63 cm

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik heb ook zitten kijken naar een AF22-200 maar ik wil er te veel machines op aan sluiten om dit te laten werken. Dan liever een keer goed een grote afzuiger kopen waarop ik dus alles kan aansluiten. Mocht ik dan bij een machine merken dat het niet voldoende is kan ik daarop mijn AF16 aansluiten.

Ik ga zometeen naar Felder om te kijken naar de machines! Ik laat het jullie weten.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Na het bezoek aan Felder ben ik een vandiktebank/afzuiger rijker!

De machine die ik heb gekocht is een Felder 63 met dubbele ijzeren uitvoerrol. De uitvoering die ik heb gekocht stond daar in de showroom. Deze heeft een 13,5 pk motor. De zwaarste versie. Heeft een silentpower spiraalschaafas. Als extra opties heb ik een werkstukrol aan de invoer zijde en een tafelverlening aan de achterzijde. Er zit standaard een 3ster schakelaar op.

Er stond ook een format4 in hetzelfde formaat. De digi drive (automatisch instellen van de hoogte) maar ik vond de prijs van deze machine te hoog waarvoor ik het ga gebruiken.

De reden dat ik voor deze machine ben gegaan is omdat ik al bekend was met het merk en de kwaliteit hier van. Ten opzichte van de Casadei was deze machine beter uitgedacht. Zo kon bijvoorbeeld de kap alleen nog open als er stroom op de machine staat. Zodat de automatische rem op de as bleef staan. De afzuiging was degelijker, en kon aan beide zijde van de machine worden geplaatst. Erg handig omdat ik nog niet weet wat de nieuwe opstelling wordt. Daarnaast zijn er voor deze machine meer accessoires te verkrijgen. Zoals de uitvoerrollen aan beide zijdes. De silentpower schaaf as draaide een stuk rustiger dan een tersa as. Omdat wij boven de werkplaats wonen is dit toch wel handig. (alsnog zal mijn vriendin er last van hebben.)

Daarnaast heb ik ''tweede'' hands Performance line 160 afzuiger gekocht. Het toeval had dat deze afzuiger bij een vriend van mij had gestaan, die kwam er na 2 maanden achter dat deze niet sterk genoeg was en is overgestapt naar een 200 mm. Deze 160 die bij hem had gestaan kon ik voor een mooie prijs meenemen. Dat was mooi meegenomen. Fijn dat ik weet dat de eerste eigenaar er heel zuinig mee om is gegaan en hij weinig uren heeft gedraaid. Deze heeft als extra functie dat hij een automatische filter reiniging heeft. Wel zo handig, dan kan ik het niet meer vergeten. Het enige wat ik nu hiervoor nog moet aanschaven is een nieuwe compressor. Iemand suggesties?

Eigenlijk is deze post niet echt een vergelijking met alle andere machines, zo heb ik niet gekeken bij SCM of robland. Martin en hoffman vielen sowieso af want deze vielen buiten mijn budget. Wat ik lastig vond in deze zoektocht is dat je eigenlijk niet kan schaven. Hetgeen wat deze machine moet gaan doen. De verkopers willen hem best voor je laten draaien maar er hout doorheen gooien is niet mogelijk, wat ook wel begrijpelijk is. Het geld is maar een keer uit te geven, maar het voelt goed dat ik deze machine heb gekocht. Na mijn vakantie wordt hij geleverd, dus na 3 september als ik alles heb aangesloten zal ik nog een review posten! Daarnaast zal ik mijn oude vandiktebank/vlakbank in het verkoopgedeelte plaatsen (https://picclick.co.uk/Elektra-Beckum-Hc333-Planer-Thicknesser-183020986877.html deze is op 380V)

Als iemand een zelfde zoektocht heeft dan ben je bij mij welkom om de machine te komen bekijken.

Fijn weekend,

Jurjen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Mooi dat je geslaagd bent voor de machines, en zeker mooi dat ze al zo snel geleverd kunnen worden.
Voor mijn Hammer vvd kon ik ook niet proefschaven, maar kreeg ik een paar adressen van mensen die er een hadden staan (nadat ze vanuit Felder met die personen hebben gebeld of het ok was om de gegevens door te geven), de ervaringen van die mensen en het daar zelf kunnen schaven heeft voor mij de positieve doorslag gegeven.
Voor de compressor, het lijkt me dat je er een zoekt met een wat grotere ketelinhoud en die stil is? Ik heb goede ervaringen met een HBM 120 liter silent compressor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Proficiat met de aankoop! Een enorme stap voorwaards tov de EB (y) (y)
Ja ik heb ook zitten kijken naar een AF22-200 maar ik wil er te veel machines op aan sluiten om dit te laten werken. Dan liever een keer goed een grote afzuiger kopen waarop ik dus alles kan aansluiten. Mocht ik dan bij een machine merken dat het niet voldoende is kan ik daarop mijn AF16 aansluiten.
Toch nog even inhaken hierop: een AF22 heeft een max van 3100m³/u en 2510 Pa, waar een RL160 op 3200m³ en 2200 Pa zit. Dus qua prestaties komen ze wel overeen. De RL zal vooral het verschil maken op vlak van filtratie, reiniging, opties, geluid,...
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Wat betreft de compressor ben ik vooral opzoek naar een machine die niet te vaak aan slaat. Omdat wij boven de werkplaats wonen wil ik dit geluid niet te vaak horen. Als dit een keer per dag overdag is is dit natuurlijk prima. Wat ik er mee ga doen is niet veel bijzonders, de afzuiging automatisch schoon blazen. De verkoper wist mij te vertellen dat dit ook met de kleinste compressor kon.

Graag zou ik er mijn banden mee oppompen/afspuiten/wat klein pneumatisch gereedschap op aansluiten . Ik was gister wel met iemand in gesprek over het verwijderen van de betonen vloer in mijn werkplaats. Die adviseerde mij om een breekhamer op lucht te huren. In dit geval zou een iets grotere machine dus wel handig zijn. Ik heb even kort gegoogled maar er nog niet echt wijzer van geworden. Wat mij wel fijn lijkt is een staand model, omdat ik niet veel hoogte heb kan ik hem nergens boven monteren. Zo blijft het vloer oppervlak een beetje open, zo'n pil vormige neemt veel ruimte in.

Bedankt voor je reactie Petrolhead! Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik denk dat vooral met de automatische aanloop de RL160 zich zal gaan bewijzen! Ik ben erg benieuwd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je een luchttank er bij koopt, neemt de frequentie van aan slaan af. De duur van aanslaan neemt dan wellicht toe :)
Persoonlijk heb ik, na wat gerommel met HBM en Stanley compressors, een kleine krachtstroom compressor van een degelijk merk gebruikt gekocht. Zo'n ding maakt opvallend minder herry dan een 220V compressor.

≥ Compressor - Compressors - Marktplaats.nl

bijvoorbeeld omdat de motor met rubbers op de tank zit. Dan de compressor zelf nog even op wat rubber neergezet, en het geluid is niet meer van het 'waar zijn mijn oordoppen' niveau.
 

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
Graag zou ik er mijn banden mee oppompen/afspuiten/wat klein pneumatisch gereedschap op aansluiten . Ik was gister wel met iemand in gesprek over het verwijderen van de betonen vloer in mijn werkplaats. Die adviseerde mij om een breekhamer op lucht te huren. In dit geval zou een iets grotere machine dus wel handig zijn.
Dit zijn zo ongeveer wel de uitersten qua toepassingen voor een compressor.
Voor de eerste toepassingen heb je echt niet veel bijzonders nodig, alleen een grotere ketel als je wil dat 'ie niet te vaak aan slaat.
Neem in je uitzoekwerk ook mee dat je een drukregelaar en ontvochtiger nodig hebt om fatsoenlijk met pneumatisch gereedschap te werken. Eventueel nog een automatisch olie systeem tussen de lijn, maar ik vind het zelf prima om af en toe een druppeltje olie in m'n slagmoersleutel etc. te gooien, dan is er ook geen aparte leiding nodig voor als er geen olie doorheen moet (bijv. afspuiten van de afzuiging).

Om een betonnen vloer uit te hakken kan je beter de compressor erbij huren, zo'n aanhanger model die op diesel loopt.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Proficiat met de aankoop! Een enorme stap voorwaards tov de EB (y) (y)

Toch nog even inhaken hierop: een AF22 heeft een max van 3100m³/u en 2510 Pa, waar een RL160 op 3200m³ en 2200 Pa zit. Dus qua prestaties komen ze wel overeen. De RL zal vooral het verschil maken op vlak van filtratie, reiniging, opties, geluid,...
Bij schone filters klopt dat idd. Waar je snel verschil gaat merken is zodra de machine gebruikt gaat worden zullen de filters hoe dan ook een beetje verstopt raken. Hierdoor neemt de volumestroom lucht af. De RL heeft een groter filter oppervlak en zal dus minder snel capaciteit verliezen. Als de filters (met lucht) gereinigd worden zullen ze minder snel verstoppen. Tot zo ver iig mijn ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Wat betreft de compressor ben ik vooral opzoek naar een machine die niet te vaak aan slaat. Omdat wij boven de werkplaats wonen wil ik dit geluid niet te vaak horen. Als dit een keer per dag overdag is is dit natuurlijk prima. Wat ik er mee ga doen is niet veel bijzonders, de afzuiging automatisch schoon blazen. De verkoper wist mij te vertellen dat dit ook met de kleinste compressor kon.

Graag zou ik er mijn banden mee oppompen/afspuiten/wat klein pneumatisch gereedschap op aansluiten . Ik was gister wel met iemand in gesprek over het verwijderen van de betonen vloer in mijn werkplaats. Die adviseerde mij om een breekhamer op lucht te huren. In dit geval zou een iets grotere machine dus wel handig zijn. Ik heb even kort gegoogled maar er nog niet echt wijzer van geworden. Wat mij wel fijn lijkt is een staand model, omdat ik niet veel hoogte heb kan ik hem nergens boven monteren. Zo blijft het vloer oppervlak een beetje open, zo'n pil vormige neemt veel ruimte in.

Bedankt voor je reactie Petrolhead! Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik denk dat vooral met de automatische aanloop de RL160 zich zal gaan bewijzen! Ik ben erg benieuwd.
Ik heb voor de verbouwing van mijn huis om alle cement dekvloeren weg te bikken een parkside hamer gekocht op 220. 99 euro, ding is het te tillen, denk met beitel vanaf de grond 80 cm hoog en is de enige machine van parkside die niet bij de eerste klus kapot ging. Aan zoiets heb je minstens zoveel
Dan een lichte hamer op lucht lijkt mij. Heel veel kracht heb je niet eens nodig zodra je een begin hebt… dan is het daarna afhakken en dat gaat vrij makkelijk.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ja je hebt gelijk Chopper, het zijn wel 2 totaal verschillende dingen. Daarom nu eerst maar kijken of het de moeite is om daar de compressor op aan te passen. Op de RL160 zit een ontvochtiger.

De vloer is een oude varkensstal geweest, met 2 opstaande ''bakken'' van 5 cm hoog en dan 60 m2 van de 110 m2 in totaal. Als ik alles eruit ga hakken moet ik dus 110 m2 hakken, tot aan het zand. Het is sowieso meer dan 20 cm dik. Ik heb nu de bovenste 8 cm gedaan met een hakhamer die ik voor deze klus heb gekocht. (Makita HM1213C breekhamer 26J | 1500w | Toolmax) maar dit gaat toch niet heel snel. Het enige nadeel is dat het pand nog niet in mijn bezit is, vanaf december zal de bestemmingsplan wijziging rond zijn en kan ik het kopen. Dus voor die tijd wil ik er nog niet al te veel energy/geld aan kwijt zijn. Het hakken gaat wel maar duurt lang., daarom dacht ik begin nu maar vast aan de opstaande ''bakken''. Vooral het opruimen, tot nu toe heb ik alles met de aanhanger naar de stort gereden maar na mijn vakantie laat ik een container komen en nodig ik wat vrienden uit. Ik verwacht dat het dan een stuk sneller gaat.

Ik heb ook zitten kijken naar een klein kraantje, maar het plafond is maar 220 cm hoog (op het hoogste punt) dus ik denk dat die niet genoeg bewegingsruimte heeft.

Deze thread dwaalt nu wel erg af van de originele omschrijving dus ik zal een nieuwe post openen in het werkplaats topic, met enkele foto's.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Sloophamer waar ik het over had levert 50 joule. Enorm beest ook qua gewicht maar hakken doet zo’n ding wel. De eerste x niet te tillen, na een dag hakken wen je eraan en valt t prima mee. Aan te bevelen een exhte zware hamer te gebruiken als je zoveel moet hakken als wat jij moet. Misschien nog wel een zwaardere huren. Echte dikke drilboor helpt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb ook zitten kijken naar een klein kraantje, maar het plafond is maar 220 cm hoog (op het hoogste punt) dus ik denk dat die niet genoeg bewegingsruimte heeft.
Denk dat dat wel meevalt.
Wij hebben hier in 2010 in ons huis de vloer ook uitgesloopt. Grote werk gedaan door de aannemer met minigraver + sloopbeitel erop. Hij kon gewoon door de voordeur naar binnen rijden. Zojuist even foto's teruggekeken, en terwijl hij half in de deuropening staat te werken om de vloer van de hal uit te breken, heeft hij gewoon genoeg hoogte en hoeft hij niet bang te zijn de bovenkant van het kozijn te raken.
Zo stond hij in de deuropening van de binnendeur:
_3003921.JPG

In het weekend hebben wij zelf de randen nog gedaan met zo'n joekel van een breekhamer, maar daar wil je liever niet de hele vloer mee uitbreken... Wij waren (ook met een vloer van 25 cm dik, gelukkig zonder wapening) zelfs met het kraantje blij dat we de vloer met een asfaltzaag hadden losgezaagd van de wanden + een ruitjespatroon van 1x1 mtr hadden gezaagd, anders was het uitbreken nog lastig geworden. Uiteindelijk nog 4 dagen bezig geweest om de benedenverdieping eruit te breken en op te ruimen, daarna nog een dag voor de randen etc.

Zeker gezien de dikte zou ik zeggen: informeer toch eerst eens voor een kraantje, dat gaat stukken sneller (en beter voor de rug!) dan met de hand. Zorg ook voor een grijper en grondbakje erop, en een motorkruiwagen, om het puin uit de ruimte af te voeren.

En een hakhamer op lucht, gaat 'm echt niet worden zonder dieselcompressor op een aanhanger...
 
  • Leuk
Waarderingen: GertvdS en Scheppie

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Inmiddels zijn we al weer 6 weken verder en is het eerste project gemaakt.

Het duurde nog al even voordat ik de vandiktebank in de juist opstelling had en alle stroom had aangesloten. Moest eerst een nieuwe stoppenkast aansluiten (dit had ik even over het hoofd gezien) omdat mijn kennis hiervan beperkt is moest ik wachten op helpende handjes. Alle kabels moesten worden gelegd en ook de afzuig slangen moesten worden geïnstalleerd. Miste ik weer een verloopje. Je kent het wel, duurt altijd langer dan je in gedachte hebt.

Inmiddels staan de machines en hebben ze ook gedraaid. Erg veel plezier van tot nu toe, ik heb het eerste project er mee gemaakt. Een eiken sokkel voor een beeld in de tuin. Het gleed door de machine heen alsof het boter was. Hierbij was het ook niet echt een uitdaging want de sokkel is 19 bij 19 geworden. Over de machine niets dan lof. Schaafbeeld is perfect en hoeft eigenlijk niet meer geschuurd te worden. Het enige wat onhandig is, is dat de kap alleen open kan als hij aan de stroom hangt. De machine is wel wat ruw afgewerkt, op de randen zie je dat het spuitwerk niet helemaal is gehecht, hier en daar een zwarte veeg (vreemd voor een nieuwe machine) Maar doet niet onder met het schaven.

Het enige opmerkelijke was dat de zakken in de afzuiger vacuum trokken. Dus de afzuiger wilde na elke schaafafname kloppen. Omdat ik de machine nog handmatig bedien moest ik dit heel vaak doen. Ik keek vervolgens in de bakken door het kijkgaatje en toen waren de zakken helemaal omhoog gezogen. Ik reed ze eronderuit en ze zaten helemaal boven in de afzuiger. Nogmaals naar de draairichting van de motor gekeken maar die stond wel de goede kant op. Erg vreemd. Daarna niet meer geschaafd maar als ik de VDbank nu aanzet (zonder te schaven) blijven de zakken in de bakken hangen. Ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat.

Laatste wat ik nu nog moet doen is les krijgen in de freesmachine instellen en dan kan ik eindelijk beginnen aan het maken van de kozijnen. Een van de hoofdredenen waarom deze machine heb gekocht. De machines staan nu in een tijdelijke opstelling. Ik ga nu een kozijn maken voor in de werkplaats zodat de machines daar ook werkelijk naar binnen kunnen. Daarom is de elektra ook een beetje houtje touwtje (wel veilig)

Hierbij wat fotos, zoals je kan zien heb ik de machines al een tijdje aangezien ik toen nog een korte broek aan had.

WhatsApp Image 2021-11-03 at 19.08.24 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 19.08.24.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 19.10.42.jpeg

WhatsApp Image 2021-11-03 at 19.08.23.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 19.10.19.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 19.10.09.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.